Oj det var mycket "matnyttig" information. När det gäller just taurin så sa en veterinär på ett föredrag som jag var på, att det är ett mycket viktigt ämne som i synnerhet behövs vid dräktighet, men alla katter behöver det. Vissa burkmatsorter har för lite, t ex Sheeba. Vill man säkerställa kattens intag av taurin bör man ge den fläskkött, till exempel fläskfile, men fläskfärs går säkert bra det med.
Forskning pågår hela tiden inom djurfoderbranchen och kvalitetstorrfoder är i allmänhet mycket bra numera. Själv ger jag mina två honkatter Royal Canin Queen för dräktiga katter, och Baby cat. Ingen av dem är dräktig, men dom är inte så intresserade av mat så då gäller det att ge dom mat med ordentligt med näring och dom gilar verkligen denna mat. Den äldsta fick ungar i november och blev naturligtvis lite mager och luggsliten av diandet, men med RC Queen har hon återhämtat sig fantastiskt bra. Någon gång ibland vill dom ha blötfoder,då går dom till speceriskåpet och säger till. Annars har dom ständig tillgång till torrfodret. Ibland ligger jag en nypa Baby cat i en skål med vatten, då blir vattnet extra gott, särskilt den äldre katten vill helst dricka från badrumskranen så inför natten ger vi henne babycat-vatten. Naturligtvis står en skål med helt rent vatten där också.
En nygammal tanke cirkulerar bland kattfolk, det är att ge katten BARF-mat. det innebär att den äter råa köttprodukter och inälvor. Kolla gärna "Svenska katters diskussionsforum"
http://kattforum.se/.
Men för att återgå till den trötta 10-månaders katten så hoppas jag att TS tar den till veterinär. En så ung katt bör inte vara så trött, särskilt inte med en kattunge i huset. Finns det möjlighet att gå till en veterinärmottagning med både lab och röntgen? kanske ultraljud också...
Återrapportera gärna till oss, vi kanske kan lära oss något.