2009-04-19, 19:47
Medlem
När jag övningskörde störde jag mig på de som ligger och trycker i röven på en. Ogillade också de som ska tuta och härja när man råkar få motorstopp när det slår om till grönt ljus.

Tycker man borde visa övningskörarna hänsyn och inte leka fittig men alla har ju inte alla hästar i hagen.

Skönt att man fixade körkortet till slut iallafall!
Senast redigerad av yeahman 2009-04-19 kl. 19:52.
Citera
2009-04-19, 19:54
Medlem
Shoffens avatar
Ligger de 1 meter så varna med bromsljuset, hjälper inte det så bromsa ner och se vad som händer. Kör de in i dig är det deras fel för de låg förnära.

Ett tips. Eftersom det finns folk som verkar njuta av att jävlas med övningskörare, Strunta i att sätta upp skylten bakpå bilen.
Verkligen en liten chans att stoppas av polisen i en kontroll, Tänk bara på att hålla hastigheten och följa trafikregler.
Skulle du bli stoppad är det bara att säga att den måste ha trillat av.
Du slipper förmodligen idioterna som jävlas.
Citera
2009-04-19, 20:00
Medlem
Kioskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Ligger de 1 meter så varna med bromsljuset, hjälper inte det så bromsa ner och se vad som händer. Kör de in i dig är det deras fel för de låg förnära.

Ett tips. Eftersom det finns folk som verkar njuta av att jävlas med övningskörare, Strunta i att sätta upp skylten bakpå bilen.
Verkligen en liten chans att stoppas av polisen i en kontroll, Tänk bara på att hålla hastigheten och följa trafikregler.
Vad händer om man blir stoppad av polisen medans man övningskör utan lappen på då? förutsatt att man har pappren och allt som behövs för att få övningsköra då.
Citera
2009-04-19, 20:34
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen

Det är inte nödvändigtvis deras fel. Du har lika lite rätt att idiotbromsa utan anledning som dom har att ligga och slicka dig i räva.

Dessutom är det 600 spänn i böter på att köra utan skylt, så det är ingen höjdare det heller
Citera
2009-04-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det är inte nödvändigtvis deras fel. Du har lika lite rätt att idiotbromsa utan anledning som dom har att ligga och slicka dig i räva.

Dessutom är det 600 spänn i böter på att köra utan skylt, så det är ingen höjdare det heller

Man ska väl ändå hålla ett behörigt avstånd till bilen framför? Allt annat vore konstigt.

Ponera att det är som i mitt fall, 50km/h påväg in mot rondellen, har han då rätt att ligga och trycka 50km/h och om jag då bromsar in måste jag väl ha mer rätt än honom vid en eventuell påkörning?
Citera
2009-04-19, 20:43
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Man ska väl ändå hålla ett behörigt avstånd till bilen framför? Allt annat vore konstigt.

Ponera att det är som i mitt fall, 50km/h påväg in mot rondellen, har han då rätt att ligga och trycka 50km/h och om jag då bromsar in måste jag väl ha mer rätt än honom vid en eventuell påkörning?

Jag har inte påstått något annat heller

Men för den sakens skull har du INTE rätt att tokbromsa utan anledning. Är det av goda skäl, javisst. Men för att bevisa din poäng och lära den bakom en läxa, inte.
Citera
2009-04-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag har inte påstått något annat heller

Men för den sakens skull har du INTE rätt att tokbromsa utan anledning. Är det av goda skäl, javisst. Men för att bevisa din poäng och lära den bakom en läxa, inte.

Nej det förstår jag, missförstod dig i din förra post, sorry. Har heller inte haft det som ett alternativ att tokbromsa. Men är nöjd att åtminstone jag håller ett behörig avstånd annars hade jag kunnat kört på en annan bakifrån, hare som kom över vägen och bilen framför tvärnitade. Bra övningskörningträning!
Citera
2009-04-19, 20:58
Medlem
Att folk inte håller avståndet händer alltid, oavsett övningskörningsskylt eller inte.

Det konstiga är att bilisten som håller det dåliga avståndet tar sjukt stora risker (indraget körkort, fullt ansvar vid en eventuell olycka, risken att en olycka händer ökar markant) utan en enda fördel.

