2009-04-19, 19:27
Medlem
dannywtfs avatar
...bokstaven "A"? Satt och rättade ett läxförhör där barnen skulle hitta på egna substantiv. En av killarna i klassen hade skrivit "A". han menade nog att man kan ju se bokstaven och att det då räknas som ett substantiv. Jag tycker inte att den tillhör substantiven eftersom det helt enkelt inte är ett ord. Har jag fel?

...ordet "stycke". är det ett adjektiv (eftersom det beskriver att någonting inte är helt) eller är det enbart ett substantiv (tänk musikstycke)?
Citera
2009-04-19, 19:28
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
...bokstaven "A"? Satt och rättade ett läxförhör där barnen skulle hitta på egna substantiv. En av killarna i klassen hade skrivit "A". han menade nog att man kan ju se bokstaven och att det då räknas som ett substantiv. Jag tycker inte att den tillhör substantiven eftersom det helt enkelt inte är ett ord. Har jag fel?

...ordet "stycke". är det ett adjektiv (eftersom det beskriver att någonting inte är helt) eller är det enbart ett substantiv (tänk musikstycke)?

Jag tycker att A inte är ett substantiv, för det är inget ord.

Stycke är dock ett substantiv.
Citera
2009-04-19, 19:30
Medlem
Citat:

stycke kan både vara substantiv och adjektiv.
Citera
2009-04-19, 19:30
Medlem
Sälklubbarns avatar
Man kan ju säga "ett A", så det borde väl vara ett substantiv.
Citera
2009-04-19, 19:42
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Man kan ju säga "ett A", så det borde väl vara ett substantiv.

Men "A" är ju som sagt inget ord, eller? Gillar att sitta och fundera på sånt här skit.

Stycke kan vara både och. Fick försvara mig inför en förälder som var stensäker på att det bara var ett substantiv. hårt att vara lärare
Citera
2009-04-19, 19:51
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Men "A" är ju som sagt inget ord, eller? Gillar att sitta och fundera på sånt här skit.
Varför skulle inte A kunna vara ett ord?
Citat:
Stycke kan vara både och. Fick försvara mig inför en förälder som var stensäker på att det bara var ett substantiv. hårt att vara lärare
När är "stycke" adjektiv då?
Citera
2009-04-19, 20:16
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Varför skulle inte A kunna vara ett ord?

När är "stycke" adjektiv då?

Vad är ett "A"? Ö och Å är substantiv, men sen börjar det bli tunt. Kan ju iofs vara ett jakande ("aaa, det kan jag"), men så vitt jag vet så står det inte med i någon svensk ordlista.

Stycke borde väl vara ett adjektiv när man säger exempelvis: "Han plockade bort ett stycke av...", för då är det beskrivande av hur mycket han plockar bort (nämligen ett stycke). Jag är lite osäker på det, men jag tror att det är så. Iofs lite onödigt att peta i sådana ord, men sån är jag Hoppas du förstod hur jag tänkte med ordklasserna då det är svårt att förklara.
Citera
2009-04-19, 20:25
Medlem
DorianGrays avatar
Menar du stycke som i exempelvis "ett stycke värsting"?

Du borde väl även kilo, gram, liter osv vara adjektiv. Vilket de inte är.

För man kan ju säga "fem gram hasch", eller "tre liter cola".
Citera
2009-04-19, 20:41
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Vad är ett "A"? Ö och Å är substantiv, men sen börjar det bli tunt. Kan ju iofs vara ett jakande ("aaa, det kan jag"), men så vitt jag vet så står det inte med i någon svensk ordlista.
Ett "A" är ju "sig självt", själva tecknet. På samma sätt som man kan säga "jag ritade fyra plustecken", så kan man ju säga "jag ritade fyra A:n". Eller - om inte det duger - "jag fick fyra A:n i betyg och två B:n". Eller "låten gick i tonarten A".

Citat:
Stycke borde väl vara ett adjektiv när man säger exempelvis: "Han plockade bort ett stycke av...", för då är det beskrivande av hur mycket han plockar bort (nämligen ett stycke). Jag är lite osäker på det, men jag tror att det är så. Iofs lite onödigt att peta i sådana ord, men sån är jag Hoppas du förstod hur jag tänkte med ordklasserna då det är svårt att förklara.
"Stycke" är väl ett substantiv, även om man använder det som måttord till något annat substantiv.
Citera
2009-04-19, 21:00
Medlem
abecedefs avatar
Citat:

Hur man än vrider och vänder på saken är bokstaven A alltid ett substantiv.
Eftersom det varken är ett verb, adjektiv, adverb, en konjunktion, interjektion, ett räkneord, pronomen eller en preposition.

Ett A är väl ett ord i allra högsta grad annars hade du ju inte kunnat säga "Det ska vara två A:n i mitt namn", "Jag har lärt mig skriva A". Det är ju första bokstaven i alfabetet. En etta är ju också ett ord, vet ni inte vad det är kan jag ju tala om för er att ett kommer efter två.

Se: http://susning.nu/Substantiv
Senast redigerad av abecedef 2009-04-19 kl. 21:04.
Citera
2009-04-19, 21:02
Medlem
Klastrulss avatar
"Stycke" kan inte vara adjektiv. I "ett stycke av..." är det ju uppenbart att det är substantiv. I "ett stycke värsting" är strukturen den samma som i "ett glas vin". Så där är "stycke" nån form av måttsattribut, eller vad man ska kalla det.

Så där får du nog svälja stoltheten och tala om för föräldern att du hade fel.
Citera
2009-04-19, 21:34
Medlem
DorianGrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klastruls
"Stycke" kan inte vara adjektiv. I "ett stycke av..." är det ju uppenbart att det är substantiv. I "ett stycke värsting" är strukturen den samma som i "ett glas vin". Så där är "stycke" nån form av måttsattribut, eller vad man ska kalla det.

Så där får du nog svälja stoltheten och tala om för föräldern att du hade fel.

Precis det jag menade, fast bättre uttryckt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in