2009-04-19, 13:25
Medlem
Tjena! jag r en linuxmnniska, men jag ska installera windows p en partition och kra dual-boot med grub s att jag kan anvnda photoshop och spela worms utan att behva slita med wine. drfr undrar jag fljade:
(vilket jag inte hittat svar p via google. mste ppeka att windowsvrlden har frvnadsvrt lite howtos nr det kommer till partitionering och installationer av sitt eget OS.)

#1. frgar 'installationen' till ett piratkopierat win xp efter vilken hrddisk operativsystemet ska installeras p? (jag har nmligen flera)
#2. fr man drefter mjlighet att partitionera denna hrddisk?
#3. fr man drefter vlja om man vill ha documents and settings (motsvarigheten till linux/unix /home) p samma eller annan partition?
#4 fr man drefter vlja om man vill skapa en partition fr swap?

tack p frhand.
Citera
2009-04-19, 13:39
Medlem
Jad, du fr vlja var du vill installera XP, samt om du vill partionera och formatera den disken innan.
Documents and Settings kan du ndra skvg till inne i Windows senare.
Du kan skapa en partition under installationen, men ej ange den som swap-enhet frrens du har installerat Windows.

EDIT: Stavfel
Citera
2009-04-19, 14:13
Medlem
unikums avatar
Du lr ven f installera om bootloeader d mbr skrivs ver.
Swapen r ingen partition som i linux utan en stor page-fil man kan bestmma var och hur stor den ska vara senare.
Citera
2009-04-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Documents and Settings kan du ndra skvg till inne i Windows senare.

s tricket r allts att skapa tv partitioner och i efterhand ndra skvg till documents & settings...?
hur gr man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in