2009-04-19, 16:18
Medlem
ExtraAllts avatar
Jag har en katt som har blivit slö de senaste veckorna.
Han är bara 10-11 månader så han borde vara ganska pigg, men det är han inte.
Det hela började när vi köpte en ny katt.
Vi har absolut inte visat mindre intresse för honom. Vi leker med båda och kelar med båda. Han trivs med henne. Dom leker med varandra lite då och då, men för det mesta ligger han någonstans och sover.
Man kan tro att han är uppe och leker på kvällarna men det gör han inte heller. Han bara sover och sover.
I samband med att vi köpte den nya katten passade vi på och bytte hans blötmat till torrfoder. Så nu äter han bara torrfoder. Det finns alltid torrfoder tillgänglig.
Förut käkade han bara blötmat, minst 3ggr/dag, drack aldrig vatten men var pigg. Nu dricker han massa vatten, äter torrfoder och är lika seg som snor!

Den andra katten är hur pigg som helst. Hon springer och leker, jagar allt som rör sig, hoppar och har sig...
Båda katterna är innekatter men vi öppnar balkongsdörren på dagarna så att dom kan vara ute.
Varför är han så seg? Är det vanligt?
Han är inte kastrerad, kan det bero på det?
Han är fortfarande oskuld. Han försökte sätta på lilla tjejen ett par gånger men hon var för liten så han nådde inte ända fram med staven. Kan han vara deprimerad? Vad kan man göra?
Citera
2009-04-19, 17:37
Medlem
Jag matar mina katter blötmat morgon o kväll o sen låter jag torrmat stå framme under dagen. Jag tror du ska testa att ge katterna mat på det viset.

Jag tror inte det är särskilt bra att bara ge katterna torrmat. Vet inte om det hjälper men du kan ju alltid testa.

Och kastrera katterna, det hjälper inte mot trötthet men det hjälper mot oönskade kattungar som folk ändå bara avlivar.
Citera
2009-04-19, 17:41
Medlem
jerros avatar
Nja det har nog inte med maten att göra. Är ni hemma på dagarna? Kanske dom busar som fan då. Katter är ju väldigt trötta av sig och sover en stor del av sitt liv. Kanske är lite deppig? Det går nog över.
Citera
2009-04-19, 17:44
Medlem
64550.s avatar
har för mig att jag läste nånstans att en katt sover 80-90% av sitt liv, om det är sant är det inte så konstigt, då äre väll bara att den andra katten är hyperaktiv eller nått.
Citera
2009-04-19, 18:23
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
har för mig att jag läste nånstans att en katt sover 80-90% av sitt liv, om det är sant är det inte så konstigt, då äre väll bara att den andra katten är hyperaktiv eller nått.

Ja men han var ju inte så i början. Det måste ha hänt nått. Kan det vara att han är deprimerad över att han inte har fått pippa?

Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Nja det har nog inte med maten att göra. Är ni hemma på dagarna? Kanske dom busar som fan då. Katter är ju väldigt trötta av sig och sover en stor del av sitt liv. Kanske är lite deppig? Det går nog över.

På helgerna är vi hemma och då ser vi att han bara ligger och degar.
När vi kommer hem efter jobbet så ligger han och sover. Han kommer fram när ropar, men då vill han bara ligga bredvid oss och sova. Gillar inte att bli klappad så mycket heller.
Provade att ta ut honom med koppel men han lägger sig ner direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainPanda
Jag matar mina katter blötmat morgon o kväll o sen låter jag torrmat stå framme under dagen. Jag tror du ska testa att ge katterna mat på det viset.

Jag tror inte det är särskilt bra att bara ge katterna torrmat. Vet inte om det hjälper men du kan ju alltid testa.

Och kastrera katterna, det hjälper inte mot trötthet men det hjälper mot oönskade kattungar som folk ändå bara avlivar.

Jag hade torrmat framme och gav honom blötmat förut. Det var innan den här nya katten kom hit. Han blev så jävla fet. Dessutom innehåller maten så mycket salt. Tror inte att det är så bra för katter.
Citera
2009-04-19, 19:02
Medlem
jerros avatar
Hmm Lägger han sig ner på marken o sover om ni släpper ut han? Det låter skumt isåfall. Kanske ska ni ringa en veterinär och fråga. Maten gör du rätt med, Mjukmat innehåller mest vatten och kan ge katten problem med njurarna. Ni kan ge dom lite yogurt ibland typ Turkisk yougurt.

