2003-10-24, 19:47
Medlem
Jag träffade en gång en man som stolt framhöll att hans håravfall berodde på förekomst av mycket testosteron. Men jag kollade upp saken (talade dock inte om det för honom) och kom fram till att håravfall beror på att vissa receptorer vid hårrötterna var mer eller mindre känsliga för testosteron (?) - vilket har med genetiken att göra. Jag är skeptisk till behandling som sänker testosteronhalten (biverkningarna kanske inte är att leka med? Obalans i det naturliga tillståndet?) eftersom det inte är det som är det egentliga problemet.

-Laura
Citera
2003-10-24, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Ja märker man av sådana biverkningar,
så bör man nog lägga av.

ja tycker det bästa vore o inte ens testa.. håller me va Laura skrivit..

jag tar hellre för mycke av nått än för lite av nått livsviktigt.. ;0)
Citera
2003-10-29, 07:59
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Nej, någon testosteronbrist har man knappast och vill heller inte äta konstiga kemiska substanser.

Får nog bli en hårtransplantation. 40.000 kr kostar en sådan.
Citera
2003-10-29, 14:46
Medlem
LadyTieras avatar
Inga mediciner kan få tillbaka hår som är borta, det kan däremot bromsa att de faller av och därigen ge ett starkare och friskare hår.

En transplantion fungerar oftast, men det gäller att gå till en som är bra, en som du vet har fått lyckade resultat tidigre, kolla upp med svenska platikkirurgernas förening eller vad det nu heter. De kan säkert även ge dig tips.
Citera
2003-10-29, 14:59
Medlem
Borde väl hjälpa att kastrera sig?
Citera
2003-10-29, 15:00
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
[quote=LadyTiera]Inga mediciner kan få tillbaka hår som är borta, det kan däremot bromsa att de faller av och därigen ge ett starkare och friskare hår.
QUOTE]

Undrar då varför karln har dubbelt så mycket hår på skallen nu,
jämfört med hur han såg ut innan han började med tabletterna?
Hårfästet har också börjat komma ner mer, där det inte har vuxit ett enda hårstrå på åratal.
Någon annan förändring fysiskt, eller ändrade vanor har inte förekommit,
så jag ser ingen annan förklaring till det hela förutom att det faktiskt funkar.

Rent statistiskt så ser kanske inte resultaten av medicinering mot håravfall så imponerande ut.
Men uppenbarligen så finns det undantag där det verkligen funkar.

Däremot så är ju hårtransplantat det enda sättet där man kan garanteras mer hår.
Citera
2003-10-29, 15:09
Medlem
LadyTieras avatar
Goddess, upprepar bara vad de undersökningar/program/böcker jag har tagit del av har lärt mig, det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln,
Citera
2003-10-30, 15:20
Medlem
Såg annons i tidningen för någon dag sedan, kanske kan vara något?
http://internationalhairstudio.com/
Citera
2003-10-30, 15:50
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Alltså...Jag har tillhört de tunnhårigas skara sen jag var 22...Lagom när ungdomsfinnarna drog sig tillbaka började hårfästet göra samma sak...Man kände onekligen en viss drift att slänga sig på knä och utbrista Varför Gud...?! Kan jag inte få vara normal en Liten stund...?!...

Men allt det där gick över när jag rakade bort alltihop...Så det är mitt enkla tips...Fram med Gilletten bara...Jag har varit en Kojak i 8 år nu...Skulle inte sluta raka bort det även om jag fick tillbaka håret...Jag ser det som såhär...Min skallighet är ju Jag...Min Ickefrisyr är min frisyr...Om jag skulle dölja det bakom transplantationer, peruker, toupeér med mera så skulle jag bara låtsas...Jag har inget hår och jag är stolt...!...Dessutom finns det inte en enda brud som motstår en renrakad skalle mellan låren....

Vad gäller transplantationer och grejer så vet jag inte mycket mer än att det är extremt kostnads och arbetskrävande om du vill ha något som ser "äkta" ut...Dessutom brukar vem som helst kunna se att det inte är din riktiga kalufs...Så join the club...Inget är som hudblank hjässa...

Skulle mer än gärna raka skallen men när jag gjorde det för några år sedan (då inte av tunnhårighetsskäl) insåg jag och min omgiving att att min hårbeväxta del av skallen ser ut som en barbapappa. Rundad där uppe för att sedan gå lite inåt innan själva kroppen på barban kommer. Fan, folk vände sig om på stan och skattade. Toppluva den sommaren... Men transplantation skulla jag alding göra, möjligen piller, man troligtvis får man stå ut med att vara ett vandrande garv om några år.
Citera
2003-10-31, 01:09
Medlem
Propecia fungerar helt underbart och man kan visst få tillbaka lite mer hår än man hade tidigare.
Det växer dock inte ut nytt om man är helt flint.
Preparatet är gjort för att i första hand stoppa mer håravfall och gör det för dom flesta, men man kan även få tillbaka lite mer hår dessutom blir håret tjockare där det finns tunna hårstrån.
Tycker helt klart du ska gå till doktorn och be om ett recept.
Det är dock ganska dyrt det med ca 1100 i kvartalet.
Citera
2003-10-31, 17:54
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
Skulle mer än gärna raka skallen men när jag gjorde det för några år sedan (då inte av tunnhårighetsskäl) insåg jag och min omgiving att att min hårbeväxta del av skallen ser ut som en barbapappa. Rundad där uppe för att sedan gå lite inåt innan själva kroppen på barban kommer. Fan, folk vände sig om på stan och skattade. Toppluva den sommaren... Men transplantation skulla jag alding göra, möjligen piller, man troligtvis får man stå ut med att vara ett vandrande garv om några år.

Mjo...Det vill ju till att man är begåvad med en rund och vacker huvuddom om man ska Go Kojak...
Citera
2003-10-31, 18:25
Medlem
Mysharrys avatar
Min bäste vän och kollega är klädsamt tunnhårig, ja flint faktiskt. Han har en sån där gubbring runt huvudet. Skitfult, men han har haft det så länge jag har känt honom. Jag har försökt få på honom en tupé, att raka sig, allt. Men nej. Det är han och så är det med det, är det svar jag får.
Själv har jag så mycket hår att jag skulle kunna sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in