2009-04-23, 21:52
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
"lol wut?"

Är det något mer som vuxna, psykiskt sunda människor tycker är höjden av pinsamhet som du vill stoltsera med? Jobbar du som fluffer och är blottare på fritiden, t.ex?

Berodde ditt tutande enbart på bristfällig impulskontroll, defekt dopaminmetabolism och underutvecklad prefrontalcortex, eller trodde du på fullt allvar att du skulle uppnå något med din handling? Skulle övningsbilens akustiska detektorer aktivera tändningssystemet p.g.a. ljudet från din tuta? Spekulerade du helt seriöst i sannolikheten att övningsföraren medvetet fick kärringstopp och väntade två sekunder extra med att starta igen på rent jävelskap, och att han skulle inse sitt misstag när du tutade?

Den stora frågan sparar jag till sist:
Hann du och din stylade arabkälke fram till ditt viktiga sammanträde med fordonslinjekollegerna på McDonald's-/Biltema-parkeringen i tid, nu när du både "tuttade" och "blåste [...] om h*n som bara fan"?
hahah!!! Var det möjligtvis du?

hade morsans bil så kälke nej...

Tycker verkligen att du ska bli spåman med den teorin(använder så många konstiga ord så vilken höna som helst skulle bli förvirrad och hypnotiserad).

Men gjorde det av samma anledning som alltid. Första regeln under körlektionen: Bry dig inte om andra, vi har hur mycket tid i världen som helst. Dom som inte lär sig koncentration i trafiken ska inte få körkortet så klart man hjälper en nykomling
Citera
2009-04-23, 22:14
Medlem
SphinxXs avatar
Mitt övningskörade började i Ryssland..
Där är det inte konstigt alls med folk som ligger 1 dm bakom dig i 70.. ^^
Polisbilar som kör om dig från höger när man ligger i 70 bredvid en 60 skylt.. Inga blåljus där alltså...
Jeepar som kör mot enkelriktat..
Många fina minnen där %)
Citera
2009-04-23, 22:25
Medlem
själv så vart jag alltid så glad när man övningskörde me farsan som inte dampade när man drog på

Kul saker man kunde göra var att ligga presis lagligt och sen när personen 1meter bakom(oftast Bmw snubbe) skulle köra om så drog man på så att han inte kunde köra om. Oftast så gav dom upp och la sej bakom igen då bromsa man självklart ner till laglig hastighet igen.

sen har jag en polare som gång på gång fick kärringstopp vid ett rödljus då börjar så klart bilen bakom att gestikulera vilt och tuta. Polarn som är ute och övningskör i en gammal skruttbil lägger i backen och drar in i snubben bakom sen åker han därifrån
Citera
2009-04-23, 22:28
Medlem
RealMadrid852s avatar
Övningskörde i princip hela tiden utan att ha någon lapp bak på bilen, det var enklast så tyckte både jag och farsan för då slappa man alla idioter.

Märkte dock av detta lite då jag tog ett par lektioner hos en trafikskola, jag låg i 50 på en 50-väg mitt i stan och ändå ska någon jävel köra om mig. Så jävla idiotiskt..
Citera
2009-04-23, 22:51
Medlem
Fimp3ns avatar
Var ett par år sen jag övningskörde. Men minns en speciell händelse ganska väl.

Var på väg hem från en släkting. Sitter och kör morsans Audi A6 2.8L quattro. Den ser inte så märkvärdig ut eftersom det är en kombi. Men fan vad den går

Klockan var kanske 02:00 när jag ser en Audi A4 med ca 3-4 pers som var på väg hem från nån fest. Han lägger sig bakom mig och ligger i röven på mig tills vi svänger av motorvägen (Körde ca 120km/h). Sen stannar han bredvid mig vid ett rödljus och varvar upp motorn.

Morsan säger åt mig att dra den jäveln så vi slipper han. Eftersom han tydligen hade bestämt sig att jävlas med oss hela vägen hem (Hade övningskörskylten på). Så sagt och gjort. När det slår om så bränner jag på och såklart så har dom inte en chans :P Vid nästa rödljus åker dom upp bredvid igen och skriker "inte dåligt för en som övningskör" och hejjar på lite.

Dom slutade följa efter oss efter det Och nej jag skulle inte köra så ifall det var mitt på dan. Men klockan 02:00 på en vardag är det inte mycket folk ute. Enda gången jag har "buskört" innan jag fick kortet.
Citera
2009-04-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimp3n
Text om att jag ägde upp ett gäng uppkäftiga ungdomar när jag övningskörde.

Make that two! Brommaplansrondellen, sitter i min nyinköpta '93 BMW 540 med lite för stark motor för mitt egna bästa. En vit gammal fyrcylindrig renault megane med ett gäng ungdomar dyker upp brevid när jag stannat för rödlysena (drottningholmsvägen, mot stan, för dem som vet) och jag blir instinktivt en rallyförare när jag är längst fram vid ett rödlyse.

Det blir grönt, jag har lagt i D och Sportläget på lådan, bilen mullrar och jag lägger mig jämsides med den vita renaulten. Ungdomarna kör om efter att jag nått 70km/h, ser att jag är övningskörare och tänker antagligen "nej nu jävlar".

