2009-04-19, 15:56
Medlem
Om man är 18år+ och går in i en bank med en soft-air gun (som ser riktigt realistisk ut som t.ex en Glock modell) och skririker till kassören "ge mig pengarna det här är ett rån" och har rånarluva etc på sig, och när polisen börjar närma sig så ställer man sig på knä med händerna uppe och lägger soft-airgunen bredvid sig lugnt och sansat, vad kan man få för straff då?

Det borde bli mycket mildare straff då väl? Med tanke på att det inte är ett dödligt vapen eller "grovt vapenvåld" och "hot mot människoliv" ?
Citera
2009-04-19, 16:02
Medlem
jerros avatar
Tror nog det blir nästan samma straff. Men eftersom rånaren är under 21 så blir det inte så högt straff.

För övrigt så hoppas jag att snuten skjuter rånaren i huvudet så han dör.
Citera
2009-04-19, 16:07
Medlem
Mr.Deagles avatar
har för mig att man får samma straff som om det vore ett riktigt vapen, meningen med att ha ett på låtsas är ju att lura de andra att det är ett riktigt.
Citera
2009-04-19, 16:07
Avslutad
Denna passar nog bättre i Juridik.

B&B -> Juridik

/Mod
Citera
2009-04-19, 16:10
Medlem
Chims avatar
Ämnet har behandlats tidigare, och vad jag vet så får man inte samma straff som om man har med sig ett riktigt vapen.
Citera
2009-04-19, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Deagle
har för mig att man får samma straff som om det vore ett riktigt vapen, meningen med att ha ett på låtsas är ju att lura de andra att det är ett riktigt.

Njä, det är inte helt sant. Vid rånbrottet så är ett av rekvisiten att man t.ex. skall hota med våld - vilket blir det aktuella i detta fall. Vid bedömande av straffvärde skall särskild hänsyn tas till om våldet varit livsfarligt, vilket det inte varit med hänsyn till att det var en softairgun. Samma sak om du har ett skarpt, men oladdat vapen.

Tittar man däremot ur nödvärnsperspektivet så får ju uppfattningen hos den som hotas ligga till grund för våldsanvändningen man eventuellt svarar med. Det skulle alltså inte alls vara osannolikt att man helt skulle frias om man sköt personen med en softairgun, förutsatt att man uppfattat hotet som reellt.
Citera
2009-04-19, 16:12
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Deagle

Givetvis är det dock en förmildrande omständighet att det inte varit
ett riktigt vapen.
Citera
2009-04-19, 16:31
Medlem
Om det hade varit ett riktigt vapen hade man kunnat tänka sig att man också kan dömmas för olaga vapeninnehav (om man inte har licens på det så klart)
Citera
2009-04-19, 17:08
Medlem
Kenty-59s avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=827725
Citera
2009-04-19, 18:11
Medlem
Stonedboys avatar
Straffet blir lägre ja. Brottet blir inte lika grovt på det sättet.
Citera
2009-04-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Noob2Rule
Om man är 18år+ och går in i en bank med en soft-air gun (som ser riktigt realistisk ut som t.ex en Glock modell) och skririker till kassören "ge mig pengarna det här är ett rån" och har rånarluva etc på sig, och när polisen börjar närma sig så ställer man sig på knä med händerna uppe och lägger soft-airgunen bredvid sig lugnt och sansat, vad kan man få för straff då?

Det borde bli mycket mildare straff då väl? Med tanke på att det inte är ett dödligt vapen eller "grovt vapenvåld" och "hot mot människoliv" ?

https://lagen.nu/dom/nja/2000s421

är liknande och kommer alla gånger nämnas i en ev rättegång,.
Citera
2009-04-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Njä, det är inte helt sant. Vid rånbrottet så är ett av rekvisiten att man t.ex. skall hota med våld - vilket blir det aktuella i detta fall. Vid bedömande av straffvärde skall särskild hänsyn tas till om våldet varit livsfarligt, vilket det inte varit med hänsyn till att det var en softairgun. Samma sak om du har ett skarpt, men oladdat vapen.

Tittar man däremot ur nödvärnsperspektivet så får ju uppfattningen hos den som hotas ligga till grund för våldsanvändningen man eventuellt svarar med. Det skulle alltså inte alls vara osannolikt att man helt skulle frias om man sköt personen med en softairgun, förutsatt att man uppfattat hotet som reellt.

dock ska väl alltid rån bedömmas utifrån offrets synvikel? och hur ska man kunna bevisa i efterhand att det inte var laddat just då?

Tänkte på: https://lagen.nu/dom/rh/1994:139

Där fäster man ju därför inte någon vikt vid hurvida det var laddat eller ej, eftersom det går varken säga det ena eller det andra...

Så ett rån med soft air gun kan ju bli grovt rån... hitta inte de fall jag tänkte på dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in