• 1
  • 2
2009-04-18, 09:29
Medlem
kKoreans avatar
Tjena FB! Jag har för ca tre dagar sedan påbörjat årets bulk, och jag fick igår ersätta min gröt och ägg som kvällsmål med filmjölk och Start pga olika orsaker.

Nu till frågan, när jag kollar på Starts innehållsförteckning så ser det inte så illa ut, men jag ställer frågan till er som är lite mer kunniga av vad jag är.
Är Start bra vid bulk?

Innehållsförteckningen ser ut såhär:

Näringsvärde Per 100 g
Energivärde 1800 kJ 430 kcal
Protein 11g
Kolhydrat 60g varav sockerarter 23g
Fett 16g varav mättat fett 5g
Kostfiber 9g
Natrium 0.2g

Ser ju helt okej ut med tanke på kolhydraterna och proteinet samt Energivärdet enligt mig, och mina tallrikar med start och fil brukar se ut som berg där jag kan tänka mig att jag åtminstone har 70g start i skålen/tallriken.
Så frågan lyder, är Start ett bra alternativ ist för gröt om man vill ligga 500 kcal i överskott varje dag?
Senast redigerad av kKorean 2009-04-18 kl. 09:31.
Citera
2009-04-18, 09:39
Medlem
morgontrötts avatar
Start innehåller tyvärr väldigt mycket socker.
Men visst, rimliga mängder under bulk kan väl vara okej.
Citera
2009-04-18, 10:56
Medlem
pezrulezhaakons avatar
kKorean

Varför inte bulka på livsmedel som ger dig mer näring? Start är ju över hälften snabba sockerarter, vilket inte mättar speciellt mycket. Fettkvalitén brukar inte vara så bra. Proteinet är vegetabiliskt, så det är inte direkt fullvärdigt.

Komplettera gärna med andra saker till frukosten.
Citera
2009-04-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Varför inte bulka på livsmedel som ger dig mer näring? Start är ju över hälften snabba sockerarter, vilket inte mättar speciellt mycket. Fettkvalitén brukar inte vara så bra. Proteinet är vegetabiliskt, så det är inte direkt fullvärdigt.

Komplettera gärna med andra saker till frukosten.

+1.

Varför kollar man bara på kolhydrat-, protein- och fettinnehållet när man kollar mat?

Man kan uppnå samma stats som makrill med råris med typ solrosolja, fruktsocker och gelatin.
Citera
2009-04-18, 11:11
Medlem
kKoreans avatar
jag undrade bara min frukost brukar vara gröt och 2 ägg med något glas mjölk.
Citera
2009-04-18, 12:54
Bannlyst
precis, kolla inte bara nutrienterna, kolla det faktiska innehållet. (om ni förstår vad jag menar)

Ingredienserna står skrivna ordnat efter mängd. Står socker först är det alltså störts andel socker.
Jag gissar att socker kommer på 2a eller 3e plats i start.. Helt skall man äta helt osötat, alltså inget socker eller sirap eller liknande.
Nu bulkar du visseligen men det känns ändå ganska onödigt att göra det på socker.

Käka nyttigt, precis som vanligt fast mycket mycket mer!
Citera
2009-04-18, 12:56
Medlem
Om det inte handlar om varje frukost hela året så gör det inte så mycket. Att köpa ett paket Start och förbruka det kommer absolut inte påverka något i längden.
Citera
2009-04-18, 13:10
Medlem
kKoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Om det inte handlar om varje frukost hela året så gör det inte så mycket. Att köpa ett paket Start och förbruka det kommer absolut inte påverka något i längden.

nej nej absolut inte varje frukost , mer då man inte orkar ordna med gröten som sent på nätterna innan man ska lägga sig
Citera
2009-04-18, 15:54
Medlem
ÜberJürgens avatar
Ähh inga problem att äta det då och då, själv äter jag det då och då (men brukar ta ganska lite), brukar växla mellan olika musli sorter och havrefras i filen. Till och med kungen Grubb äter Start ibland, så gift kan det direkt inte vara.
Citera
2009-04-18, 19:47
Medlem
om du äter det på morgonen är det ingen fara.
lite snabbt insulinpåslag på morgonen är bara bra.
du har vari utan mat i 7-9 timmar och behöver snabbt protein och medelsnabba kolhydrater
(och lite snabba, som socker till gröten el nån matsked sylt)

oroa dig inte
Citera
2009-04-18, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcu_s
om du äter det på morgonen är det ingen fara.
lite snabbt insulinpåslag på morgonen är bara bra.
du har vari utan mat i 7-9 timmar och behöver snabbt protein och medelsnabba kolhydrater
(och lite snabba, som socker till gröten el nån matsked sylt)

oroa dig inte

varför inte en jämn stadig insulinkurva istället för en socker-peak?
Start innehåller väldigt mycket socker. Knappast dödligt, men osötad müsli är helt klart att föredra.

Hur svårt är det att gå på kcal+ utan massa socker egentligen?
Citera
2009-04-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
varför inte en jämn stadig insulinkurva istället för en socker-peak?
Start innehåller väldigt mycket socker. Knappast dödligt, men osötad müsli är helt klart att föredra.

Hur svårt är det att gå på kcal+ utan massa socker egentligen?

jo det är ju bra med en stadig insulinkurva...det är ju det man är ute efter....det är sant.

men när det gäller frukost så gör det inget om man skulle få i sig 20-30 g snabba kolhydrater...

man har sovit och varit utan mat i flera timmar, man vaknar och behöver få i sig näring så for som möjligt...du fattar.

det här är inget jag hittar på.
jag har läst det här i flera matupplägg och shit som flex och muscle fitness brukr ha och det verkar också rätt logiskt när man tänker efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in