2009-07-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumburken
Börjat läsa Minns du den stad nu. Halvt sönderläst med sidor som lossnat, andra som är på väg att falla men det är väl så bra böcker ska vara?
Är den bra?

Jag har hittat de fyra senare delarna i föräldrarnas hylla, men Mina drömmars stad är tydligen utlånad - värd att beställa?
Citera
2009-07-24, 16:16
Medlem
ZloHs avatar
Lee Child - Nothing To Lose

Bra bok att läsa då man slappar i hängmattan. Dock inte lika bra som resten av Childs böcker.
Citera
2009-07-25, 15:35
Medlem
dumburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosx
Är den bra?

Jag har hittat de fyra senare delarna i föräldrarnas hylla, men Mina drömmars stad är tydligen utlånad - värd att beställa?
Den är bra, tycker själv serien är väldigt intressant vilket gäller för de (snart) tre böckerna jag läst. Men tycker absolut att du ska köpa den första boken och börja där före du läser de andra.
Citera
2009-07-25, 15:59
Medlem
Belsebs avatar
Avslutade precis The Robot Collection av Isaac Asimov, mycket bra bok. Rekommenderas verkligen till alla som gillar science fiction. Är en samling av alla hans robotnoveller.
Citera
2009-07-25, 18:41
Medlem
najass avatar
Lukyanenkos Twilight Watch. Sista delen i trilogin (finns dock en fjäde del). Det är fantasy på ryska för de som inte känner till honom.

Även om grundstoryn (goda mot onda - övermänniskor lever parallellt med vanliga människor) har använts förr så är jag rätt tilltalad av hur det hela presenteras. Magin är på något underligt sätt hyfsat realistiskt framförd och protagonisterna är inte så helylle, utan velar omkring och är dystra och grubblar, och är mer eller mindre mänskliga, samtidigt som de "fantastiska" elementen i storyn presenteras som fullkomligt självklara utan större åthävor.

Detta plus allmänt ryskt svårmod gör att det funkar för mig.

Tänk er Harry Potter för vuxna korsad med Mästaren och Margarita + en stänk Bladerunneratmosfär och lite gloom and doom av ett nedslitet Moskva eller småbyar på ryska landsbygden.
Citera
2009-07-25, 19:14
Medlem
Mephistopheless avatar
I ett fåfängt försök att hänga med i våran allt mer hopplösa populärkultur har jag försökt mig på att läsa Liza Marklund. Kom 20 sidor in i boken innan jag tröttnade och ställde tillbaka boken i hyllan. Ingen annan en hon kan få ett mord på Nobelfesten att framstå så oerhört odramatiskt och icke-spännande. Hon är en på alla sätt avskyvärd människa, precis allt var fel.

O vad jag är full.
Citera
2009-07-25, 19:38
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mephistopheles
I ett fåfängt försök att hänga med i våran allt mer hopplösa populärkultur har jag försökt mig på att läsa Liza Marklund. Kom 20 sidor in i boken innan jag tröttnade och ställde tillbaka boken i hyllan. Ingen annan en hon kan få ett mord på Nobelfesten att framstå så oerhört odramatiskt och icke-spännande. Hon är en på alla sätt avskyvärd människa, precis allt var fel.

O vad jag är full.
Citera
2009-07-25, 19:40
Medlem
Transmaniacons avatar
Edgar Allan Poe: A collection of tales and poems.

Mycket fin poesi, boken innehåller samtliga poem han skrivit. Finns otroligt många små guldkorn i hans verk, älskar det!
Citera
2009-07-25, 19:43
Medlem
Wilhelm Moberg - Utvandrarna. Har faktiskt inte kommit mig för att läsa den tidigare, men nu jäklar! Har dock bara hunnit ca 50 sidor. Tycker den verkar lovande dock. Älskar redan hans sätt att skriva!
Citera
2009-07-25, 19:47
Medlem
benmjöls avatar
Läser just nu John Ajvide Lindqvists "Människohamn". Har snart läst klart den men tycker inte att den håller riktigt samma klass som t ex Hanteringen av odöda, Låt den rätte komma in eller Pappersväggar. Lite besviken, men så är ju inte boken riktigt slut än heller, kanske kommer något fint där på slutet.

Läser också Höstoffer av Mons Kallentoft. Karln har ju ett språk som skulle tilltala gudar! (eller jallafall mig..)

Och ja, väldigt intellektuella böcker. Det är sommar, okej?
Citera
2009-07-25, 21:57
Medlem
utan.att.stannas avatar
Dostojevskijs Bröderna Karamazov. Verkar något tungläst men har precis börjat så. Än så länge gillar jag det, Dostojevskijs böcker ( har läst brott och straff innan) verkar skrivna på ett underbart sätt som faller mig i smaken. Sträcktläste föregående bok, men samtidigt sugen på läsa den långsamare för det verkar finnas så mycket att bhöva reflektera över. Försöker ta det lugnare nu
Citera
2009-07-26, 00:49
Medlem
Lupuses avatar
Precis läst klart Old Man and the Sea - Ernest Hemingway, boken var helt underbar! Så fortsätter med For Whom the Bell Tolls - E. Hemingway.

Ger mig in i denna typ av genre för första gången, har ni något tips om liknande böcker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in