2015-03-03, 14:22
Bannlyst
Två lite nyheter: Jag har läst ut Stalingrad och Kampen Om Järntronen.

Jag läser just nu vidare på George R.R. Martins böcker och nu är jag ca 60 sidor fram i Kungarnas Krig, jag tycker redan att boken är igång och jag kommer enkelt in i den. George R.R. Martin är en av de som griper mig mest nu!

Sedan har jag mindre en 100 sidor kvar av boken Dandy som Jan Guillou har skrivit och den blev bättre i bokens andra hälft och intressantare, annars en ganska slöläsande bok i min mening jämförelsevis från Brobyggarna som flöt på mycket bättre i helhet.

En Av Oss läser jag också, som handlar om Anders Breivik, jag är intresserad av hans historia och hur han blev massmördare/terrorist, Åsne Seierstad är författaren.

Jag läser också därtill Gengångare med Jo Nesbö som författare, den griper mig och jag kan läsa flertal sidor ur den utan att lägga ifrån mig den, väldigt lättläst i min mening. Jag behöver en deckare/thriller också för att få lite variation och lite spänning.

Den sista och femte boken som jag inte har börjat på än som jag vill ivrigt påbörja är Änglar Och Demoner, jag vill ha något kryptiskt och konspirerande också, då jag är förtjust i illuminati och olika rörelser och Dan Brown tar upp det bra.

5 böcker i taget får räcka, dock kan jag passa på att säga att jag köpte en faktabok om Myter och Legender. Passande att ha om man vill skiljas från vanliga böcker en stund.
Citera
2015-03-03, 17:32
Moderator
Fear2bes avatar
Kurt Vonnegut

... ger en riktigt trovärdig skildring av en modern konstnärs liv i sin bok Blåskägg. Välskriven, trevligt språk, genomtänkt, sympatisk och boken har en positiv ton. Tidsperioden är straxt före andra världskriget och framåt till kanske åttio- nittiotalet.
Citera
2015-03-03, 17:41
Medlem
gato12s avatar
Läser om Carina Rydbergs Den högsta kasten, tycker nog den håller bra.

Annars har jag haft en liten metalbiografibonanza där jag, äntligen plöjt The Dirt, Ozzys självbiografi samt en om Black Sabbath av Mick Wall.
Citera
2015-03-03, 20:53
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag läser för närvarande Joyces Dublinbor på kvällarna och tycker ärligt talat att den är rätt meh såhär halvvägs igenom. Jag börjar tro att jag är för korkad för den "fina" litteraturen.
Citera
2015-03-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag läser för närvarande Joyces Dublinbor på kvällarna och tycker ärligt talat att den är rätt meh såhär halvvägs igenom. Jag börjar tro att jag är för korkad för den "fina" litteraturen.

Är väldigt stor skillnad med att läsa den på svenska jämfört med dens original språk, joyce är inte så enkel att översätta . Ge den en "spin" på engelskan så kommer du minsann att digga den.
Citera
2015-03-04, 15:57
Medlem
JulietsBleedings avatar
Jag ger upp med Labyrinten (Kate Mosse), jag tycks helt enkelt inte kunna uppbåda
tillräckligt med intresse för ploten.

Har just avslutat 77 Shadow street av Dean Koontz ,den var ganska bra men eftersom
jag lyssnade på den blev det lite rörigt (fast det är ju inte Koontz fel).

Har nästan lyssnat färdigt på Revival av Stephen King.
Den är ganska bra. Mina King-favoriter är The Stand och The Talisman så det vore orättvist att
jämföra.

I kväll börjar jag på Wolf Hall av Hilary Mantel. Det har jag stora förväntningar på, då den utspelar sig i min favoritepok.
Citera
2015-03-04, 17:03
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarves
Är väldigt stor skillnad med att läsa den på svenska jämfört med dens original språk, joyce är inte så enkel att översätta . Ge den en "spin" på engelskan så kommer du minsann att digga den.

Jo, jag misstänker att mycket försvinner i översättningen. Jag får väl lägga ned och köpa den också på engelska. Beställde precis en massa engelska ljudböcker i A song of ice and fire-serien. Mitt nyårslöfte att läsa mer böcker börjar bli kostsamt...
Citera
2015-03-04, 23:45
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ditt inlägg får mig att tänka på dessa inlägg:

http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php/4686-can-wogs-be-from-anywhere-in-europe-and-are-all-southern-europeans-wogs?p=86645&viewfull=1#post86645
Citat:
Ursprungligen postat av Baboon
I think I may have figured something out here. Or not.

What I am saying is this: White people can be placed in different categories according to different criteria. This does not make them any less white. Just "different" white.

Some posters, it seems to me, are saying: Who is more white? These people or those people?

Being "wog" doesn't necessarily make you non-white. In fact, it can often make you more white. This is one of those paradoxes (important white concept!) that white people find so stimulating (and fun) to think about.

