2009-04-19, 15:57
Medlem
Detta är något jag hört flera gånger nämnas om man försöker gå ner i vikt utan att äta någonting.

Att kroppen ställer in sig på svält och förbränner mindre. Men kroppen måste väll få energi som förbrukas från något ställe eller? Jag menar, om jag förbränner 2500 kcal om dagen och inte äter alls, då måste vävll ändå kroppen ta energi för 2500kcal från kroppsmassa, men är det kanske inte fett då?

Hur ligger det till?
Citera
2009-04-19, 16:02
Medlem
Käkar man inte med jämna mellanrum så bryter kroppen ner muskler och fett(?) Vet inte i vilken ordning och hur det ligger till mer exakt.
Citera
2009-04-19, 16:04
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Den förbränner muskler efter ett tag. Ät relativt regelbundet med kaloriunderskott så går man ner i vikt på ett säkert sätt.
Citera
2009-04-19, 16:04
Medlem
KloBengans avatar
Har alltid trott att det var därför kroppen lägger på sig fett, för att det tas från just fettlagret när man inte får i sig tillräckligt med energi någon dag. Men om man kollar på folk som deffar så förlorar man ju muskelmassa på det också, så det är väl en blandning av muskel/fett-förlust. Sen om kroppen förbränner mindre när man inte äter har jag ingen aning om.
Citera
2009-04-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Den förbränner muskler efter ett tag. Ät relativt regelbundet med kaloriunderskott så går man ner i vikt på ett säkert sätt.

Någon som har någon aning om hur lång tid det tar innan kroppen börjar äta på musklerna när man deffar?

Har varit ute och rest nu i 3 veckor och den enda form av träning jag kunnat göra är att jogga och jag har troligtvis legat på ett ganska stort underskott och inte kunnat äta så bra, men när jag var tillbaks på gymmet idag så hade jag inte tappat någonting i styrka och volymen är den samma.
Citera
2009-04-19, 16:41
Medlem
Citat:
Att kroppen ställer in sig på svält och förbränner mindre.
Ja. Men det tar en längre period beroende på individen. Man går inte in i något svältläge för att man inte käkat på en dag.

Citat:
Men kroppen måste väll få energi som förbrukas från något ställe eller?

Ja.

Citat:
Jag menar, om jag förbränner 2500 kcal om dagen och inte äter alls, då måste vävll ändå kroppen ta energi för 2500kcal från kroppsmassa,

Ja. Men det handlar om att man förbränner mindre.

Citat:
men är det kanske inte fett då?

Varje kilo kroppsfett kan frisätta ungefär 70 kcal per dygn, om styrketräning exkluderas. Vid högre proteinintag och styrketräning kan det nog höjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in