• 1
  • 2
2009-04-17, 22:56
Medlem
Är så att jag håller på med en affisch till en spelning (spelar själv i ett av banden) och har kört fast lite. Är mest ordet "COVERBAND" som jag behöver hjälp med att piffa till (som just nu ser ut som skit). Sen övrigt bara hur jag skulle kunna förbättra den, konstruktiv feedback uppskattas Ska även göra en till version där Lemmybilden byts ut mot en bild på David Bowie.

Bild:
http://i180.photobucket.com/albums/x...ndaffisch4.jpg
Citera
2009-04-17, 23:13
Medlem
Lockmockdocks avatar
Enjoy

http://img518.imageshack.us/img518/1640/58838043.png
Citera
2009-04-17, 23:16
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockmockdock
Enjoy

http://img518.imageshack.us/img518/1640/58838043.png

Mycket bättre, problemet var givetvis den starka färgen
Citera
2009-04-17, 23:20
Medlem
Pranchas avatar
Då ska vi se...
Det är för många element i affischen. Jag ser en salig blandning av typsnitt; frakturer, serifer, san-serfier och extremer i ett enda hopkok. Detta behöver du reda upp, nu slåss alla delar om uppmärksamheten istället för att leda ögat till det som är viktigt (tänk på hierarkin, stora element drar ögat till sig, samma sak med färger).

Varför inget mellanrum mellan bandnamnen? Ellerskajagläsaalltsåhär? Det känns som zombiedesign, om du frågar mig. Ogenomtänk "bara för att".

Vad vill du att den skall förmedla för känsla? Rubriken känns mer 70-tals rock, lite psykadelisk sådär. Medans resten känns mer rock, bara. Jag skulle försöka fånga upp en tydligare karaktär helt enkelt, ett tema att gå på. Jag skulle föreslå att du kör på 70-tals temat, det känns roligare om inte annat. Kanske typografera mer i bullig text? Inte riktigt såhär, men du förstår nog vad jag menar.
Citera
2009-04-17, 23:49
Medlem
Alright, tack för alla bra svar

Lockmockdock: Rätt så snyggt. Kanske bara inte färgen.

Prancha: Åhh, långt bra svar. Precis vad jag behöver. Jo, jag håller med om att den är rätt stökig, mest det jag behövde bekräftelse om. Att gå på den psykadeliska 70tals-stilen vore coolt men känns fel eftersom vi kommer köra covers av Kiss, Motorhead och liknande. De andra två banden är rock och metal. Så en "rock"-design känns mer rätt. Den där "även" kan jag hålla med om att den kanske är lite överflödig men tänkte kanske att den var nödvändig för att man skulle fatta att de andra var band som skulle lira haha. Men du fattade ju :P Så ska jag istället försöka hålla informationsrutan i samma typsnitt (förutom loggorna och order "Coverband")? Nåt speciellt som du tycker jag ska flytta till någon annanstans? Har mer eller mindre använt upp min kreativitet (har inte heller speciellt lång erfarenhet av sånt härnt, är självlärd).

Skulle det hjälpa tror du om jag skulle göra i princip all text mindre? Då skulle det ge mer luft mellan informationen och kanske lättare att läsa (den ska trots allt tryckas på A3 så stort kommer det ju ändå bli).

Tack så mycket för hjälpen
Citera
2009-04-18, 00:20
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HokosPokos
Alright, tack för alla bra svar

Lockmockdock: Rätt så snyggt. Kanske bara inte färgen.

Prancha: Åhh, långt bra svar. Precis vad jag behöver. Jo, jag håller med om att den är rätt stökig, mest det jag behövde bekräftelse om. Att gå på den psykadeliska 70tals-stilen vore coolt men känns fel eftersom vi kommer köra covers av Kiss, Motorhead och liknande. De andra två banden är rock och metal. Så en "rock"-design känns mer rätt.

Då tycker jag absolut att du skall göra det. Det finns gott om snygga och gratis typsnitt åt det rockiga hållet, om du behöver till rubriken.

Citat:
Den där "även" kan jag hålla med om att den kanske är lite överflödig men tänkte kanske att den var nödvändig för att man skulle fatta att de andra var band som skulle lira haha. Men du fattade ju :P Så ska jag istället försöka hålla informationsrutan i samma typsnitt (förutom loggorna och order "Coverband")? Nåt speciellt som du tycker jag ska flytta till någon annanstans? Har mer eller mindre använt upp min kreativitet (har inte heller speciellt lång erfarenhet av sånt härnt, är självlärd).

Ja, det tycker jag. Det ger ett mer för att använda ett rätt intetsägande ord "stilrent". Om inte annat en mer ordnad känsla. Ptja, det där brukar människor se själva för det mesta. Men tänk på vad som är dragplåster och inte. T ex så tycker jag banden de gör covers på kan komma upp lite, de är ju trots allt här man fångar fansen, och sen kan datum och sådan information gå ner lite; blir någon intresserad så tittar de ju närmare ändå.

