• 2
  • 3
2009-04-30, 01:29
Medlem
Schadenfreudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Tidningsrubrikerna fick det onekligen att låta mer än som ett "Kilroy was here"...
;-)

Tack för ordet!
Tidningarna kommer å andra sidan att mjölka Förintelsekon i all oändlighet. Hittar de något som gör att de kan skriva en rubrik där Auschwitz ingår så kommer de att göra det. Hade det handlat om samma sak fast från Gulag, så hade vi troligtvis inte sett det i tidningen, för folk känner inte till det eller bryr sig inte. Åtminstone hade det inte hamnat högst upp på DN:s nätupplaga, vilket den här pseudonyheten gjorde.

Auschwitz är fastetsat i allmänhetens medvetande som den värsta platsen i människans historia, och varje sån här artikel befäster den synen ännu lite mer. Det är naturligtvis väldigt tragikomiskt, men vad göra?
Citera
2009-04-30, 07:50
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schadenfreude
Tidningarna kommer å andra sidan att mjölka Förintelsekon i all oändlighet. Hittar de något som gör att de kan skriva en rubrik där Auschwitz ingår så kommer de att göra det. Hade det handlat om samma sak fast från Gulag, så hade vi troligtvis inte sett det i tidningen, för folk känner inte till det eller bryr sig inte. Åtminstone hade det inte hamnat högst upp på DN:s nätupplaga, vilket den här pseudonyheten gjorde.

Auschwitz är fastetsat i allmänhetens medvetande som den värsta platsen i människans historia, och varje sån här artikel befäster den synen ännu lite mer. Det är naturligtvis väldigt tragikomiskt, men vad göra?

Varje skitinlägg från en revisionist kommer dessutom att bygga på och befästa medias och allmänhetens intresse av att framföra sanningen om Auschwitz.

/VV
Citera
2009-05-01, 06:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx0118
Okej så det var alltså inte hemligt, men varför gjorde då ingen något åt det? Tänker på andra länder osv.

Varför hjälpa? De var i ett arbetsläger som fångar. Vad skulle andra länder göra, mer än de höll på med? Sedan att det på gick avrättningar därinne är väl inte konstigt? Man bruka väl avrätta folk som ej lydde eller på annat sätt hade retat upp lägeransvariga.

Sådana arbetsläger finns idag också, varför är det ingen som hjälper de fångarna idag?

Sedan att de"tyskerna" hade gått överstyr , med att avrätta oliktänkande typ zigenare,komunister,judar, hottentotter med mera... Allt enligt "min kamp"
Dessa var några stycken ,de fick hitta på något för hinna med alla. För de kunde väl knappast öppna hur många arbetsläger som helst? På grund av den stora omkostnaderna.
Där den berömda "gasningen/avlusningen" kommer in. Lätt o effektivt avrättnmingsmetod för storskalig avrättning. Vilket är den stora frågan för många av oss i forumet. Sant eller lögn....?

Sedan hade vi den berömda "gestapo", vem ville hamna i deras klor? Bara för fångar blir avrättade i stor skala. Skit i dem, bara jag klara mig Hade man prata vid mun, hade man varit oliktänkande o hamnat själv i det lägret.

Jag hade hållt truten, om jag visste vad som pågick och inte brytt mig. De är ju fångar. Mycket pågrund jag vill överleva.

hoppas detta fick dig att fundera
Citera
2009-05-01, 21:54
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
När namnet Pilecki nämndes av Tystnad…

https://www.flashback.org/showpost....50&postcount=5

…sökte jag först här på Flashback, ifall Ezzelino eller nån annan nämnt namnet, men hittade inget. Sen googlade jag och hittade…

http://www.answers.com/topic/holocaust

Vidare:

[206]^ Hilberg, Raul (1985). The destruction of the European Jews. New York: Holmes & Meier. pp. p. 1212. ISBN 0-8419-0910-5.

Augusti 1943?

Hilberg nämns, med hänvisning till till hans magnum opus.

Jag scannade relevanta sidor från den tyska upplagan:

Hilberg Der Vernichtung der europäischen Juden, Bd 3 (Fischer Bücherei, 9:e upplagan oktober 1999) sid 1202-3 + fotnot:

Hilberg nämner inte Pilecki vid namn, och namnet finns inte i personregistret i hans bok.

Här förklaras varför en liknande tidigare rapport förblev opublicerad:

Dom var noga med att inte vilseleda ”publiken”…..

Var det därför även Pileckis rapporter hemlighölls?

