2009-04-19, 13:25
Medlem
Tjena! jag är en linuxmänniska, men jag ska installera windows på en partition och köra dual-boot med grub så att jag kan använda photoshop och spela worms utan att behöva slita med wine. därför undrar jag följade:
(vilket jag inte hittat svar på via google. måste påpeka att windowsvärlden har förvånadsvärt lite howtos när det kommer till partitionering och installationer av sitt eget OS.)

#1. frågar 'installationen' till ett piratkopierat win xp efter vilken hårddisk operativsystemet ska installeras på? (jag har nämligen flera)
#2. får man därefter möjlighet att partitionera denna hårddisk?
#3. får man därefter välja om man vill ha documents and settings (motsvarigheten till linux/unix /home) på samma eller annan partition?
#4 får man därefter välja om man vill skapa en partition för swap?

tack på förhand.
Citera
2009-04-19, 13:39
Medlem
Jadå, du får välja var du vill installera XP, samt om du vill partionera och formatera den disken innan.
Documents and Settings kan du ändra sökväg till inne i Windows senare.
Du kan skapa en partition under installationen, men ej ange den som swap-enhet förrens du har installerat Windows.

EDIT: Stavfel
Citera
2009-04-19, 14:13
Medlem
unikums avatar
Du lär även få installera om bootloeader då mbr skrivs över.
Swapen är ingen partition som i linux utan en stor page-fil man kan bestämma var och hur stor den ska vara senare.
Citera
2009-04-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Documents and Settings kan du ändra sökväg till inne i Windows senare.

så tricket är alltså att skapa två partitioner och i efterhand ändra sökväg till documents & settings...?
hur gör man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in