Just thought I would point this out...

Edit: As a public service - and exclusive forum bonus - I will now provide you with what I like to call The Irish Whiteness Test. Forget paying for expensive genetic testing. The Baboon will provide you with a much better product for FREE. And by answering one single question. Here goes:

1. Learn to read. (In English)

2. Transport yourself - tent, caravan, vehicle, vessel or other temporarily movable structure - to your local library. If you don't have one - you're probably not white - and can stop reading here.

3. Find a book called Finnegans wake. (A portrait, will do in worst case)

4. Open book.

5. Read twenty (20) pages. (In the book)

6. Answer the following question:

- Did this make any sense?

7. Answer:

- If this was unintelligible gibberish making no sense whatsoever:

CONGRATULATIONS!!!

You are White. Please proceed to the nearest officially licensed White Person (TM) to claim your White Card (TM). Should look like this: http://www.pindelski.org/Blog/Winnie%20color%20balance%20one.jpg

Accepted as identification for PRIVILEGE anywhere - anytime - White People (TM) or their friends can be found. Caution: Not recommended for use in Africa or the Middle East.

White robe and pointy hat not included. Use your new White Card (TM) to get a discount!

- If the text (in the book, my colored friend...) made sense. If you did not need to think about it twice to "get it" then: I am SORRY. You are not white. Please report to the nearest plantation or sweatshop for your daily assignments.

This is all.

http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php/4686-can-wogs-be-from-anywhere-in-europe-and-are-all-southern-europeans-wogs?p=87099&viewfull=1#post87099
Citat:
Ursprungligen postat av Baboon
1. Don't agree. I claim wog (like spic or wetback) define white/white-ish groups perceived as contrarian to Anglo norms of masculinity.

2. No, contrary to common belief, Irish aren't white in the sense that white people actually perceive the term. And it's got little to do with skin tone. Note that I don't have anything against Irish people and I think their women are pretty neat, probably the best deal on the British Isles. But white they ain't.

This is because clannishness, bizniz-sense, and the whole "traveler feel" aren't white traits. If you want a more intellectual example, please refer to my post about Joyce. white people don't "get" Joyce. I certainly don't. And that's because whites, I claim, don't have the stream of consciousness. That's a distinctly non-white way of thinking. In contrast, white thinking is structured, categorized and often presented or concluded in specific points. The lesson (point) here is that Joyce offers us an insight into the thought structure of non-white individuals.

3. Again, skin color has nothing to do with it. Please see above. If you want to discuss Romanians then there are a few threads on that already.

Citera
2015-03-06, 16:01
Medlem
Strand.s avatar
Läser för tillfället noveller av H.P. Lovecraft. Läste Återkomsten och Skuggan ur tiden igår, sjukt vad bra berättelser! Har köpt flera novellsamlingar av han och i skrivande stund så läser jag Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller (där bl.a. Skuggan ur tiden finns med).

Jag har under hela mitt liv läst fantasy och anser mig själv vara väldigt berest inom den genren, men aldrig tidigare har jag läst något märkvärdigt inom skräck. Viss Sci-Fi har jag läst, men skräckgenren har aldrig tilltalat mig och därför har jag inte heller läst något ur den, just för att jag har haft lite förutfattade meningar.

Jag måste medge att Lovecraft skriver extremt skickligt, berättelserna i sig är bra uppbyggda men det är i huvudsak i språket som han främst vinner mig. Hans sätt att uttrycka sig i ord är verkligen förbluffande, och så länge han inte är ett undantag tror jag mig allt hittat till en ny genre - det kommer bli mer skräck framöver!
Citera
2015-03-06, 16:36
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Läser för tillfället noveller av H.P. Lovecraft. Läste Återkomsten och Skuggan ur tiden igår, sjukt vad bra berättelser! Har köpt flera novellsamlingar av han och i skrivande stund så läser jag Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller (där bl.a. Skuggan ur tiden finns med).

Jag har under hela mitt liv läst fantasy och anser mig själv vara väldigt berest inom den genren, men aldrig tidigare har jag läst något märkvärdigt inom skräck. Viss Sci-Fi har jag läst, men skräckgenren har aldrig tilltalat mig och därför har jag inte heller läst något ur den, just för att jag har haft lite förutfattade meningar.

Jag måste medge att Lovecraft skriver extremt skickligt, berättelserna i sig är bra uppbyggda men det är i huvudsak i språket som han främst vinner mig. Hans sätt att uttrycka sig i ord är verkligen förbluffande, och så länge han inte är ett undantag tror jag mig allt hittat till en ny genre - det kommer bli mer skräck framöver!

Lovecraft var en otroligt bra författare. Köpte den här snygga novellsamlingen någon gång förra året och föll direkt. Nu har jag inte läst något av honom på länge, började bli lite mätt och fastnade i en historia som var tråkig och la ner det. Nu blev jag sugen på att plocka upp den igen och sugas in i hans fantastiska, fascinerande och obehagliga värld. Väldigt bra språk, som du skriver.