Lycka till med kisarna
Citera
2009-04-19, 19:22
Medlem
nynaeves avatar
Det lär inte ha med maten att göra, men jag undrar varför ni bytte från mjukmaten? De allra flesta blötmatssorterna är näringsmässigt bättre än även de bättre utav torrfodersorterna. Anledningen till att han dricker mer när han äter torrfoder, är ju för att han knappt får i sig någon vätska från torrisarna - men de allra flesta katter som får torrfoder dricker ändå inte den mängd de borde göra. Katten är ju ett ökendjur, som skall få i sig sin vätska främst via födan de äter.

Hursomhelst, det låter ju inte helt bra att din katt är såpass trött, om han tidigare inte vart det. Som du säger skall ju en 10 månaders katt ha massa med spring i benen. Mina katter blir iofs slöare den här tiden av året, eftersom det blir så varmt. De hittar en plats i solen där de lägger sig och steker litegrand, och sedan är de aktiva fram emot kvällen (å andra sidan är ju de snarare 10 år än månader )

Jag förstår det som att er nya katt är en hona? En del honor löper mycket tidigare än vad de annars hade gjort, om de har en fertil hankatt som passar upp på dem hela tiden. Och en allt för ung hona skall inte ha kattungar, det är som med människor - vissa blir könsmogna vid 10 år, men varken deras kropp eller psyke klarar att skaffa barn förren långt senare.
Mitt tips är att boka tid för kastrering för din hankatt direkt, före det händer en olycka, och då samtidigt be veterinären kolla över honom och säga just att han verkat lite trött och hängig det senaste. Så slår du två flugor i en smäll
Citera
2009-04-19, 19:33
Medlem
nynaeves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Ja men han var ju inte så i början. Det måste ha hänt nått. Kan det vara att han är deprimerad över att han inte har fått pippa?
/.../
Provade att ta ut honom med koppel men han lägger sig ner direkt.
/.../
Jag hade torrmat framme och gav honom blötmat förut. Det var innan den här nya katten kom hit. Han blev så jävla fet. Dessutom innehåller maten så mycket salt. Tror inte att det är så bra för katter.
.

Katter tänker ju inte direkt så. Och är det honor han letar efter, lär han snarare bli tvärtom. Gå och skrika och urinmarkera lite varstans. Att han lägger sig ner när han går ut, kan väl mycket väl bero på att han inte är van vid att vara ute. Han lägger sig ned och kollar läget, när han blir mer bekväm vill han kanske nosa runt lite mer.
Vilken mjukmat var det du gav? Har nog aldrig sett blötmat med salt i nämligen... däremot brukade torrfoderstillverkare tillsätta det, för att det skulle stimulera katterna att dricka mer, de flesta har dock slutat med det, vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Maten gör du rätt med, Mjukmat innehåller mest vatten och kan ge katten problem med njurarna. Ni kan ge dom lite yogurt ibland typ Turkisk yougurt.
Hm, vart har du fått från att mjukmat skulle vara dåligt för njurarna? Det är ju snarare tvärt om. Det är inte många katter som får i sig tillräckligt med vätska när de går på torrisar, något som kan märkas av på njurarna. Rent näringsmässigt innehåller även mjukmat överlag bättre ingredienser än torrfoder. Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål och kolhydrater, vilket ju katten (som är ren köttätare) inte skall ha.
Och turkisk yoghurt? De flesta vuxna däggdjur, katter inkluderat, är känsliga för laktosprodukter och blir dåliga i magen.
Citera
2009-04-19, 19:36
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Hmm Lägger han sig ner på marken o sover om ni släpper ut han? Det låter skumt isåfall. Kanske ska ni ringa en veterinär och fråga. Maten gör du rätt med, Mjukmat innehåller mest vatten och kan ge katten problem med njurarna. Ni kan ge dom lite yogurt ibland typ Turkisk yougurt.

Lycka till med kisarna

Jag har hört att mjölkprodukter gör dom aggressiva. Dessutom blir han ganska lös i magen av mjölkprodukter. Kanske laktosfri eller sojamjölk. Ska prova och se vad som händer. Är bara så rädd att han ska må dåligt. Han kan ju inte säga vad som händer eller var det gör ont.

Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve
Det lär inte ha med maten att göra, men jag undrar varför ni bytte från mjukmaten? De allra flesta blötmatssorterna är näringsmässigt bättre än även de bättre utav torrfodersorterna. Anledningen till att han dricker mer när han äter torrfoder, är ju för att han knappt får i sig någon vätska från torrisarna - men de allra flesta katter som får torrfoder dricker ändå inte den mängd de borde göra. Katten är ju ett ökendjur, som skall få i sig sin vätska främst via födan de äter.

