Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Har övningskört en hel del på sistonde(är 18 men har inte haft tid/intresse innan) och vissa saker har jag förvånats över när jag varit ute i trafiken. Det finns två typer av medtrafikanter jag uppmärksammat mer än andra.
1. Personen som måste köra om för att det är en övningskörare.
Du ligger på en 90 väg och håller runt 100, bilen bakifrån kommer långsamt ikapp dig och väljer att köra på för att senare lägga sig i 95-100 framför en. Låg 120-125 på en motorväg, likförbaskat skulle alla bilar bakifrån om för att senare sakta ner. Fick intrycket att dessa bara körde om för omkörningens skull, inte för att det var nödvändigt.
2. Personen som ska ligga 1 m bakom och minsann visa hur hastigheter ska hållas. Detta märkte man främst de första gångerna ute i trafiken då man strikt höll hastighetsbegränsningen. Dessa bilar lägger sig som sagt 1 m bakom och ska verkligen försöka pressa upp hastigheten för en, och stressa in en i rondeller osv. Här blir man tacksam över de bilar som vill ligga över 100, som utan att lägga sig 1m bakom bara gör en omkörning istället.
Vad gjorde ni för observationer under er övningskörningstid?
Jag tycker hela din frågeställning faller på en väsentlig sak....
Du klagar alltså på att folk kör dumt eller olagligt, när du ligger och övningskör i runt 100 på 90-väg? Sen ger du fler liknande exempel.
Men du, är inte tanken med att övningsköra att lära sig trafikregler, samspel och hänsyn till varandra i trafiken, vilket även innefattar att man inte ska köra fortare än vad som är skyltat för aktuell väg?
Du sitter ju alltså och kör för fort mest hela tiden när du övningskör, varför det? Vad är det för idiot som låter dig övningsköra på det sättet?
I övrigt så anser jag att vi andra i trafiken ska visa lite extra hänsyn till de som övningskör, då det kan vara stressigt och pirrigt nog ändå utan att alla ska lägga sig rätt i arslet eller bra måste tränga sig om. Ge dem lite mer tid och plats helt enkelt.
Dr Tinnitus