2026-08-31, 21:09
Moderator
cleolinas avatar
Fars rygg av Niels Fredrik Dahl.
https://www.bokus.com/bok/9789127194083/fars-rygg
Uppskattar den väldigt mycket, bästa jag läst på länge.
Citera
2026-09-17, 15:40
Medlem
Försöker läsa lite science fiction:

The book of skulls av Robert Silverberg ...en grabbig, platt bok om ett gäng ungdomar som ger sig ut på ett vilt äventyr i Amerika. Detta ska alltså föreställa en god författare i genren, och han kan skriva på så vis att det flyter, men sättet han berättar historien på är för mig totalt ointressant.

The course of the heart av M. John Harrison ...den här författaren försöker skriva på ett bra sätt, men det är pastisch-likt, ungefär som Klas Östergren och annan modern litteratur, som gör att det varken blir hackat eller malet. Han ger sig ut på utläggningar som inte just hör hemma någonstans. Till slut tröttnar man.

The rift av Nina Allan ...hittills en enkel o ganska fin historia som är drivet skriven, intressant och som handlar om en ung flicka vars liv hamnar i diverse förvecklingar.
Citera
2026-09-17, 15:46
Medlem
Road rage av Ruth Rendell ...en av de få deckare med en någorlunda själ. Dock blir boken förstås ändå något platt då det är en deckare. Det fattas ju en närmre beskriving av människors liv samt psykologi, vilket gör boken likt ett filmmanus. Den här typen av böcker är skrivna ju efter en given mall. När man väl lagt ned boken så längtar man ej efter att öppna upp den pånytt.
Citera
2026-09-22, 05:02
Medlem
Drickaren av Hans Fallada

Bra, spännande, välskriven ( om än lite karg ) fastän otäck historia.

Handlar om en man som driver ett lokalföretag o hans fru. Mannen börjar att supa våldsamt och förskingrar parets ekonomi. Allt går snabbt åt fanders och man blir att känna starkt för mannen, som känner ett inre tvång att gå denna väg mot självförstörelse.

Frun blir även hon mycket starkt drabbad och hon försöker att "lirka" psykologiskt på ett mycket vänligt vis, men mannen är så beroende utav flaskan att han ej hör på henne!

Det nås då en punkt när frun måste säga ifrån för att rädda sitt eget skinn ( de har ej några barn tillsammans), och detta gör givetvis att mannen blir att känna ett ännu större överhängande hot.

Riktigt ruskig fastän bra bok!
Citera
2026-09-22, 08:38
Medlem
vonblixens avatar
Mina Vänner av Fredrik Backman som tidigare bland annat skrivit En man som heter Ove.

Mina Vänner är en helt osannolik berättelse om en tjej som är uteliggare, och får ärva en världsberömd tavla som är värd många miljoner. Hon tycker det är alldeles för mycket, och vill inte ha varken tavlan eller pengarna.

Språket är dåligt med konstiga liknelser: "Det hände så plötsligt, som när en stripteasedansös hoppar upp ur en födelsedagstårta" och "Det var så spännande, som att se en apa bära på en bomb". Personerna är platta och består av två sorter, det är de rika som är dåliga människor och som inte förstår konst - och de fattiga som är goda och verkligen förstår konst. Sen är det hela kryddat med kiss och bajshumor, så fort det börjar bli allvarligt så är det någon som pruttar och alla börjar skratta (tanken är väl att jag som läsare också ska skratta, men det gör jag verkligen inte).

Nä, det här är inte en bok jag rekommenderar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in