Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Nej, någon testosteronbrist har man knappast och vill heller inte äta konstiga kemiska substanser.
Får nog bli en hårtransplantation. 40.000 kr kostar en sådan.
Bor ett stenkast från NewHairClinic och jobbar dessutom med en kille som opererat sig så jag tänkte bara dela med mig av lite info!
En hårtransplantation kostar som du säger runt 40.000 kr, beroende dels på hur mycket hår man VILL flytta, dels på hur mycket hår man KAN flytta. Prova ta tag i nackskinnet och känn efter. En operation går till som så att patienten sövs ner, där efter skärs en hudflik ut i nacken. Förutsättningarna är givetvis individuella men är du smal som en sticka kan du inte flytta lika mkt hår som en knubbig person med mkt skinn i nacken. Nåväl. Hårsäckarna i nacken opereras sedan in på ditt huvud. Du sover över på kliniken och kan arbeta som vanligt ett par dagar senare. Dock inga direkta fysiska arbetsuppgifter. Efter 2 veckor tar du bort stygnen i nacken (där hudfliken skurits bort)
Ärret kommer att synas tills ditt hår i nacken växer ut till ungefär 1 cm längd, efter det kan ingen se det. Eftersom man skär ut hud vågrätt i nacken så skär man oxå av nervtrådar vilket kan göra att du tappar en del känsel runt ärret i nacken. Efterhand blir känslolösheten runt ärret mindre men kanske inte helt återställd. En del hävdar att det känns som att ha en hjälm på huvudet.
Väg in dessa synpunkter/fakta innan du bestämmer dig!
*
Kostar en del pengar. Majoriteten av de som låter sig opereras gör två eller tre operationer, beroende på hur mycket hud man kan "ta" från din nacke.
*
Ärret i nacken. Kommer att synas till en början och ja, folk lär undra vad du har gjort. Betänk även att ärret kommer synas om 15-20 år när du kanske vill klippa dig kortare. Ärret kommer vara ett par centimeter brett och gå från öra till öra ungefär.
*
Du tappar mer hår. Är du runt 30 år och inte tappat så väldigt mycket hår tror jag du har bättre förutsättningar att bli nöjd med resultatet på sikt än en 20-åring i samma sits. Faktum är ju att du inte kommer få MER hår ju äldre du blir. Håret du transplanterar kommer fortsätta växa men när du (med tiden) tappar ditt "vanliga" hår är risken ganska stor att det ser konstigt ut.
*
Det finns ingen garanti för att just DIN operation skall bli bra. Bilderna som du säkert sett i deras reklamer tror jag du skall ta med en stor nypa salt. Jag syftar på typen där en helt skallig man plötsligt fått en gigantisk lejonman på huvudet...
MEN!
Har du ett skapligt jobb och inte ser pengarna som ett problem kanske det kan vara värt att chansa trots allt? Det är givetvis så att du själv tänker betydligt mer på detta än din omgivning. Troligtvis reagerar ingen alls då det trots allt är tämligen vanligt att tappa hår. Men en hårtransplantation görs inte för att frugan skall bli glad och släppa till tre gånger i veckan istället för två. Det handlar om ditt eget välbefinnande och självförtroende. Inget annat.
Good luck!!