2009-04-19, 14:31
Medlem
timvims avatar
Kan man på något sätt ändra prioriteten på de program som startar när datorn startas, alltså ordningen de öppnas i?

Har ett program jag vill ska startas sist.
Citera
2009-04-19, 14:44
Medlem
micaeles avatar
Nej, det går inte att exakt fastställa den typen av prioritet utan att självt programmera ihop relativt avancerade program som ser till att hindra Windows från att starta program och därmed ta hand om det själv.
Oavsett hur ordningen i listan i Registret ser ut kommer i princip alla program att starta samtidigt, och deras inbördes arbetsbörda och hastighet kommer avgöra vilka som har startat klart först och sist. Alltså en omöjlighet att hålla koll på.
Citera
2009-04-19, 15:18
Medlem
stilltons avatar
du kan ta bort programmen från autostart och istället skriva ett enkelt skript som startar programmen i en viss ordning med valfri fördröjning.
Citera
2009-04-19, 16:32
Medlem
timvims avatar
Lite svårt med andra ord... Att skriva egna script ligger en aning över min nivå
Citera
2009-04-19, 16:41
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Lite svårt med andra ord... Att skriva egna script ligger en aning över min nivå
Allt går att lära sig med vilja och våld. Får man fråga vad det är för speciellt program som måste startas sist av allt? Det kanske går att lösa på andra sätt.
Citera
2009-04-19, 17:40
Medlem
stilltons avatar
ladda ner ett program som heter auto hotkey, där kan du "spela in" saker du gör på datorn, öppna program osv, men du kan även manuellt skriva skript.

skriptet kan se ut såhär

run "C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe"
sleep 100
run "C:\Program\mirc\mirc.exe"
sleep 100

sleep 1000 ger en sekunds fördröjning har jag för mig.
spara sedan scriptet, högerklicka på filen, välj compile script. då skapas en exe-fil som du kan lägga i autostart
Citera
2009-04-19, 18:50
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Allt går att lära sig med vilja och våld. Får man fråga vad det är för speciellt program som måste startas sist av allt? Det kanske går att lösa på andra sätt.

Ett program som heter rocketdock, som är en liten meny med extraikoner. VIll att den ska starta efter sidpanelen, annars hamnar den inte ovanpå den som jag vill när båda har inställninge "alltid överst"..

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ladda ner ett program som heter auto hotkey, där kan du "spela in" saker du gör på datorn, öppna program osv, men du kan även manuellt skriva skript.

skriptet kan se ut såhär

run "C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe"
sleep 100
run "C:\Program\mirc\mirc.exe"
sleep 100

sleep 1000 ger en sekunds fördröjning har jag för mig.
spara sedan scriptet, högerklicka på filen, välj compile script. då skapas en exe-fil som du kan lägga i autostart

Tack! Ska försöka pilla lite med det
Citera
2009-04-19, 19:56
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Ett program som heter rocketdock, som är en liten meny med extraikoner. VIll att den ska starta efter sidpanelen, annars hamnar den inte ovanpå den som jag vill när båda har inställninge "alltid överst"..
det där kan du lösa med vistas schemalägga aktiviteter (schedule tasks).
välj att den ska aktiveras vid uppstart och lägg in en fördröjning på exempelvis 15 sek. lite osäker om fördröjningen finns i XP
Citera
2009-04-19, 20:16
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det där kan du lösa med vistas schemalägga aktiviteter (schedule tasks).
välj att den ska aktiveras vid uppstart och lägg in en fördröjning på exempelvis 15 sek. lite osäker om fördröjningen finns i XP
Nej, tyvärr finns inte den funktionaliteten i XP. Schemalagda aktiviteter, ja - men inte med en tidsinställd fördröjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in