Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-16, 21:07
  #1
Medlem
Citat:
Beväpnade med slagträ gick fem ungdomar in på Vikingaskolan i Lund. Flera personer slogs ner. Efter en kortare polisjakt kunde en misstänkt kvintett gripas.

LUND. De fem gripna sökte vid 15-tiden i torsdags eftermiddag upp Vikingaskolans rektor Marie Jönsson. Hon satt i ett ledningsmöte men avbröt det.

- De ville värma sig och snacka lite. Efter 20 minuter sa jag till dem att gå ut i solen. De var trevliga mot mig, berättar Marie Jönsson.

Gänget, som bestod av en elev på skolan, tre före detta elever och en person hon inte kände igen, gick sedan till idrottsplanen där en grupp elever på skolan som är med i Röda Korsets läxhjälpsgrupp spelade brännboll.

Vad som hände därefter är oklart. Men flera personer ska ha slagits ner med slagträ.

Fem personer, som stämde in på signalementen kunde senare gripas i en park i närheten. Där beslagtog polisen också det slagträ som kvintetten tros ha använt. Av de gripna är tre pojkar och två flickor.

Hur många som skadats är fortfarande inte känt.
Källa: http://sydsvenskan.se/lund/article42...el-i-Lund.html

Någon som vet något mer om händelsen, vad ville dom rektorn? Dom som snackade med rektorn var det dom som åkte på däng eller var det dom som spelade brännboll?
Citera
2009-04-16, 21:25
  #2
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Hmm Vikingaskolan, är det en nyöppnad gymnasieskola efter min tid? Eller är det en högstadieskola?

Det låter ju som om det var dom som gick in o frågade rektorn sedan hämtade brännbollsträn och började dänga folk.
Citera
2009-04-16, 21:56
  #3
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
låter som klassiska små ligister.
lite ot. men en icke-skåning som jag har aldrig riktigt fått grepp om lund. malmö ligger bara några enstaka mil bort men ändåså är det en skillnaden på städerna enorm. när jag bodde utanför lund och besökte staden ganska ofta såg jag nästan aldrig några bråkstakar utöver dom vanliga byfyllona.
är det helt enkelt att lund är en akademikerbefäst stad?
Citera
2009-04-16, 22:09
  #4
Medlem
Linero är väl för härligt..
Citera
2009-04-16, 22:10
  #5
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
låter som klassiska små ligister.
lite ot. men en icke-skåning som jag har aldrig riktigt fått grepp om lund. malmö ligger bara några enstaka mil bort men ändåså är det en skillnaden på städerna enorm. när jag bodde utanför lund och besökte staden ganska ofta såg jag nästan aldrig några bråkstakar utöver dom vanliga byfyllona.
är det helt enkelt att lund är en akademikerbefäst stad?

Det är så att de allra flesta som bor i Lund är högutbildade akademiker och barnen blir därefter. Om man inte har jobb eller pluggar så har man inte heller råd att bo här (såvida man inte har rika föräldrar). Lund har också hitintills tagit väl hand om de socialfall man har fått i kommunen och sett till att de fått jobb genom arbetsmarknadsåtgärder, t.ex. Lundahoj som är ett projekt för att få långtidsjukskrivna och andra som inte har tillgång till arbetsmarknaden av någon anledning tillbaka in på arbetsmarknaden. Sen att det är ett alldeles utmärkt ställe att parkera sin hoj är ju bra det med! Dock lär det blir lite mer yngra bråkstakar i Lund nu när man öppnar upp för elever från hela Skåne.

Vikingaskolan är för övrigt en högstadieskola ute på Linero.
Citera
2009-04-16, 22:30
  #6
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Det är så att de allra flesta som bor i Lund är högutbildade akademiker och barnen blir därefter. Om man inte har jobb eller pluggar så har man inte heller råd att bo här (såvida man inte har rika föräldrar). Lund har också hitintills tagit väl hand om de socialfall man har fått i kommunen och sett till att de fått jobb genom arbetsmarknadsåtgärder, t.ex. Lundahoj som är ett projekt för att få långtidsjukskrivna och andra som inte har tillgång till arbetsmarknaden av någon anledning tillbaka in på arbetsmarknaden. Sen att det är ett alldeles utmärkt ställe att parkera sin hoj är ju bra det med! Dock lär det blir lite mer yngra bråkstakar i Lund nu när man öppnar upp för elever från hela Skåne.

Vikingaskolan är för övrigt en högstadieskola ute på Linero.

ja, har förstått att dom flesta är ganska välbemedlade i lund. dock verkar inte lund ha fått in speciellt mycket nysvenskar, lite märkligt när man tittar på kringliggande städer. även dialekten skiljer sig ganska markant. det är en trevlig stad iaf. om något lite väl studentikos för min smak.
Citera
2009-04-16, 22:53
  #7
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
ja, har förstått att dom flesta är ganska välbemedlade i lund. dock verkar inte lund ha fått in speciellt mycket nysvenskar, lite märkligt när man tittar på kringliggande städer. även dialekten skiljer sig ganska markant. det är en trevlig stad iaf. om något lite väl studentikos för min smak.

