2009-04-19, 12:44
Medlem
Hej!

Tänkte kolla med er hur ISP's gör med ens reverse adress på ip adressen man blir tilldelad av DHCP'n.

Jag kör en dhcp server som tilldelar public's ip adresser på vårat företag, men jag undrar hur jag får PTR's satta på mina ip's automatiskt, så jag slipper lägga in dom manuellt i zoner.

Det jag vill komma fram till är att få en automatisk reverse på varje ip nummer som är i mitt nät, typ host222.mittforetag.se om man har ip nummer 111.111.111.222

Mvh
Citera
2009-04-19, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av corrre
Hej!

Tänkte kolla med er hur ISP's gör med ens reverse adress på ip adressen man blir tilldelad av DHCP'n.

Jag kör en dhcp server som tilldelar public's ip adresser på vårat företag, men jag undrar hur jag får PTR's satta på mina ip's automatiskt, så jag slipper lägga in dom manuellt i zoner.

Det jag vill komma fram till är att få en automatisk reverse på varje ip nummer som är i mitt nät, typ host222.mittforetag.se om man har ip nummer 111.111.111.222

Mvh

Jag kör ddns-update-style interim; i dhcpd.conf och har samma rndc-key i både dhcpd.conf och named.conf.
Sedan behöver du använda dig av controls i named.conf .

That's it och det fungerar för mig
Citera
2009-04-21, 15:24
Medlem
Tack
Senast redigerad av corrre 2009-04-21 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in