2009-04-16, 22:05
Medlem
patraskks avatar
Internetleverantörer börjar att säga ifrån och slutar med att spara uppgifter som APB vill åt. Att detta skulle hända visste såklart APB, som de också visste att folk skulle börja leta efter ett säkert sätt att fildela.

Jag tror att APB med finansiell hjälp från musik och filmbranschen håller på sätta upp en VPN som kommer att fungera som ett fiskenät! Därifrån kan de sedan lätt få tillgång till all info de behöver för att sätta dit oss.
Och då detta inte tvingar APB att begå dataintrång eller brottsprovokation för att skaffa uppgifter är det en säker plan.

"Men det finns ju massor av VPN, de kan omöjligt äga alla!"
Vad jag läst så finns det riktigt stora förhoppningar om Ipredator. Tror nog en större del av alla pirater har planer att testa denna VPN.

"Du vet att det är killarna bakom The Pirate Bay som äger Ipredator va?"
APB har såklart gjort en deal med dom att lägga ner allt som gäller TPB (och kanske en summa pengar med) om de går med på att hålla masken gällande Ipredator. Vad jag vet så är det 3 killar som sköter TPB och en sån liten grupp kan nog mutas/skrämmas ganska lätt.

"Tror ingen skulle lägga ner X antal miljoner för att sedan sätta dit och sedan förlora alla kunder."
Iom att det är inte APB som äger servrarna utan musik och filmbranschen så kommer dom ha en framtida användning iaf, då "internet 2" kommer kräva stora servrar för att censurera internet.

Vad tror ni?
Citera
2009-04-16, 22:11
Medlem
stilltons avatar
då kommer dom åt våra ip-adresser, precis som dom gör nu på en öppen torrenttracker exempelvis.. vad blir skillnaden?
Citera
2009-04-16, 22:43
Medlem
patraskks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
då kommer dom åt våra ip-adresser, precis som dom gör nu på en öppen torrenttracker exempelvis.. vad blir skillnaden?

Vill inte överdriva men det finns iaf hundratals stora trackers med massiva antal torrents med upphovsskyddat material. Sedan kan vi ju lägga till alla DChubbar och andra fildelningsprogram.

Vill de bara använda skrämseltaktiken så går kanske bra att ta ip och screenshot, men vill de ha ett system som skaffar bevis i mängder är detta ett bra sätt.

De kan få all info om filen, var den kommer ifrån, vad den innehåller och var den ska. Om någon tankar ner ett upphovsskyddat verk kan de spara den infon i en fil om just den användaren och tankar han något mer så kan de fylla på och tillslut ha en hel lista att visa domstolen vad just den personen har laddat ner under en längre tid.

De får ännu en tråd som leder till fildelaren då ett bankkort eller liknande behövs för att betala tjänsten.
Citera
2009-04-17, 15:10
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Ja kazaa på sin blev ju saboterat genom en massa virus å skit som jag tror det låg stora företagsintressen bakom.
Citera
2013-01-25, 18:19
Medlem
Bent Metals avatar
Bumpar denna tråd då jag också har lite funderingar gällande detta. Jag kanske är paranoid men inte låter det orimligt att antipiratbyrån skulle ligga bakom någon stor svensk VPN-leverantör med tanke på att såpass många faktiskt skyddar sig när de tankar idag.

Jag har själv både ett konto på usenet samt anonine (VPN) som jag använder i de fall jag måste hämta materialet via BT och jag inte hittat det via usenet.

Men sanningen är nog att jag är fan lite fundersam. Kanske skulle det kännas bättre att skaffa en utländsk VPN-leverantör.....

Hur tänker och resonerar ni?
Citera
2013-01-25, 21:24
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
Bumpar denna tråd då jag också har lite funderingar gällande detta. Jag kanske är paranoid men inte låter det orimligt att antipiratbyrån skulle ligga bakom någon stor svensk VPN-leverantör med tanke på att såpass många faktiskt skyddar sig när de tankar idag.

Jag har själv både ett konto på usenet samt anonine (VPN) som jag använder i de fall jag måste hämta materialet via BT och jag inte hittat det via usenet.

Men sanningen är nog att jag är fan lite fundersam. Kanske skulle det kännas bättre att skaffa en utländsk VPN-leverantör.....

Hur tänker och resonerar ni?

peka då på någon som har använt en VPN och åkt dit på det i domstol? visst, du riskerar att bli den första, men då blir du antagligen den sista från den leverantören också. känns orimligt att dom skulle anstränga sig så för att fiska efter strunt, när dom bara kan plocka IP från öppna trackers direkt.
Citera
2013-01-26, 13:17
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
peka då på någon som har använt en VPN och åkt dit på det i domstol? visst, du riskerar att bli den första, men då blir du antagligen den sista från den leverantören också. känns orimligt att dom skulle anstränga sig så för att fiska efter strunt, när dom bara kan plocka IP från öppna trackers direkt.

Jag säger ju inte att jag kan peka på något fall eller att jag överhuvudtaget har belägg för mina farhågor. Jag undrade ju bara hur NI resonerar kring det hela. Jag vet att jag möjligen är lite väl paranoid men jag kan inte riktigt hjälpa det heller.

Men visst att det känns som en jävla ansträngning att göra det då det även medför en massa kostnader i form utav maskinparker osv och det känns lite osannolikt men man vet ju aldrig med de asen. Var det inte Pontén själv som för något år sedan menade på att de höll på att utveckla en hemlig metod för att håva in fildelare och menade på att den skulle få stora rubriker när de massåtalade människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in