2009-04-17, 23:24
Medlem
Jag behöver ny stekpanna och vill ha en teflon/titan belagd 28cm panna. För tillagning på glashäll. Tips råd?
Citera
2009-04-17, 23:28
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferk
Jag behöver ny stekpanna och vill ha en teflon/titan belagd 28cm panna. För tillagning på glashäll. Tips råd?
Jag hittade en bra teflonpanna på Ikea för 149:-, den funkar alldeles utmärkt.
Mer pengar än så behöver man inte lägga tycker jag, men jag är ju ingen mästerkock heller. Så den täcker mina behov mer än väl.
Citera
2009-04-17, 23:37
Medlem
Luftiss avatar
IKEAs 365+-serie funkar utmärkt och kostar inte mer än 179.-
Citera
2009-04-18, 10:03
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
IKEAs 365+-serie funkar utmärkt och kostar inte mer än 179.-

Håller helt med. Bara man sköter pannan så är den kanonbra.
Citera
2009-04-18, 10:07
Medlem
Mina erfarenheter:

Tjock botten är bra, så slår den sig inte. Även om du sköter pannan bra så håller beläggningen kortare tid än alla andra delar, så det är aldrig värt det att köpa de dyrare pannorna. Bättre att köpa en ny panna dubbelt så ofta istället. Jag har jobbat mig igenom tre-fyra "kvalitets"-pannor och de två senaste har jag verkligen försökt sköta noga. Nu blir det inga fler dyra pannor för mig.

Och det kanske viktigaste rådet: köp en gjutjärnspanna för att steka i när du ska ha riktigt höga temperaturer. Inga nonstickbeläggningar håller i längden för att värma upp pannan riktigt varmt innan användning.

En gjutjärnspanna (gärna en vanlig och en grillpanna) håller hela livet, så det är inga pengar.
Citera
2009-04-18, 12:24
Medlem
BePositives avatar
Ta det bara lugnt när du ska diska av den (använd väldigt varmt vatten), finns risk att pannan slår sig när den går från väldigt varm till kall på en kort period.
Citera
2009-04-18, 12:39
Medlem
Catweazles avatar
DN publicerade ett test så sent som i måndags:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...annor-1.841267

Såg hyfsat seriöst ut, hoppas det kan vara till någon vägledning.
Citera
2009-04-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catweazle
DN publicerade ett test så sent som i måndags:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...annor-1.841267

Såg hyfsat seriöst ut, hoppas det kan vara till någon vägledning.

Vilken tajming
Citera
2009-04-18, 22:15
Jag kan som tidigare skribent rekommendera Ikea 365+. Har en 32cm själv som är hur bra som helst och dessutom tåligt. Inga som helst problem med att spola ur den när den är varm etc.
Har även läst någonstans här att det ska finnas bra stekpannor på ICA för ett par hundralappar. Det var nog i "Den stora tråden om stekpannor" eller likn.
Citera
2009-04-18, 22:19
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarsnap
Och det kanske viktigaste rådet: köp en gjutjärnspanna för att steka i när du ska ha riktigt höga temperaturer. Inga nonstickbeläggningar håller i längden för att värma upp pannan riktigt varmt innan användning.

En gjutjärnspanna (gärna en vanlig och en grillpanna) håller hela livet, så det är inga pengar.

Bra tänkt där, många glömmer bort uppvärmningseffekten i sin teflonjakt...
Citera
2009-04-18, 22:50
Medlem
JerryCottons avatar
Finns även ett ganska färskt test hos Ica Kuriren:
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Te...da-stekpannor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem