• 1
  • 2
2009-04-16, 15:08
Medlem
Om jag arbetat mer än 1 år och väljer att sluta, har jag rätt till a-kassa? Och i så fall hur länge?
Citera
2009-04-16, 15:14
Medlem
Om du har varit med i a-kassan eller med i facket i ett år så skall du ha rätt till det.
Om du säger upp dig själv så har du 45 dagar karens innan du får betald om du blir uppsagd så har du 7 dagar.
Citera
2009-04-16, 15:20
Medlem
RallyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggen1970
Om du har varit med i a-kassan eller med i facket i ett år så skall du ha rätt till det.
Om du säger upp dig själv så har du 45 dagar karens innan du får betald om du blir uppsagd så har du 7 dagar.

Ta bort "eller med i facket" så blir det rätt.

Du kan vara med i A-kassan men inte med i facket och med i facket utan att vara med i A-kassan. Det avgörande för arbetslösehetsförsäkringen är att du är med i en A-kassa.

Hur a-kassan ska beräknas beror på hur mycket du arbetat under året...
Citera
2009-04-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Om jag arbetat mer än 1 år och väljer att sluta, har jag rätt till a-kassa? Och i så fall hur länge?

Du får inte säga upp dig själv och sluta på egen hand. Då får du (som någon redan sagt) 45 dagars karens/avstängning från a-kassan. Det känns rätt bra i plånboken kan jag tänka mig.
Citera
2009-04-16, 16:11
Bannlyst
45 vardagar, alltså 9 veckor utan någon inkomst. Vansinne att sluta på ett jobb hur mycket man än vantrivs i dagens läge.

Edit: Det är 45 vardagar till midsommarafton.
Senast redigerad av Adrian.Nilsson 2009-04-16 kl. 16:34.
Citera
2009-04-16, 16:55
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggen1970
Undrar vad du har för skyddsnät vid arbetslöshet eftersom du uppenbarligen inte vet skillnaden mellan a-kassa och fackförening.
Citera
2009-04-16, 20:59
Medlem
Ja om man jämför med bötestraff så måste du ha gjort dig skyldig till rätt grova brott för att hamna på samma dagsbötesbelopp som du förlorar i ersättning om du vantrivs på ett jobb. Dessutom innebär de långa avstängningsreglerna för personer som säger upp sig själva att en massa folk som vantrivs på sina jobb och därmed knappast når upp till de bästa produktionsresultaten upptar arbetstillfällen för folk som verkligen skulle vilja ha dessa jobb men nu i stället går arbetslösa.
Citera
2009-04-16, 21:46
Medlem
Vantrivs man på sitt jobb brukar det gå och lösa med arbetsgivaren så att man får avsluta sitt arbete, då slipper man den långa karrensen.
Citera
2009-04-17, 10:44
Medlem
TireFires avatar
Är detta något som ändrats de senaste åren eller beror det på vilket fack/a-kassa man tillhör för när jag sade upp mig så åkte jag på 90 dagars karens. Detta var iofs runt 2002 så det har kanske sänkts sedan dess, är ju ett tag sedan nu. Sög gjorde det i alla fall att stå utan en spänn i 3 månader.
Citera
2009-04-17, 11:21
Medlem
Torios avatar
Man kan ju iofs alltid skaffa ett nytt jobb, så slipper man gå utan pengar/gå på A-Kassa...
Citera
2009-04-17, 12:17
Medlem
Vädurs avatar
Observera även att din a-kassa baseras på 80% av de 12 föregående månadernas inkomst. Samt att dina 45 karensdagar räknas in i dessa 12 månader!

Säger du upp dig själv, får du med andra ord en ersättning som motsvarar 66,6% av din tidigare lön. OM du inte hittar ett reservjobb som täcker upp de 45 karensdagarna!
Citera
2009-04-17, 16:26
Medlem
TireFires avatar
Eftersom ingen vare sig bekräftar eller dementerar mitt tidigare inlägg så antar jag att det nu är 45 dagar som gäller. Kan någon bekräfta detta eller ska jag leva i ovisshet resten av mitt liv och fråga liemannen när han väl dyker upp och se om han har något svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in