• 1
  • 2
2009-04-18, 19:43
Medlem
Apropå domen mot TPB osv...

Edit: Lägger till en länk om någon nu inte vet vad det rör sig om
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4933284.ab
Senast redigerad av Aproev 2009-04-18 kl. 19:46.
Citera
2009-04-18, 20:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Undrar jag också, dessutom är jag nyfiken på syskonen.
Citera
2009-04-18, 21:40
Medlem
micaeles avatar
OM nu domen i slutändan (dvs om fyra, fem år) kommer tvinga CL att betala alltihop - vad finns det för rättslig grund för att han skall betala allting? Skall inte beloppet delas lika mellan alla parter oavsett vem som är rikast eller inte?
Citera
2009-04-18, 21:43
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
OM nu domen i slutändan (dvs om fyra, fem år) kommer tvinga CL att betala alltihop - vad finns det för rättslig grund för att han skall betala allting? Skall inte beloppet delas lika mellan alla parter oavsett vem som är rikast eller inte?

I vårt land betyder "solidariskt" att den rikaste betalar. Gammal hävd från sossetiden.
Citera
2009-04-18, 21:52
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
I vårt land betyder "solidariskt" att den rikaste betalar. Gammal hävd från sossetiden.

Ja, om de andra inte har tillgångar utan endast skulder, som i detta fallet.
Citera
2009-04-18, 21:58
Medlem
micaeles avatar
Men sitter då CL på minst 30 miljoner i reda pengar, eller förväntas det att han kommer ärva summan framöver?
Citera
2009-04-18, 22:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Men sitter då CL på minst 30 miljoner i reda pengar, eller förväntas det att han kommer ärva summan framöver?

Skulle inte förvåna mig. Arvet har dom redan fått, sen beror det väl på hur väl dom lyckats förvalta det.

Men hur mycket ärvde dom, eller vad var deras delar av Wasabröd värda?
Citera
2009-04-18, 22:08
Medlem
Han lär ha fått några goda råd och förberett sig för domen. Inte minst flytten till Schweiz tyder på det.
Citera
2009-04-18, 22:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Han lär ha fått några goda råd och förberett sig för domen. Inte minst flytten till Schweiz tyder på det.

Har Schweiz verkligen kvar sin banksekretess? Eller hur menar du?
Citera
2009-04-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har Schweiz verkligen kvar sin banksekretess? Eller hur menar du?
Att det är ett tecken på att han på olika sätt förberett sig (alternativt att han är skidfantast).
Citera
2009-04-18, 22:45
Bannlyst
Jag vill minnas att Carl Lundström "officiell" ärvde 16 miljoner SEK, inofficiellt skall det ha varit en bra mycket större summa, från 24 miljoner och uppåt. Dessutom har CL:s aktieposter i diverse företag ökat mycket i värde under de gångna tio åren. Så nog lär han äga 30 miljoner alltid, inget snack om saken. Men att de här pengarna skulle gå att inkassera, det kan svenska myndigheter glömma med en gång! Som folk redan har skrivit i tråden, han har förberett sig för den här domen, flytten till Schweitz var bara slutklämmen.
Men tro inte att pengarna finns på något schweitziskt bankkonto, de finns med all säkerhet i någon offshore bank i Karibien eller liknande.
Citera
2009-04-18, 23:33
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Lundström har väl kvar en fastighet i Sverige?

Kronofogdens policy när det handlar om skadestånd är att slå till så snart domen vunnit laga kraft. De ser till att ta för sig så gott de kan. Böter kan man få avbetala, däremot.

Jag var (det här är länge sedan) vid ett tillfälle dömd att solidariskt tillsammans med en annan person betala skadestånd. Det var då jag fick anledning att föra diskussioner med fogden och fick inblick i hur de resonerar.

Nå, min "medsolidariker" hade inte sin halva av beloppet. Jag hade täckning för oss båda. Jag förklarade för vederbörande att jag visst kunde, och vid behov skulle bli tvungen, att betala för oss båda, men att det första jag skulle göra därnäst vore att driva in mina pengar från honom. Han vände sig då till släktingar för att få hjälp och vi betalade sedan hälften var.

Den lille skiten i PB-målet som stöddigt förklarar att han inte tänker betala, kan dessvärre få rätt. Varför skulle han betala? Det gör ju Carl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in