• 3
  • 4
2009-04-23, 14:05
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Om man vill verkligen gå till överdrift så kan man leka med torkningsmetoden, dvs lägga de färdiga pommesarna in i varmluftsugn för att få extra krispighet i dem. Det går också i ett vanligt tokskåp. Man får dock inte överdriva eftersom slutresultatet kan bli en stenhård pinne.

~Paul~

Körde ditt recept från chipstråden förra helgen - blev riktigt bra - jag har aldrig lyckats få chipsen knapriga och gula samtidigt förut - antingen blir de mjuka eller brun(bränd)a - ugnstorkningen gör verkligen stor skillnad. Det dock inte värt att göra egna chips på potatis - skillnaden mot köpechips är för liten för att motivera jobbet - torkningen innan den första friteringen är är flaskhalsen - några få potatisar ger en j-a massa blöta potatisskivor. Däremot kan jag rekommendera att köra samma recept med jordärtskockor - jag körde en blandad laddning och jordärtskockorna slår potatisen med hästlängder.

Hur länge kan man torka (pommes) innan innan de börja bli (för) hårda?
Citera
2009-04-23, 14:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Körde ditt recept från chipstråden förra helgen - blev riktigt bra - jag har aldrig lyckats få chipsen knapriga och gula samtidigt förut - antingen blir de mjuka eller brun(bränd)a - ugnstorkningen gör verkligen stor skillnad. Det dock inte värt att göra egna chips på potatis - skillnaden mot köpechips är för liten för att motivera jobbet - torkningen innan den första friteringen är är flaskhalsen - några få potatisar ger en j-a massa blöta potatisskivor. Däremot kan jag rekommendera att köra samma recept med jordärtskockor - jag körde en blandad laddning och jordärtskockorna slår potatisen med hästlängder.

Hur länge kan man torka (pommes) innan innan de börja bli (för) hårda?
Låter trevligt! Faktum är att jag precis har några skockor i kylen. Skall testas.

Hur lång torkningstid som krävs beror lite på tempen och potatissorten samt storleken på de samma. Man får helt enkelt prova sig fram, men du skulle kunna börja på ca 100 grader i kanske 25 minuter för de större pommesarna.

~Paul~
Citera
2009-04-23, 15:07
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter trevligt! Faktum är att jag precis har några skockor i kylen. Skall testas.

Hur lång torkningstid som krävs beror lite på tempen och potatissorten samt storleken på de samma. Man får helt enkelt prova sig fram, men du skulle kunna börja på ca 100 grader i kanske 25 minuter för de större pommesarna.

~Paul~

Var mer ute efter den maximala tiden de kan ligga innan de blir för hårda - rätt bra om man vill förbereda eller servera till många.
Citera
2009-04-23, 16:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Var mer ute efter den maximala tiden de kan ligga innan de blir för hårda - rätt bra om man vill förbereda eller servera till många.
Hm, sådär 35 minuter är nog max.

~Paul~
Citera
2009-04-23, 16:46
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Varför är burger kings pommes frites så goda ? Det kan väl inte bara vara potatis i dem, har dom lagt till några kemikalier eller något ?

mvh

Jag gjorde ett par ton fries slutet på 70-talet på maccen.

Inga tillsatser, på den tiden drog man alla för hand i pressgaller (nu kommer dom färdiga)
Sen sköljning, sköljning sköljning för att få ut stärkelseln ur dom.
Sen en blanchering på ett par minuter, vila, sen efterfritering.

OBS ! på den tiden användes ister till friteringen, nu kör dom väl bara veg.olja.
Citera
2009-04-23, 22:45
Medlem
yukikazes avatar
Hej alla, testa idag i skolan en liten egen ihopfnulad variant på nån potatisklyfte grej. Började med att skiva potatisen i klyftor och sen lägga dem i blöt ett tag för att sen köra en dem i varmluftsungen i 10-15min för att fortfarande ha dem lite råa och sen köra dem i fritösen och krydda med vitlökskrydda. Blev riktigt gott.

Körde också lite jordärtskocks skal i fritösen och de blev riktigt goda!
Citera
2009-04-23, 22:53
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Hej alla, testa idag i skolan en liten egen ihopfnulad variant på nån potatisklyfte grej. Började med att skiva potatisen i klyftor och sen lägga dem i blöt ett tag för att sen köra en dem i varmluftsungen i 10-15min för att fortfarande ha dem lite råa och sen köra dem i fritösen och krydda med vitlökskrydda. Blev riktigt gott.

Körde också lite jordärtskocks skal i fritösen och de blev riktigt goda!

Jag brukar köra mina klyftor i kokande vatten 2-3min, hälla av vatten och på med olja salt rosmarin/timjan sen in i ugnen.
krispig utsida mjuk innuti.
Citera
2009-04-23, 23:08
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Jag brukar köra mina klyftor i kokande vatten 2-3min, hälla av vatten och på med olja salt rosmarin/timjan sen in i ugnen.
krispig utsida mjuk innuti.

Låter också gott! Och så blir det absolut inte lika onyttigt!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in