2009-04-19, 16:10
Medlem
blåhästs avatar
Jag vet att det finns en tråd om pärlplattor och diverse ting i Kultur: Allmänt delen, men jag fick tyvärr inget svar på min fråga och det ligger till såhär att jag har gjort en pärlplatta som jag skulle vilja uppskatta till ungefär 30x40cm.

Problemet är det att jag inte vet hur jag ska sätta ihop en sådan stor tavla av pärlor. När jag köpte kittet med pärlor fick jag med några stora tejp ark av något slag, ska jag använda dem eller ska jag stryka med stryk gärna direkt på med hjälp av smörpapper?

Är tacksam för alla svar jag får så fort som möjligt, för den måste vara klar idag.
Citera
2009-04-19, 16:54
Medlem
stryk på papper som du sa. sätta upp dem kan du ju göra med vadsomhelst. Lim, till exempel.
Citera
2009-04-19, 18:20
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovefare
stryk på papper som du sa. sätta upp dem kan du ju göra med vadsomhelst. Lim, till exempel.

Okay, men vad ska jag ha de genomskinliga tejp arken till då? Ska man sätta på det på baksidan av plattan så att det håller ihop? eller på framsidan?

Jag ska ej sätta upp den utomhus utan ha med den i en konst utställning, detta är varför jag måste göra klart det idag.
Citera
2009-04-19, 18:29
Medlem
Brunnsparkens avatar
Det arket ska du ha när du stryker pärlplattan.
Fråga i rätt tråd nästa gång, annars blir det fel.
Citera
2009-04-19, 18:41
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunnsparken
Det arket ska du ha när du stryker pärlplattan.
Fråga i rätt tråd nästa gång, annars blir det fel.

Ska jag lägga arket över tavlan när jag stryker så ark plasten smälter fast eller hur menar du?

Jepp, ska göra rätt nästa gång tack för rättelsen!
Citera
2009-04-19, 18:55
Medlem
Pallevantes avatar
Hur man stryker pärlplattor
1. Lägg pärlorna i önskat motiv i en stiftplatta. Observera att
pärlorna måste vara sammanhängande.
2. Täck hela motivet med bakplåtspapper.
3. Stryk med strykjärn på ca 200° så att pärlorna smälter samman i
toppen.
4. Ta försiktigt bort bakplåtspappret tillsammans med pärlmotivet
från stiftplattan.
5. Ta nu även bort bakplåtspappret.
6. Lägg pärlmotivet i press under exempelvis en bok så att det inte
böjer sig när det svalnar
Citera
2009-04-19, 19:07
Medlem
Neffs avatar
Har egentligen inget svar på din fråga, men vart sugen på att se en bild på verket
Citera
2009-04-19, 19:44
Medlem
blåhästs avatar
Nu är allt klart, har strukit försiktigt över pärlplattan och lagt en glasskiva, 16st böcker och hantlar som väger 12kilo över. Så nu är det bara att vänta och se hur det blir!
Senast redigerad av blåhäst 2009-04-19 kl. 19:50.
Citera
2010-08-09, 04:39
Medlem
Sen när pärlplattan e klar kan man ju göra som någon fått för sig att göra i norrland :P
http://sv.tinypic.com/r/20iwexf/4
Jag har inte en blekaste om vem de e men de e lite sött att hitta igelkottar i pärlplattor på typ var och varannan vägskyllt :P
Citera
2010-08-09, 07:36
Medlem
Owers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoohan
Sen när pärlplattan e klar kan man ju göra som någon fått för sig att göra i norrland :P
Jag har inte en blekaste om vem de e men de e lite sött att hitta igelkottar i pärlplattor på typ var och varannan vägskyllt :P
Fin bump.
Citera
2010-08-09, 11:51
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:

1. vad Ower sa...
2. han sa att han inte skulle sätta upp den utan ha den i en utställning

Citera
2010-08-10, 18:40
Medlem
bannemans avatar
Citat:
fint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in