Vill man köra snabbt så håller man goda avstånd när man kommer ikapp någon så att man kan göra en flygande omkörning när tillfälle uppstår. Man har för det mesta bättre sikt då också.

En annan iaktagelse är att det ofta är äldre förare som håller dåliga avstånd, är speciellt dessa som heller inte kör om utan är fullt nöjda med att ligga bakom en, 10 meter bakom en på en 90 väg även om det är tvåfiligt... 3 sekunders regeln känner många till, men när dem räknar för sig själv på vägen kontrollräknar dem 5 gånger innan dem häver ur sig att det inte kan stämma att man ska säga "ett-tusen-ett, ett-tusen-två"...., för isf är det ju inte ens en sekund till bilen framför
Citera
2009-04-20, 00:50
Medlem
marimekkos avatar
Folk som inte håller avstånd är ett jävla skit men att du som övningskörare blir omkörd av allt och alla är inte konstigt när du kör omkring med en grön skylt bak där det står "jag kan inte köra bil". Jag gjorde samma observation när jag övningskörde, höll slaviskt alla hastighetsbegränsningar och gjorde allt enligt boken samt klagade på att ingen förutom jag själv visste hur man körde bil. Så fort du får lappen och några år bakom ratten kommer du också utveckla en allergi mot dessa hemska ungdomar som tror de kan köra bil men egentligen bara är bäst på att vara ivägen och irritera medtrafikanter.
Citera
2009-04-20, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskar
Vad händer om man blir stoppad av polisen medans man övningskör utan lappen på då? förutsatt att man har pappren och allt som behövs för att få övningsköra då.

Tydligen 600kr om nu polisen stoppar dig. Du skulle ju kunna fastna i en rutinkontroll men strängare straff känns konstigt eftersom skylten ju faktiskt kan lossna.
Citera
2009-04-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Har övningskört en hel del på sistonde(är 18 men har inte haft tid/intresse innan) och vissa saker har jag förvånats över när jag varit ute i trafiken. Det finns två typer av medtrafikanter jag uppmärksammat mer än andra.

1. Personen som måste köra om för att det är en övningskörare.
Du ligger på en 90 väg och håller runt 100, bilen bakifrån kommer långsamt ikapp dig och väljer att köra på för att senare lägga sig i 95-100 framför en. Låg 120-125 på en motorväg, likförbaskat skulle alla bilar bakifrån om för att senare sakta ner. Fick intrycket att dessa bara körde om för omkörningens skull, inte för att det var nödvändigt.

2. Personen som ska ligga 1 m bakom och minsann visa hur hastigheter ska hållas. Detta märkte man främst de första gångerna ute i trafiken då man strikt höll hastighetsbegränsningen. Dessa bilar lägger sig som sagt 1 m bakom och ska verkligen försöka pressa upp hastigheten för en, och stressa in en i rondeller osv. Här blir man tacksam över de bilar som vill ligga över 100, som utan att lägga sig 1m bakom bara gör en omkörning istället.

Vad gjorde ni för observationer under er övningskörningstid?

Jag tycker hela din frågeställning faller på en väsentlig sak....

Du klagar alltså på att folk kör dumt eller olagligt, när du ligger och övningskör i runt 100 på 90-väg? Sen ger du fler liknande exempel.

Men du, är inte tanken med att övningsköra att lära sig trafikregler, samspel och hänsyn till varandra i trafiken, vilket även innefattar att man inte ska köra fortare än vad som är skyltat för aktuell väg?

Du sitter ju alltså och kör för fort mest hela tiden när du övningskör, varför det? Vad är det för idiot som låter dig övningsköra på det sättet?

I övrigt så anser jag att vi andra i trafiken ska visa lite extra hänsyn till de som övningskör, då det kan vara stressigt och pirrigt nog ändå utan att alla ska lägga sig rätt i arslet eller bra måste tränga sig om. Ge dem lite mer tid och plats helt enkelt.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-20, 08:38
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeneVidiVici
De som ligger i röven på en är äckligt irriterande. När jag körde med morsan en gång drog man på bromsen rätt hårt innan en rondell, de gillade varken bilisten bakom eller min kära mor.

När jag är ute och övningskör tycker att jag kör bättre än 80% av folket som är ute på vägarna så jag stör mig på rätt många

hehe en inte helt ovanlig, och ofta felaktig, uppfattning hos unga, oerfarna, manliga bilförare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in