Annars läser jag Hell's Angels av Hunter S. Thompson, 165 sidor har jag avverkat hittills. Intressant bok om en fascinerande klubb och de fascinerande människorna som var medlemmar i den. Den når ju inte upp till samma nivå som Fear and Loathing in Las Vegas eller The Rum Diary, men det är en bra bok och han levererar många roliga historier. Det är väldigt intressant och lite skrämmande att läsa om hur media hjälpte dem på vägen till att bli den stora och fruktande klubben som de till slut blev. Väldigt intressant att se skillnaderna på hur de var då och hur de är i dag också. Jag har använt ordet intressant flertalet gånger nu, men det är ett väldigt bra sätt att beskriva den på. Intressant, fascinerande, rolig.
Citera
2015-03-06, 18:37
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Annars läser jag Hell's Angels av Hunter S. Thompson, 165 sidor har jag avverkat hittills. Intressant bok om en fascinerande klubb och de fascinerande människorna som var medlemmar i den. Den når ju inte upp till samma nivå som Fear and Loathing in Las Vegas eller The Rum Diary, men det är en bra bok och han levererar många roliga historier. Det är väldigt intressant och lite skrämmande att läsa om hur media hjälpte dem på vägen till att bli den stora och fruktande klubben som de till slut blev. Väldigt intressant att se skillnaderna på hur de var då och hur de är i dag också. Jag har använt ordet intressant flertalet gånger nu, men det är ett väldigt bra sätt att beskriva den på. Intressant, fascinerande, rolig.

Fann den väldigt intressant jag med, en underhållande inblick i motorcykelkulturens grisiga historia. Fan vad de härjade och svinade. Jag vet inte hur det är nu för tiden men man får intrycket av att det är mer organiserad brottslighet och mindre humor, knull och skoj.
Citera
2015-03-07, 06:06
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Lovecraft var en otroligt bra författare. Köpte den här snygga novellsamlingen någon gång förra året och föll direkt. Nu har jag inte läst något av honom på länge, började bli lite mätt och fastnade i en historia som var tråkig och la ner det. Nu blev jag sugen på att plocka upp den igen och sugas in i hans fantastiska, fascinerande och obehagliga värld. Väldigt bra språk, som du skriver.

Som tillägg på förgående text ligger stor del i hans framgång i att han på ett skickligt, nästan skrämmande sätt leker med läsarens känslor. Jag är ingen författare, men jag skulle nog vilja påstå att skräck måste vara något av det svåraste att skriva, just för att det handlar så mycket om att skapa rätt atmosfär och stämning.

Trots att jag precis börjat läsa Lovecraft kan jag direkt se vad det är han gör så bra. I de noveller jag läst så beskriver han aldrig vad det är för fasa som ruvar i skuggorna - om det ens är något där. Faktum är ju att han många gånger, precis som det bör, bara antyder att något är där. Det är så skickligt, och egentligen rätt simpelt, för han spelar bara på människans natur. Vi räds det okända. Genom att låta bli att sätta pränt på entiteter skapar han en stämning där läsaren själv måste dra slutsatser.

Jag ska inte påstå mig vara berest inom skräck, men det finns säkert många författare som skriver om spöken och demoner och, genom sin text, faktiskt sätter pränt på vad som de facto händer. Genom att skriva att det är en demon på andra sidan dörren tar man bort stämningen, oavsett hur väl man gestaltar mörkrets kalla, nästan klibbiga fingrar som sakta sluter sig runt karaktären. Genom att sätta pränt på entiteter förstör man stämningen - och därmed förlorar man läsaren. Det är just det Lovecraft undviker så skickligt.

Han spelar på läsarens egna fantasi, och genom sin text där han endast antyder saker så använder läsaren sin fantasi mot sig själv och berättelsen blir därmed betydligt mer skrämmande och verklig. Inte nog med att man blir bättre på att gestalta när man gör på det sättet, själva historian blir mer kuslig; genom att göra läsaren medveten om att det finns något på andra sidan dörren, utan att för den skull beskriva vad, så kommer läsaren med sin egna fantasi att göra sig själv rädd. Som sagt, människan är rädd för det okända, och genom att beskriva något okänt som rör sig i dörrens skugga, utan att sätta pränt på vad, så kommer läsaren blir mycket mer skrämd.

Man ska också komma ihåg att genom att endast antyda saker ger man läsaren verktyg och material att skapa sina egna monster och spöken. Oavsett hur bra författaren än är på att uttrycka sig i text så kommer läsaren alltid att triumfera i att skapa en mer skrämmande entitet än vad författaren någonsin kan göra - det gäller bara att förse läsaren med tillräckligt med material och så sköter denne resten själv. Och det är ju precis det Lovecraft gör, extremt skicklig i både språk och berättarteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in