2009-04-18, 01:47
Medlem
Jag är lite seg och orkar inte söka runt på nätet så jag slänger in min fråga här på forumet istället:

Vart kan man få tag på Ackee?
...det är en Afrikansk frukt som sen 1700 talet blivit mkt populär i Jamaicanska rätter. ...Ser spännande ut om man gör en bildsökning på Google...

Det slog mig precis att det skulle vara kul och testa något nytt, och varför inte ta denna frukt när man ändå har hört om den...
Så om någon Fb:are här har sett frukten bland de exotiska hyllorna på ICA eller Willy:s skulle det vara guld värt, men nöjer jag mig med tips om hur jag på annat håll kan få tag på Ackee .

Även om det skulle var kul att lämna kontinenten för att göra en resa till nya smaker skulle det kännas mkt enklare om smakerna kunde komma till mig
Citera
2009-04-18, 02:40
Medlem
JerryCottons avatar
Finns knappast att köpa hos de vanliga butikskedjorna utan du får nog vända dig direkt till en grönsaksgrossist eller till en restaurang som Back A Yard i Sthlm och fråga om du får köpa av dem.
Citera
2009-04-18, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Finns knappast att köpa hos de vanliga butikskedjorna utan du får nog vända dig direkt till en grönsaksgrossist eller till en restaurang som Back A Yard i Sthlm och fråga om du får köpa av dem.

Låter ju enklast o prova äta på restaurang, dock missar man ju halva nöjet i det än att laga det själv... men skulle skulle vara fint med lite mer restaurang tips^^... men undvika att behöva flytta tråden till Restauranger och matställen ... då intresset är Matlagning i frågan.
Citera
2009-04-18, 17:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YB4B7U
Låter ju enklast o prova äta på restaurang, dock missar man ju halva nöjet i det än att laga det själv... men skulle skulle vara fint med lite mer restaurang tips^^... men undvika att behöva flytta tråden till Restauranger och matställen ... då intresset är Matlagning i frågan.

Menar att du kan fråga restaurangen om du får köpa ackee av dem för de har ju uppenbarligen tillgång till det. Eller ring och fråga dem var de köper ackee.
Citera
2009-04-18, 18:44
Medlem
call3s avatar
Citat:
It is only the fleshy arils around the seeds that are edible; and only after the fruit has opened naturally. The remainder of the fruit and seeds are poisonous, and even the edible bits are inedible when immaturre and overripe.

låter säkert och bra =)
Citera
2009-04-18, 21:56
Medlem
Planetarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
låter säkert och bra =)

You've got to ask yourself one question - Do I feel lucky? Well, do ya, punk?

Citera
2009-04-21, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av call3
låter säkert och bra =)

hehe, vet... men du måste erkänna att frukten annars ser riktigt spännande ut! vattnas i munnen när man läser recept o så

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Menar att du kan fråga restaurangen om du får köpa ackee av dem för de har ju uppenbarligen tillgång till det. Eller ring och fråga dem var de köper ackee.

Förstod det så, men jag är lite öppen av mig så jag kan gärna smaka något som inte jag lagat själv också kanske kan vara en fördel om man vill gå efter något man kan jämföra med när man väl ska experimentera i köket, så man inte råkar ta dem giftiga delarna istället xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in