Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Motivera gärna. Detta är ju trots allt en ganska stor händelse i lilla bok-sverige.
Men utifrån de recensioner jag läst så gillades det andra bandet bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Vadå då?
Jag köpte den med förhoppningen att den skulle ge en överblick om svensk (för)historia under den givna tid. Jag var medveten om att den var skriven som en läsebok, så jag förväntade mig inget akademiskt, men i alla fall en bok som faktiskt handlar om svensk (för)historia. Vad boken egentligen handlar om är politik både kring och inom arkeologi. Welinders våta drömmar om samiska kvinnor som jojkar ger mer eller mindre mycket påverkan, då stora delar av första halvan handlar om samerna och sametinget...alltså politiken kring deras kamp som ursprungsbefolkning, inte faktiskt arkeologi kring dem. Visst finns det några smågodingar att hämta från boken, men dessa är spridda så mycket över boken på oregelbundet sätt att man nästan känner att kvinnosadisten Burenhult skrivit en bibel i jämförelse. Men visst, jag hade andra förhoppningar än vad jag fick, men dessa förhoppningar fick jag både av recensioner, titeln och läsa baksidan på boken.
Boken bör istället döpas om till "Politik och teori i svensk arkeologi".