Citat:
Skulle det hjälpa tror du om jag skulle göra i princip all text mindre? Då skulle det ge mer luft mellan informationen och kanske lättare att läsa (den ska trots allt tryckas på A3 så stort kommer det ju ändå bli).

Luft är aldrig fel, men det är lite beroende på typsnitt också. Vissa typer klarar av att gå ner i grad, medans andra inte gör det. Prova att skriv ut är mitt tips, sätt upp det på väggen och försök leva dig in i hur en förbipasserande skulle se.

Citat:
Tack så mycket för hjälpen

My pleasure!
Citera
2009-04-18, 00:45
Medlem
Thelemas avatar
Jag vet inte om det är så bra att sätta texten "Coverband" med störst text. Kan ju kanske vara bättre att dra till sig uppmärksamheten med att nämna de band vars låtar ska spelas i större text.

edit: ni kanske heter Coverband iofs, då föreslår jag dock ett namnbyte.
Senast redigerad av Thelema 2009-04-18 kl. 00:47.
Citera
2009-04-18, 02:31
Medlem
Försökte göra en ny version som var mer stilren ( ). Två stycken versioner. En med bandloggorna rätt raka och en lite mer "fria".

Har ordnat lite med "Coverband" nu också hehe. Men vi är ju ett coverband utan ett riktigt namn. Så som jag tänkte det så ser folk först "COVERBAND"! och ba "åhå? alltid trevligt med sådant. Något jag gillar?" och så ser de alla bra banden vi covrar

http://i180.photobucket.com/albums/x...ndaffisch7.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x...affisch7-3.jpg

Funderar på att göra de andra två bandloggorna (Lovebanks och KTB) helt raka istället...
Citera
2009-04-18, 04:23
Medlem
Thelemas avatar
Mitt intryck av Lovebanks och KTB-loggorna är att dom ser ut som sponsorer till evenemanget och inte band som ska uppträda (iom att dom är längst ner och lite utanför resten av sammanhanget).

edit: men jag gillade skarpt att du använde dig av dom stora bandens ursprungsgrafik (MC5's "amerikafont" t.ex). Dock skulle jag nog sätta Motörheadloggan i mitten för att få lite bättre symmetri (men det är bara min egen smak).
Senast redigerad av Thelema 2009-04-18 kl. 04:28.
Citera
2009-04-18, 07:10
Medlem
Den nuvarande (sista) tycker jag ser aboslut mycket bättre ut, de olika stilarna blandas bättre än i första försöket. Mina tips är: Flytta "Motörhead"-loggan till mitten för symmetri (håller med om det), sätt sedan stor bokstav på "nygatan". Annars kan förbipasserande tro att det är ett gäng dyslektiker/högstadieungar som ska ha spelningen. Det ger bara ett mer seriöst intryck. Annars är affischen stilig, jag skulle abslout stannat för att veta mer om jag såg den på håll. Det är ju trots allt det viktigaste.
Citera
2009-04-18, 10:10
Medlem
Pranchas avatar
What those two said. Motörheadloggan ger obalans i och med den negativa ytan: Placera den som på första affischen är mitt råd (andra från vänster). Tänk även på avstånd! Det är mycket mer luft på vänster sida än höger, vilket bidrar till det obalanserade intrycket.

Thelema har även rätt i det h*n skriver, Love Banks och KTB känns verkligen som sponsorer (jag trodde de var det). Tänk på att du mer hierarkin också berättar en historia: Svenskar läser ifrån översta vänstra hörnet ner till nedersta högra (som en bok), detta appliceras även på affischer och bilder (om man inte bryter med element som sticker ut mycket). Grundat på det skulle jag nog vilja se coverbandsloggorna längre upp, typ:

[KTB] [Lovebanks]
Playing songs by
Bowie Motörhead MC5 KISS

På så vis skulle man tydligt berätta vilka det är som spelar vad.

Men i övrigt: Mycket bättre!
Citera
2009-04-18, 11:51
Medlem
Okej, de där med motörheadloggan var bra tips, enkelt ordnat också. Fick även ett tips från ett annat forum att det skulle vara bättre om jag tog bort bandens (alltså Kiss, Davidbowie och de..) loggor och bara skriva namnen. Men jag tänkte det som att det var det som skulle locka folk? Att de kände igen loggorna och snabbare kunna fatta vad för band det handlar om.

Och det är alltså fyra band på spelningen. Två coverband (ett som bara spelar Bowie och ett som spelar alla andra; Kiss osv) och sen ett rockband LoveBanks och ett metalband KTB. Så KTB och LoveBanks ska inte spela nå covers :P Så ärligt talat vet jag inte hur jag ska lägga de två sista banden så att det ser snyggt ut men också så att man inte tror att de är sponsorer. De på andra forumet trodde också att LoveBanks och KTB var sponsorer heheh

Kanske att man ska lägga till nåt "Även spelar.... " som jag gjorde på den tidigare versionen men kanske inte lika pampigt "Även"... what do you think?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in