Vid Alvik hamnar jag brevid samma bil IGEN. Nu varvar de med sin lilla moppemotor, medans jag ödmjukt trycker på gasen så att V8an sjunger vackert. Gör även ett V-tecken följt av att jag visar upp åtta fingrar och pekar på motorhuven.

Det blir efter ett tag grönt, lådan har Sportläge aktiverat och jag trycker full gas. Bilen skjuter iväg, växlar sexigt vid varvstoppet och jag ser något suddigt vitt lämnas långt bakom mig. Morsan blir galen eftersom jag råkade köra lite för snabbt än gällande 50. "Låt dem få sin loss of license, Ssraeshza!"

Ungdomarna kör förbi i sin lilla vita skithög, mot tranebergsbron, antagligen jävligt ledsna eftersom de blivit ägda av en 18årig övningskörare i en "sån där jävla blattebil". Jag känner mig sådär nöjd som man är efter man förlorat oskulden.

Citera
2009-04-24, 00:40
Medlem
pzuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
2. Personen som ska ligga 1 m bakom och minsann visa hur hastigheter ska hållas. Detta märkte man främst de första gångerna ute i trafiken då man strikt höll hastighetsbegränsningen. Dessa bilar lägger sig som sagt 1 m bakom och ska verkligen försöka pressa upp hastigheten för en, och stressa in en i rondeller osv. Här blir man tacksam över de bilar som vill ligga över 100, som utan att lägga sig 1m bakom bara gör en omkörning istället.

Man vill bara "råka" lägga sig på bromsen när den rövslickande jäveln flåsar bakom arslet! Enormt irriterande. Fast brukade nästan aldrig orka ha övningskörsskylten på där bak. Den hade "blåst" bort
Citera
2009-04-24, 11:46
Medlem
Puggens avatar
Man kan ju undra över den brist på respekt för de som övningskör i trafiken? Alla har vi trots allt varit i samma situation tidigare.

Minns en galning i en BMW som körde om mig i 100 knyck på 30 väg när jag övningskörde, utanför en skola. Behöver jag säga att det var killar med mellanösternaktigt utseende som körde den?

Jag brukar köra om de som övningskör när det det är 4 fältsväg mm men inte på ett hänsynslöst sett, utan bara normalt. Är det på en vanlig landsväg och den övningskörande bilen håller ett lagom tempo så ser jag ingen anledning till att köra om, dock håller man avståndet till bilen.
Citera
2009-04-24, 12:19
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssraeshza
Make that two! Brommaplansrondellen, sitter i min nyinköpta '93 BMW 540 med lite för stark motor för mitt egna bästa. En vit gammal fyrcylindrig renault megane med ett gäng ungdomar dyker upp brevid när jag stannat för rödlysena (drottningholmsvägen, mot stan, för dem som vet) och jag blir instinktivt en rallyförare när jag är längst fram vid ett rödlyse.

Det blir grönt, jag har lagt i D och Sportläget på lådan, bilen mullrar och jag lägger mig jämsides med den vita renaulten. Ungdomarna kör om efter att jag nått 70km/h, ser att jag är övningskörare och tänker antagligen "nej nu jävlar".

Vid Alvik hamnar jag brevid samma bil IGEN. Nu varvar de med sin lilla moppemotor, medans jag ödmjukt trycker på gasen så att V8an sjunger vackert. Gör även ett V-tecken följt av att jag visar upp åtta fingrar och pekar på motorhuven.

Det blir efter ett tag grönt, lådan har Sportläge aktiverat och jag trycker full gas. Bilen skjuter iväg, växlar sexigt vid varvstoppet och jag ser något suddigt vitt lämnas långt bakom mig. Morsan blir galen eftersom jag råkade köra lite för snabbt än gällande 50. "Låt dem få sin loss of license, Ssraeshza!"

Ungdomarna kör förbi i sin lilla vita skithög, mot tranebergsbron, antagligen jävligt ledsna eftersom de blivit ägda av en 18årig övningskörare i en "sån där jävla blattebil". Jag känner mig sådär nöjd som man är efter man förlorat oskulden.

hehe askul med aut och sen kör man på vanligt och från ingen stans lägger man i sportläget(gasar upp till varvstopp nästan) och flyger förbi
Citera
2009-04-24, 12:32
Medlem
jomenvisst84s avatar
Kör ofta om övningskörare då dessa har en tendens att ligga strax under hastighetsbegränsningen och jag gillar att ligga 10-30km/h över. Dessutom går alla rondeller osv otroligt segt att ta sig igenom för övningsbilister. Håller dock alltid avståndet och stressar aldrig på dom.
Citera
2009-05-03, 18:53
Medlem
VeneVidiVicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
hehe en inte helt ovanlig, och ofta felaktig, uppfattning hos unga, oerfarna, manliga bilförare

Man har väl blivit lite påverkad av faderns glåpord och åsikter gentemot andra bilister i trafiken
Senast redigerad av VeneVidiVici 2009-05-03 kl. 18:54. Anledning: Har gröt i hjärnan, kan inte stava
Citera
2009-05-03, 19:00
Medlem
k0rv3ns avatar
När jag övningskörde tog jag ibland av skylten. Man får mer respekt i trafiken då. Sorgligt att det skall behöva vara såhär. Finns ingen respekt för dom som övningskör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in