• 1
  • 2
2009-04-16, 15:05
Medlem
Hej!

Vill bara få rätt om detta med insialer.

Om man heter Johan Persson, är hans insialer J.P eller hur?

J.P är det man skriver.

Men rappartisten T.I, skriver T.I. och varför det?

Ska det stå T.I eller T.I.? Punkten ska man väl bara ha där om insialerna slutar med en mening?

HJÄLP!
Mvh
Citera
2009-04-16, 15:07
Medlem
qetuRs avatar
Om jag inte misstar mej så har man väl alltid en punkt efter en sådan förkortning, det har man ju i stort sätt på alla förkortningar för den delen.

T.ex. etc. osv.

Om det är dubbelnamn så skriver man väl J-P om man heter John-Peter?
Citera
2009-04-16, 15:10
Medlem
DorianGrays avatar
Menar du initialer?
Citera
2009-04-16, 15:32
Medlem
Uncle Dukes avatar
J.P. och JP är båda två rätt. J.P är det inte. Om man förkortar med punkt ska man sätta punkt efter varje förkortat ord. T ex t. ex., o.s.v., osv.

T.I. skriver alltså rätt.
Citera
2009-04-16, 15:33
Medlem
mkggas avatar
Initialer betyder kort och gott begynnelsebokstäver, så Johan Perssons initialer är JP. Varför man skulle vilja separera sina initialer med punkt har jag faktiskt inte en aning om, men om man gör det för att markera att varje initial är en förkortning, så borde rimligtvis varje initial ha en punkt efter sig, oavsett det skrivs i mitten eller slutet av en mening.

Så, JP kan jag köpa och med viss tveksamhet även J.P., men J.P är en styggelse!
Citera
2009-04-16, 15:55
Bannlyst
Ändra rubriken så den blir rätt:

initialer stavas det som sagt!
Citera
2009-04-16, 16:21
Medlem
sampalitos avatar
T.I är ingen förkortning, eller initialer för hans namn. Han hette kallade sig tidigare för tip eller något liknande och för att inte misstas för en annan rappare vid namn q-tip så förtkortade han namnet till TI
Citera
2009-04-16, 18:42
Medlem
Men om man heter Johan Persson, blir det J.P, JP, JP. eller J.P.?

Fan ni gör mig förvirrade!
Citera
2009-04-16, 18:57
Medlem
Metushelachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjman
Men om man heter Johan Persson, blir det J.P, JP, JP. eller J.P.?

Fan ni gör mig förvirrade!
JP eller J.P. funkar, men inte JP. eller J.P
Citera
2009-04-16, 18:57
Medlem
Punkterna visar att bokstäverna är begynnelsebokstäver, de påvisar att det finns "dolda" bokstäver, alltså behövs en punkt efter varje bokstav.
Citera
2009-04-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Om jag inte misstar mej så har man väl alltid en punkt efter en sådan förkortning, det har man ju i stort sätt på alla förkortningar för den delen.

T.ex. etc. osv.

Om det är dubbelnamn så skriver man väl J-P om man heter John-Peter?

Varför förkortar du till exempel som t.ex. men och så vidare som osv. istället för o.s.v.? Någon speciell anledning?

Jag fick lära mig att sätta punkt efter varje förkortat ord (inkl. sista ordet), exempelvis (ex.) 'bland annat' blir då bl.a.
Citera
2009-04-17, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Varför förkortar du till exempel som t.ex. men och så vidare som osv. istället för o.s.v.? Någon speciell anledning?

Jag fick lära mig att sätta punkt efter varje förkortat ord (inkl. sista ordet), exempelvis (ex.) 'bland annat' blir då bl.a.

Självfallet borde det vara så. Att Språkrådet faktiskt godkänner former som osv. och dvs. är märkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in