• 1
  • 2
2009-04-16, 22:13
Medlem
Viggen82s avatar
Dom billiga negativscannrarna som finns lite överallt för runt tusenlappen, hur bra eller dåliga är dom?

5Mpix känns lite lite, om man köper en vanlig scannner för 1000lappen, antar att slutresultatet bli en hel del bärre eller?

Menar mest att man inte enbart kan lita på data i ett infoblad, ta t ex min 6Mpix systemkamera smiskar mången "massa-megapixel-med-ultrazoom-kompaktkameror" sjärt.

EDIT: helvete den är bara skrot, hålle er undan rån skiten, skall åka å köpa en vettig fladbädds-skanner, tråden kan låsas
Senast redigerad av Viggen82 2009-04-16 kl. 22:18.
Citera
2009-04-17, 10:58
Medlem
Rizados avatar
En scanner för dia kostar en hel del mer slant än 1000kr :/

Varför är den skit förresten?
Citera
2009-04-17, 12:08
Moderator
rotadents avatar
Det är nog typ en sån här han menar. Det har dykt upp en del billiga lösningar för scanning av dia och negativ... Känns kanske som att det inte borde vara klockrent.
http://www.kjell.com/content/templat...spx?item=91411
Citera
2009-04-17, 20:25
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
En scanner för dia kostar en hel del mer slant än 1000kr :/

Varför är den skit förresten?

det massor, vet inte ens i vilken ände jag skall börja... kast färgomfång halvtaskig fokus, bilderna blir platta och livlösa.
Citera
2009-04-18, 22:10
Medlem
Karl-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är nog typ en sån här han menar. Det har dykt upp en del billiga lösningar för scanning av dia och negativ... Känns kanske som att det inte borde vara klockrent.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=91411
Men det är ingen scanner i egentlig mening, utan en enkel kamera.
Citera
2009-04-18, 22:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil

Visst, det vet jag också. Men det kvittar väl? Den säljs som scanner och jag gissade att det var en sån TS menade.
Citera
2009-04-19, 09:33
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Att det är en kamera behöver ju inte betyda att den är kass. Skulle gärna vilja se lite exempel på att den är det för jag känner bara till skrivna omdömen och inga riktiga tester.
Citera
2009-04-19, 15:09
Medlem
Jag har en Canon 600F scanner, köpte för 900 kr men kostar 1,500 kr ny. Den är läskigt bra!
Citera
2009-04-19, 16:55
Medlem
503s avatar
foto -> produkter
/mod
Citera
2009-04-20, 07:51
Medlem
Karl-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Visst, det vet jag också. Men det kvittar väl? Den säljs som scanner och jag gissade att det var en sån TS menade.
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Att det är en kamera behöver ju inte betyda att den är kass. Skulle gärna vilja se lite exempel på att den är det för jag känner bara till skrivna omdömen och inga riktiga tester.
Om det är viktigare att få in bilderna i datorn än att dom blir bra, så visst! Om man vill ha ett register över bilderna och inte ska behandla bilderna...

Och det är en viss skillnad på scanner/kamera oavsett vad tillverkaren kallar den.
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Jag har en Canon 600F scanner, köpte för 900 kr men kostar 1,500 kr ny. Den är läskigt bra!
Jag tror att en äldre begagnad är bättre, dock inte lika snabb som kamera-scannern.
Citera
2009-04-20, 08:46
Medlem
Kimees avatar
Nej det där är ingen höjdarscanner, den som vill ha kvalite bör hålla sig en milslängd avstånd ifrån den.

Jag scannade in 2000+ foton med schabraket. Jag fick ganska kraftigt vintage stuk över mina foton,
blev dock helnöjd då det rörde sig som ganska gamla diabilder och jag förmodligen hade redigerat
dom just åt det hållet efteråt. Nu slapp jag det.

Man får vad man betalar för.
Citera
2009-04-21, 09:29
Medlem
Citat:
Om det är viktigare att få in bilderna i datorn än att dom blir bra, så visst! Om man vill ha ett register över bilderna och inte ska behandla bilderna...

Och det är en viss skillnad på scanner/kamera oavsett vad tillverkaren kallar den.
Jag tror att en äldre begagnad är bättre, dock inte lika snabb som kamera-scannern.

Varför tror du att en äldre är bättre?

Här är en testkörning på 300 DPI, den klarar 1200 DPI: http://img410.imageshack.us/img410/4214/testybj.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in