• 1
  • 2
2009-04-18, 13:53
Bannlyst
Varför är burger kings pommes frites så goda ? Det kan väl inte bara vara potatis i dem, har dom lagt till några kemikalier eller något ?

mvh
Citera
2009-04-18, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Nejdå, det finns ingen hemlighet bakom det. Med rätt teknik så kan du få till minst lika goda pommes .

~Paul~
Citera
2009-04-18, 14:34
Medlem
Greyforms avatar
Jag har också funderat över varför McDonalds och Burger King har så goda pommes! De som jobbar där är oftast inte så gamla utan har precis kommit ut i arbetslivet och inte fan kan alla ha tränat på att laga pommes hemma inför sitt livs jobb på McDonalds/Burger King?

Jag har själv försökt att laga pommes hemma, men det slutar med att de antingen blir för hårda eller för mjuka. Kanske ska fråga om lite tips nästa gång jag besöker McDonalds eller Burger King?

Eller så har det något att göra med den där maskinen som de friterar pommes i...
Citera
2009-04-18, 14:36
Medlem
socker!
Citera
2009-04-18, 14:40
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antefh
socker!

Precis, har också hört att BK använder socker för att få sina pommes krispiga. Tycker iofs att BK´s pommes är vidriga, medan mcd´s är goda.
Citera
2009-04-18, 22:42
Medlem
cookizs avatar
har för mig att en kompis (gammal mcdonalds arbetare) så har dem något i oljan på burger king som inte mcdonalds har o därför blir inte mcdonalds lika krispiga.
men inget jag har fått bekräftat men det låter ju som att det är därför...

men för att få dem krispiga provat med en fritös maskin? använde en sån för några år sedan vad jag mins så tyckte jag att dem vart riktigt bra. (med vanligt fritös olja)
Citera
2009-04-18, 23:28
Medlem
Hur kan ni tycka BK:s pommes är goda? Skiten är ju besudlad med ett ton stärkelse och smakar därefter.
Citera
2009-04-19, 00:32
Medlem
supreme100s avatar
som sagt, stärkelse, sen är det f.ö. inte strimlad potatis, det är potatismos.
Citera
2009-04-19, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greyform
Jag har också funderat över varför McDonalds och Burger King har så goda pommes! De som jobbar där är oftast inte så gamla utan har precis kommit ut i arbetslivet och inte fan kan alla ha tränat på att laga pommes hemma inför sitt livs jobb på McDonalds/Burger King?
Krävs inte mycket träning för att sänka ner en korg med frysta, färdigskurna och förfriterade pommes i en fritös... Fast jag kanske missade nån slags ironi?
Citera
2009-04-19, 14:15
Medlem
Preserves avatar
Är det bara jag som tycker att BKs pommes smakar lite fiskaktigt? Ungefär som fiskpinnar.
Citera
2009-04-19, 14:58
Medlem
pebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greyform

Jag har själv försökt att laga pommes hemma, men det slutar med att de antingen blir för hårda eller för mjuka. Kanske ska fråga om lite tips nästa gång jag besöker McDonalds eller Burger King?

Eller så har det något att göra med den där maskinen som de friterar pommes i...

Det är faktiskt inte speciellt svårt att hålla ned pommesen i fritösen, sätta på timern och sen plocka upp dem när maskinen börjar pipa. Inge raketforskning här inte Handlar väl mest om timing, har för mig att dom går på 2 minuter ungefär men nu var det ett tag sedan jag jobbade på donken..
Citera
2009-04-19, 17:02
Medlem
djues avatar
Har för mig att jag läste i en liknande tråd där någon påstod att de steker pommes fritzlarna i någon speciell olja som måste specialbeställas eller något...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in