Tjena! jag är en linuxmänniska, men jag ska installera windows på en partition och köra dual-boot med grub så att jag kan använda photoshop och spela worms utan att behöva slita med wine. därför undrar jag följade:
(vilket jag inte hittat svar på via google. måste påpeka att windowsvärlden har förvånadsvärt lite howtos när det kommer till partitionering och installationer av sitt eget OS.)
#1. frågar 'installationen' till ett piratkopierat win xp efter vilken hårddisk operativsystemet ska installeras på? (jag har nämligen flera)
#2. får man därefter möjlighet att partitionera denna hårddisk?
#3. får man därefter välja om man vill ha documents and settings (motsvarigheten till linux/unix /home) på samma eller annan partition?
#4 får man därefter välja om man vill skapa en partition för swap?
Jadå, du får välja var du vill installera XP, samt om du vill partionera och formatera den disken innan.
Documents and Settings kan du ändra sökväg till inne i Windows senare.
Du kan skapa en partition under installationen, men ej ange den som swap-enhet förrens du har installerat Windows.
Du lär även få installera om bootloeader då mbr skrivs över.
Swapen är ingen partition som i linux utan en stor page-fil man kan bestämma var och hur stor den ska vara senare.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!