2009-04-18, 17:07
Medlem
Astrofaess avatar
Hade tänkt att göra en kycklinggryta ikväll. Kruxet är dock att jag endast har bröstfiléer hemma och inte lårfilé som receptet föreskriver. Kvaliteten på köttet är ju lite olika mellan dessa fileér, går det bra att koka bröstfilé?
Citera
2009-04-18, 17:16
Medlem
yeahgrrs avatar
ska väl inte vara nån skillnad... bara synd att förstöra finaste biten på hela fågeln genom kokning.....
Citera
2009-04-18, 17:26
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
ska väl inte vara nån skillnad... bara synd att förstöra finaste biten på hela fågeln genom kokning.....

Ja, fast det är ju bara frysta bitar vi talar om. Dessutom vill jag gärna prova den där grytan.
Citera
2009-04-18, 17:31
Medlem
puckels avatar
Det blir mycket mörare om du kokar i mjölk
Citera
2009-04-18, 17:41
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Gordon Ramsay t.ex. kokar ju nästan alltid kycklingen i buljong innan han grillar/steker
Citera
2009-04-18, 18:39
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr

Att bröstfilen skulle vara den finaste biten på kycklingen kan diskuteras. Själv föredrar jag lårfile, eller kycklinglår varje dag i veckan. Mycket saftigare och lättare att ge smak genom marinering och kryddning.
Citera
2009-04-18, 19:33
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Att bröstfilen skulle vara den finaste biten på kycklingen kan diskuteras. Själv föredrar jag lårfile, eller kycklinglår varje dag i veckan. Mycket saftigare och lättare att ge smak genom marinering och kryddning.

Ja, bitarna har ju som sagt olika kvaliteter. Låren är saftigare medan bröstbitarna kan bli lite smuliga och torra vid felaktig hantering.
Citera
2009-04-18, 19:51
Medlem
askbollens avatar
För att försöka svara på din fråga. Klart det går att koka bröstfile! Har gjort kycklingrytor på bröstfile fler gånger än jag kan minnas. Tycker att det är snudd på slöseri att använda lårfile i gryta, även fast det är gott.
Citera
2009-04-18, 21:55
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
För att försöka svara på din fråga. Klart det går att koka bröstfile! Har gjort kycklingrytor på bröstfile fler gånger än jag kan minnas. Tycker att det är snudd på slöseri att använda lårfile i gryta, även fast det är gott.

Visst, det gick alldeles utmärkt. Avslutade måltiden för en dryg timme sedan och jag tror inte den blev sämre av att jag använde bröstfilé. Tack för svar, case closed!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in