Jodå, visst finns det en del nysvenskar här också. Men de liksom blandas upp med alla andra utlänningar som är här för att studera, forska eller så, så det är inget man tänker på.

Dialekten är som den är för att det är så mycket inflyttade från övriga landet hörde jag någon språkprofessor säga någon gång. Och det låter väl ganska rimligt.
Citera
2009-04-16, 23:01
  #8
Medlem
thefastlifes avatar
Haha jag hade faktiskt svårt att ta artikeln seriöst när jag läste

Citat:
"Gänget, som bestod av en elev på skolan, tre före detta elever och en person hon inte kände igen, gick sedan till idrottsplanen där en grupp elever på skolan som är med i Röda Korsets läxhjälpsgrupp spelade brännboll."

Skulle vara intressant att veta varför någon får för sig att göra så?
Citera
2009-04-17, 18:51
  #9
Medlem
Citat:

De fem ungdomar som attackerade två läxhjälpslärare och flera elever på Vikingaskolan i Lund är välkända av polisen.

LUND. Gänget består av tre pojkar och två flickor, 15 till 16 år. Samtliga finns med på Lundapolisens "svarta lista" över ungdomar som ingår eller riskerar att hamna i kriminella gäng

– De här ungdomarna är välkända av oss sedan tidigare. Det finns flera anmälningar mot dem och de har ingått i flera av våra utredningar. Exempelvis om misshandel, olaga hot och ofredande, säger polisinspektör Eivor Hansson, om torsdagens händelse på Vikingaskolan i bostadsområdet Linero.

Det var på torsdagseftermiddagen som några elever på Vikingaskolan stannade kvar efter skoldagen för att plugga med Röda Korsets läxhjälp och spela brännboll. Allt var frid och fröjd tills de fem ungdomarna dök upp. De stod intill planen och hånade en 12-årig flicka som spelade brännboll.

En läxhjälpslärare bad dem sluta och det uppstod en mindre diskussion med gänget. Brännbollsspelet avslutades och när den 12-åriga flickan begav sig hemåt på en cykelstig blev hon fälld av gänget och sparkad på. Röda Korsets läxhjälpslärare skyndade dit och avbröt misshandeln av flickan. Under det tumult som uppstod blev två av dem blev själva misshandlade. Gänget försvann och läxhjälpslärarna gick mot skolan.

Gänget kom tillbaka och en av gängflickorna försökte både slå och kasta en tegelsten i huvudet på en läxhjälpslärare. Denne flydde in på toaletten och polis tillkallades. De fem i gänget greps.

Under den senaste tidens oroligheter på Linero har de fem ungdomarna figurerat i olika sammanhang.

– Jag förväntar mig att den här senaste händelsen leder vidare till åtal. Åklagare är redan inkopplad, säger Eivor Hansson.

Efter gripandet kontaktades socialförvaltningen.

– De ungdomar som är mest brottsaktiva i Lund är generellt sett alltid aktuella hos oss för olika former av insatser. Jag kan inte av sekretesskäl gå in på det som hände i torsdags, säger enhetschef Karin Thornquist, socialförvaltningen.

Eftersom de inblandade är under 18 år kommer ett eventuellt åtal och följande rättegång mot de fem ungdomarna att förväntas ske inom några veckor.
Källa; http://sydsvenskan.se/lund/article42...for-brott.html

Finns det några namn eller något på dessa? Hade varit kul att se vad det är för typer
Citera
2009-04-17, 18:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Hmm Vikingaskolan, är det en nyöppnad gymnasieskola efter min tid? Eller är det en högstadieskola?
Det är en F-9. Låg- och mellanstadiedelen har funnits sedan 70-talet (1971 om jag inte minns fel), högstadiedelen stod färdig för ca. tio år sedan.
Citera
2009-04-17, 18:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
låter som klassiska små ligister.
lite ot. men en icke-skåning som jag har aldrig riktigt fått grepp om lund. malmö ligger bara några enstaka mil bort men ändåså är det en skillnaden på städerna enorm. när jag bodde utanför lund och besökte staden ganska ofta såg jag nästan aldrig några bråkstakar utöver dom vanliga byfyllona.
är det helt enkelt att lund är en akademikerbefäst stad?
Lund är i största allmänhet en ganska städad stad. Utom Linero då, allt mög samlas där uppe.
Citera
2009-04-17, 20:29
  #12
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackholesun
Lund är i största allmänhet en ganska städad stad. Utom Linero då, allt mög samlas där uppe.

Ptja, fast Linero kan ju inte ens jämföras med t.ex. Rosengård i Malmö.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback