2011-05-26, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hur tycker du att den är, lever den upp till andra brittiska kriminalromaner?
Jag tycker att den är bra . Jag har inte läst alltför mycket brittiska kriminalromaner, endast av Val Mcdermid, så jag har inte alls så mycket att mäta med.
Citera
2011-05-26, 10:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
Jag tycker att den är bra . Jag har inte läst alltför mycket brittiska kriminalromaner, endast av Val Mcdermid, så jag har inte alls så mycket att mäta med.

Okej, jag har själv inte läst så mycket heller förutom Peter James som jag verkligen tyckte om. Ska se Kernick en chans då och se vad jag tycker. Tack för ditt svar!
Citera
2011-05-26, 17:08
Medlem
Rakiis avatar
Varit en stund på biblioteket och lånade hem Döden & Co av Lukas Moodysson som jag läste en del i på bussen hem. Börjar bra...
Citera
2011-05-26, 20:52
Medlem
JagHatarDigs avatar
Har precis läst ut Paolo Giordanos Primtalens ensamhet - småtrevlig måste jag säga, och Hermann Ungars De lemlästade - mindre trevlig, mest tröttsam. Har man fått abstinens efter att ha slut på Kafka så kan man säkert uppskatta Ungar desto mer dock.
Citera
2011-05-26, 21:31
Medlem
Citat:
Okej, jag har själv inte läst så mycket heller förutom Peter James som jag verkligen tyckte om. Ska se Kernick en chans då och se vad jag tycker. Tack för ditt svar!
DO!
Mcdermid måste du också läsa!
Citera
2011-05-26, 21:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
DO!
Mcdermid måste du också läsa!

Tack för tipset! Någon speciell bok av McDermid som du tycker att man bör börja med?
Citera
2011-05-26, 22:27
Medlem
Isets avatar
W.H. Auden - Collected Poems.

Om jag får kalla det bok?

Halvvägs igenom. En berg o dalbana, men mest väldigt vackert.
Senast redigerad av Iset 2011-05-26 kl. 23:07.
Citera
2011-05-26, 22:39
Avslutad
Nu läser jag en bok om Universum av Stephen Hawking. Heter något med nötskal. Jag gillar rymden och medföljande Universum, och Hawking är ju svår att slå. Märkligt nog hade biblioteket inte böcker av Leonard Susskind - vad är det för ett sketet stadsbibliotek va?

Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
För ett halvt ögonblick trodde jag att du ville propsa på oss en illustrerad broschyr om kulturmoms. Ursäkta, jag är nog lite trött.

När jag inte halvsover läser jag Donald Barthelmes Forty Stories.

Vad är det du citerar?
Citera
2011-05-27, 01:16
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Du betar av norrmännen, en efter en.
Ett hedervärt initiativ!

Vilka har du "betat av" än så länge? Hamsun vet jag.
Ännu är det bara Hamsun, men Lie, Kielland, Asbjörnsen och Moe, Wergeland och Ibsen skall förhoppningsvis läsas de med så småningom. Undset har jag ströläst ett par gånger men eftersom det sällan går mer än en än sida mellan de sliskiga metaforerna om kärlek tror jag att jag står över henne i fortsättningen. Särskilt sympatisk verkar hon inte heller. Som Hansen ordvitsade gjorde hon ju inte precis skäl för sitt namn under det att man började plåga hennes kära författarkollega.
Citera
2011-05-27, 06:23
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Någon speciell bok av McDermid som du tycker att man bör börja med?
Jag älskar boken Bounty!
Det handlar om ett fynd som kopplas ihop med myteriet på bounty osv.
HAHA.. har verkligen svårt att förklara i stora drag .
Citera
2011-05-28, 01:16
Medlem
Grandiosos avatar
En helt fantastisk svensk roman från 1983. "Bruno öppnar dörren och kommer hem" av
den mycket begåvade Christer Eriksson.
Blir andra gången jag ger mig i kast med denna välskrivna bok.
Man blir berörd minst sagt. Både av språket och det som förmedlas i innehållet.

Det handlar i korthet om ung, annorlunda kille som betraktas som halvt otillräknelig och
oduglig av omgivningen. Bruno som han heter, lider av ett slags språklig förlamning, i skräck
för att ingen ändå kan förstå honom. Hans längtan efter att uttrycka sin kaotiska inre värld
driver honom till svåra och omöjliga handlingar; han fångar fåglar, plågar dem eller stänger dem
inne i en hemlig bur där de slutligen måste dö.
Och han är pyroman; han antänder skjul och bodar i faderns trädgårdsmästeri; driven
av en lust att rasera allt instängt som också håller honom fängslad. I den vilda, härjande
elden finner han en hastig, extatisk och förtvivlad frihet.

Christer Eriksson har avlyssnat denne unge, djupt desorienterade man med stor
lyhördhet. Det formar sig inte direkt till en renodlad fallstudie utan är mer ett väldigt
inträngande människoporträtt med överraskande giltighet.

Jag var imponerad förra gången jag läste denna "märkliga" roman och är minst lika "drabbad"
vid det här andra mötet. Rekommenderas varmt. Finns nog att uppbringa på något
antikvariat, skulle jag kunna tänka mig.
Citera
2011-05-28, 02:37
Medlem
Kronoparks hunds avatar
The Catcher in the Rye av J. D. Salinger , såg att den hade nämts i en annan tråd igår så nu innan bibloteket tog helg så fixade jag den snabb , mycket bra bok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in