Tack Erleb för den ordentliga utredningen. Reagerade för att ursprungsposten i ämnet nämnde åren "1940-1943". Hade rapporten varit från före 1943 hade det var en smoking gun på att hela storyn är fejk eftersom Birkenaus krematorier inte existerade ännu och omöjligt kan ha uppfattats som gaskammare eftersom de inte byggdes som sådana. Nu är den dock daterad augusti 1943 vilket bevarar tidsaspekten intakt.
Däremot nämner denne Pilecki inte desto mindre den felaktiga 10 000-om dagen siffran, i likhet med i stort sett varenda vittne från den tiden inklusive komendant Höss i Nürnberg. Att de gaskammartroende inte kan fatta att alla dessa föregivet oberoende källor omöjligt kan ha fel på exakt samma sätt är förbryllande. Det är ju en klar indikation på storyn om gaskamrarna i Birkenau är en engineerad fejk.
Senast redigerad av Överliggaren 2009-05-01 kl. 21:57.
Citera
2009-05-25, 00:14
Medlem
Vic64s avatar
Någon som kan förklara varför är nästan alla baracker borta i lägret??

Elda dom upp allt efter kriget, rädsla av sjukdomar som skulle spridas???

För när Sovjet befriade lägret, så filmas de uppifrån, och då ser man ju massor av baracker!!

Sen tänkt på en annan sak! Tyskarna, sprängde ju gaskammarna, men ett behöll dom kvar? de förstod inte riktigt?
Citera
2009-05-25, 00:27
Medlem
Vic64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx0118
Okej så det var alltså inte hemligt, men varför gjorde då ingen något åt det? Tänker på andra länder osv.

Tyskarna hade ju ockuperat de flesta länderna omkring, så de ända länder som kunde göra något, var England USA; Sovjet! Dock var dom alldeles för långt bort!
De, här med att gasa människor, bara för att de tillhörde en annan religion, var alldeles för abstrakt, även om de är de idag också...
Så de var omöjligt få en utomstående förklara vad som skedde där i lägret!!

Men i efterhand så vet vi alla vad som skedde! Skönt att tyskarna förlorade kriget, så alla fick veta vilka as dom var under hitlers regim!!
Senast redigerad av Vic64 2009-05-25 kl. 00:29.
Citera
2009-06-05, 02:13
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic64
Någon som kan förklara varför är nästan alla baracker borta i lägret??

Elda dom upp allt efter kriget, rädsla av sjukdomar som skulle spridas???

För när Sovjet befriade lägret, så filmas de uppifrån, och då ser man ju massor av baracker!!

Sen tänkt på en annan sak! Tyskarna, sprängde ju gaskammarna, men ett behöll dom kvar? de förstod inte riktigt?
Förmodligen brände man ner baracker eftersom de var fullständigt infesterade av smittbärande ohyra, medan man valde ut ett antal som istället för att brännas ned desinficerades för att lämnas kvar åt eftervärlden.

Vad det gäller gaskammaren i Stammlager (Auschwitz I) så var det ingen gaskammare vid tiden för befrielsen. Denna lokal hade tyskarna i slutskedet byggt om till någon form av skyddsbunker (om jag minns rätt?). Tidigare hade den dock under en period fungerat som gaskammare och det var till detta skick som ryssar och polacker efter kriget återställde den... Sen gjorde man ju en rätt allvarlig tavla i att presentera den som en helt igenom äkta gaskammare vilket ju således var en sanning med modifikation.
Citera
2009-06-07, 11:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Förmodligen brände man ner baracker eftersom de var fullständigt infesterade av smittbärande ohyra, medan man valde ut ett antal som istället för att brännas ned desinficerades för att lämnas kvar åt eftervärlden..........

Stämmer bra det !
Dem här barackerna var förtillverkade och av trä ,lätta att montera upp och lättast att bränna ner tillsammans med all ohyra och mänsklig avföring än att försöka rengöra.
Man gjorde samma sak i bergen belsen och i Dachau.
Ingen tänkte då på att bevara något så hemsk åt eftervärlden.

Dem byggnader som bevarades var tegelbyggnader .
Citera
2009-06-08, 10:41
Medlem
Rusens avatar
Guiderna i Auschwitz och boende i närområdet hävdar i vart fall att lokalbefolkningen, efter kriget, tog vara på virket från de gamla kasernerna och stallarna för att bygga hönshus, restaurera på gården, elda i spisar o s v.
Citera
2009-06-21, 18:17
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Guiderna i Auschwitz och boende i närområdet hävdar i vart fall att lokalbefolkningen, efter kriget, tog vara på virket från de gamla kasernerna och stallarna för att bygga hönshus, restaurera på gården, elda i spisar o s v.

Och inte bara det!

Även tegelstenen från dem sprängda byggnaderna fick ny användning på olika bondgårdar i trakten.
Citera
2009-06-21, 20:46
Medlem
Ska ner dit i höst med skolan, finns det intresse för bilder, av vad isåfall och frågor eller annat? Hjälper gärna kära fbare

Edit: Ni får gärna påminna mig i PM om jag tappar bort mig! Brukar inte hänga i denna del av forumet
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in