2009-01-16, 22:53
Medlem
Kenty-59s avatar
är det nån skillnad i straffskala om man använder en replika istället för ett äkta vapen.
Och om man har ett äkta vapen, kommer man då undan lindrigare om det är oladdat..
Citera
2009-01-16, 23:17
Bannlyst
Ja. Oladdat eller inte, spelar ingen roll.
Citera
2009-01-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
är det nån skillnad i straffskala om man använder en replika istället för ett äkta vapen.
Och om man har ett äkta vapen, kommer man då undan lindrigare om det är oladdat..

Hur ska personen du pekar på veta att det är en replika eller att det är oladdat? Det är ungefär som o säga jag bara hade med det, men tänkte aldrig någonsin använda det.
Citera
2009-01-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Hur ska personen du pekar på veta att det är en replika eller att det är oladdat? Det är ungefär som o säga jag bara hade med det, men tänkte aldrig någonsin använda det.

Nej, det är det ju inte. Använder man en replika så vet dom att man inte tänkte använda vapnet, eftersom att man inte kan använda det. Tar man med sig en riktig pistol så kan de inte veta om man tänkte använda det eller inte. Då lär det inte spela någon roll om du säger att du inte tänkte använda det eftersom varenda kotte som åker fast givetvis säger samma sak.
Citera
2009-01-16, 23:28
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
ja jag resonerar som dig, är ju inte lätt för t.ex en postkassörska att avgöra om det rör sig om en replika eller äkta vapen.
Så tycker att straffet borde vara detsamma, vi diskuterar det här i en tråd i krimforat, därför jag startade upp den här tråden i juridik för att få klara besked om hur det ligger till..
Citera
2009-01-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quadrophenia
Nej, det är det ju inte. Använder man en replika så vet dom att man inte tänkte använda vapnet, eftersom att man inte kan använda det. Tar man med sig en riktig pistol så kan de inte veta om man tänkte använda det eller inte. Då lär det inte spela någon roll om du säger att du inte tänkte använda det, eftersom varenda kotte som åker fast givetvis säger samma sak.

Och hur ska de veta att det är en replika när du står där o viftar? Altså, du döms precis lika hårt som annars.
Citera
2009-01-16, 23:30
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Nej, det är det ju inte. Använder man en replika så vet dom att man inte tänkte använda vapnet, eftersom att man inte kan använda det. Tar man med sig en riktig pistol så kan de inte veta om man tänkte använda det eller inte. Då lär det inte spela någon roll om du säger att du inte tänkte använda det, eftersom varenda kotte som åker fast givetvis säger samma sak.
Låt oss säga att det här äkta vapnet var oladdat då, och man inte har någon ammunition på sig, då är ju det lika ofarligt som en replika..
Citera
2009-01-16, 23:32
Medlem
Citat:
Och hur ska de veta att det är en replika när du står där o viftar? Altså, du döms precis lika hårt som annars.

De får ju reda på det efteråt när man åkt fast. Då visar det sig att man aldrig tänkt ta till våld eller t.o.m döda någon. Jag får medge att jag är ute på hal is då jag inte kan mycket juridik men det borde väl spela roll om man tänkt skjuta någon eller inte?

Citat:
Låt oss säga att det här äkta vapnet var oladdat då, och man inte har någon ammunition på sig, då är ju det lika ofarligt som en replika..

Aa, så borde det vara.

Edit: ändrade lite så det blev tydligare vad jag menade och citerade.
Senast redigerad av Quadrophenia 2009-01-16 kl. 23:35.
Citera
2009-01-16, 23:52
Medlem
Citat:

Spelar ju ingen roll.
Senast redigerad av tardumej? 2009-01-16 kl. 23:56.
Citera
2009-01-16, 23:54
Medlem
Citat:
De får ju reda på det efteråt när man åkt fast. Då visar det sig att man aldrig tänkt ta till våld eller t.o.m döda någon. Jag får medge att jag är ute på hal is då jag inte kan mycket juridik men det borde väl spela roll om man tänkt skjuta någon eller inte?

Aa, så borde det vara.

Edit: ändrade lite så det blev tydligare vad jag menade och citerade.

hur ska du kunna bevisa att du i den sekunden inte tänkte döda? Bara att du i efterhand säger tvärtom?

Tvingar du till dig något under ex pistolhot så spelar det ingen roll om det är en replika eller riktigt vapen.

Jag vill minnas i ett rån emot en kiosk i småland någonstans så användes replika, men man dömdes lika hårt. har tyvärr ingen referens då det är säkert 15 år sedan.

EDIT: Jag påstår inte att det utgör skillnaden mellan ex rån och grovt rån, men det kan påverka inom ramen för rån ex.
Senast redigerad av tardumej? 2009-01-16 kl. 23:57.
Citera
2009-01-16, 23:56
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
hur ska du kunna bevisa att du i den sekunden inte tänkte döda? Bara att du i efterhand säger tvärtom?

Tvingar du till dig något under ex pistolhot så spelar det ingen roll om det är en replika eller riktigt vapen.

Jag vill minnas i ett rån emot en kiosk i småland någonstans så användes replika, men man dömdes lika hårt. har tyvärr ingen referens då det är säkert 15 år sedan.
Ja jag har också för mig att jag läst det där nånstans, att man döms lika hårt vare sig det är en replika eller äkta vapen, men kan inte hitta nåt om det, prövade goggla förut i kväll..
Citera
2009-01-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ja jag har också för mig att jag läst det där nånstans, att man döms lika hårt vare sig det är en replika eller äkta vapen, men kan inte hitta nåt om det, prövade goggla förut i kväll..

jag gjorde ett edit nyss, och jag påpeka bara att normalgraden av rån om jag minns rätt, kan du ha oladdat vapen/replika medans är det skarpladdat så räknas det nog snarare som grovt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in