Hursomhelst, det låter ju inte helt bra att din katt är såpass trött, om han tidigare inte vart det. Som du säger skall ju en 10 månaders katt ha massa med spring i benen. Mina katter blir iofs slöare den här tiden av året, eftersom det blir så varmt. De hittar en plats i solen där de lägger sig och steker litegrand, och sedan är de aktiva fram emot kvällen (å andra sidan är ju de snarare 10 år än månader )

Jag förstår det som att er nya katt är en hona? En del honor löper mycket tidigare än vad de annars hade gjort, om de har en fertil hankatt som passar upp på dem hela tiden. Och en allt för ung hona skall inte ha kattungar, det är som med människor - vissa blir könsmogna vid 10 år, men varken deras kropp eller psyke klarar att skaffa barn förren långt senare.
Mitt tips är att boka tid för kastrering för din hankatt direkt, före det händer en olycka, och då samtidigt be veterinären kolla över honom och säga just att han verkat lite trött och hängig det senaste. Så slår du två flugor i en smäll

Hörde från olika källor att blötmat innehåller för mycket salt och att det inte är bra för katten. Dessutom började han bli ganska fet så det fick bli torrfoder.
Nu får han dessutom starkare tänder då han tuggar.

Jag brukar bada honom och tjejen (ja det blev en hona) lite då och då. Typ 3-4ggr per månad så dom är ganska vana med vatten. Dom är inte direkt rädda för vatten. Dom brukar faktiskt leka i vattnet. Han är en halv bonde halv perser och hon är birma.

Kastrera kan vi inte göra. Vill att han ska få en kull, sen kan vi klippa bort bollarna. Det vi tänkte göra är att ge tjejen p-piller när hon börjar löpa. Men det är nog lite kvar tills dess.

För att återgå till topicen då, han sover hela tiden. Ligger i solen och sover, ligger under sängen och sover, o.s.v.
Kan man se om en katt är deprimerad? Att han inte morrar när man klappar honom, kan det ha med saken att göra? Han gjorde det i början.
Kan vi ha gett honom för mycket uppmärksamhet?
På nätterna brukar han krafsa på dörren för att komma in i sovrummet. Det betyder ju iofs att han vill vara nära oss...
Jag vet inte, jag tycker bara så synd om honom.
Citera
2009-04-19, 20:10
Medlem
jerros avatar
Citat:
Katter tänker ju inte direkt så. Och är det honor han letar efter, lär han snarare bli tvärtom. Gå och skrika och urinmarkera lite varstans. Att han lägger sig ner när han går ut, kan väl mycket väl bero på att han inte är van vid att vara ute. Han lägger sig ned och kollar läget, när han blir mer bekväm vill han kanske nosa runt lite mer.
Vilken mjukmat var det du gav? Har nog aldrig sett blötmat med salt i nämligen... däremot brukade torrfoderstillverkare tillsätta det, för att det skulle stimulera katterna att dricka mer, de flesta har dock slutat med det, vad jag vet.

Hm, vart har du fått från att mjukmat skulle vara dåligt för njurarna? Det är ju snarare tvärt om. Det är inte många katter som får i sig tillräckligt med vätska när de går på torrisar, något som kan märkas av på njurarna. Rent näringsmässigt innehåller även mjukmat överlag bättre ingredienser än torrfoder. Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål och kolhydrater, vilket ju katten (som är ren köttätare) inte skall ha.
Och turkisk yoghurt? De flesta vuxna däggdjur, katter inkluderat, är känsliga för laktosprodukter och blir dåliga i magen.

Jag vet inte riktigt, Det finns så många som säger olika du kan mkt väl ha rätt.

Jag läste lite här http://www.katter.nu/katter/mat.htm

http://katter.ifokus.se/
Senast redigerad av jerro 2009-04-19 kl. 20:13.
Citera
2009-04-19, 23:42
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Det lär inte ha med maten att göra, men jag undrar varför ni bytte från mjukmaten? De allra flesta blötmatssorterna är näringsmässigt bättre än även de bättre utav torrfodersorterna.

Vad baserar du det på? De flesta blötfodren innehåller mer än 80% vatten. Om man vill köpa hem vatten så är blötfoder därför idealiskt. Om man däremot vill att katten ska få i sig större del animaliska produkter är torrfoder ett måste. Katter klarar sig galant utan blötmat/burkmat, men utan torrfoder lider de större risk för tandsten, njursten och allmän immunförsvarsnedsättning. Burkmat är suveränt som tillskott men om inte katten lider av problem med matsmältning eller mag- och tarmflora är torrfoder det bästa att utfodra med, och det är även det om innehåller mest näring, vitaminer, mineraler och spårämnen.
Citera
2009-04-19, 23:45
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:

Det kan vara läge att läsa på lite innan man ger råd till andra Inget illa menat men det kan vara farligt att ge råd om saker om man inte är helt säker på vad man ger råd om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in