2009-04-16, 14:33
Medlem
Timelapss avatar
shoo...
Jag har tidigare gått treårig estetisk utbildning i bild och undrar nu vad det finns för möjligheter för mig att komma in på någon bra konstskola i Göteborg som ligger långt från min hemstad.
Jag är intresserad av att utveckla mig inom bild, formgivning, ev design
men är inte intresserad av textilarbeten och reklam.

Är det svårt att komma in på en konsthögskola efter endast gymnasieutbildning?
Är det bättre att gå någon 2 årig konstutbildning eller dylikt före man söker konsthögskola?
Någon som vet vad det finns för möjligheter i Göteborg, någon som kan rekomendera någon skola?
Citera
2009-04-16, 15:01
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timelaps
shoo...
Jag har tidigare gått treårig estetisk utbildning i bild och undrar nu vad det finns för möjligheter för mig att komma in på någon bra konstskola i Göteborg som ligger långt från min hemstad.

Är det bättre att gå någon 2 årig konstutbildning eller dylikt före man söker konsthögskola?
Någon som vet vad det finns för möjligheter i Göteborg, någon som kan rekomendera någon skola?

Valand är väl det första som poppar upp...http://www.valand.gu.se/
Annars så finns ju HDK...http://www.hdk.gu.se/
Apropå förberedande, tex http://www.gbgkonstskola.se, så höjer man sina chanser rätt rejält om man går en sådan, iaf ett år för att få viss hjälp med vad som gillas vid antagningarna. Men sök högskola samtidigt, chansen finns att de plockar in dig direkt. Tror den yngste att komma in på Kungliga Konsthögskolan var 18 när han/hon kom in.
Senast redigerad av theloin 2009-04-16 kl. 15:03.
Citera
2009-04-16, 15:08
Medlem
Det brukar väl vara runt 2000-3000 sökande på omkring 20 platser på alla de riktiga konsthögskolorna i Sverige, man söker via portfolio, så det gäller att sticka ut och vara en av de främst i landet för att ha en chans. Därför så går de flesta förberedande konstutbildningar på folkhögskolor för att bygga upp sin portfolio medan de söker till en riktig konsthögskola.

Allt enligt min mor som är bildlärare på gymnasiet och tog sin examen på konstfack.
Citera
2009-04-16, 15:18
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fioks
Det brukar väl vara runt 2000-3000 sökande...

Nu tog du nog i lite..., Kungliga brukar ha runt 800 sökande, sen stämmer det att de tar in runt en 20-25 (Umeå ~12 tror jag), allt beroende på hur pass bra den sökande gruppen är. De brukar köra ett par genomkörare för att få ner antalet till en runt 100 för att sedan granska de kvarvarande noga. Det är heller ingen omöjlighet att det tar 5-6 försök för att komma in (detta är ibland också ett sätt att se om personen i fråga verkligen vill satsa på ett konstnärligt yrke, idogt sökande = bestämd student).
Citera
2009-04-16, 15:29
Medlem
Blaha2k2s avatar
KV Konstskola har jag hört mycket gott om, har hjälpt en hel del att komma in på "högre" utbildningar som valand och hdk.

http://www.kvkonstskola.com/

Det är nog ett krav att ha gått en skola som kv eller domens konstskola innan man söker vidare till hdk, valand, beckmans, konstfack etc etc.
Eller krav är det nog inte, men det höjer chanserna avsevärt.
Citera
2009-04-16, 15:30
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timelaps
shoo...

Se till att få en utbildning som ganska tydligt leder till jobb, såvida du inte har ett sug att gå på konsthögskola enkom som en kul aktivitet.
Citera
2009-04-16, 16:37
Medlem
Timelapss avatar
Okej tack för alla svar
blir kanske att gå någon konstskola innan man söker för högre utbildning då, eller att göra flera ansökningar.
Citera
2009-04-16, 17:04
Medlem
Skandiss avatar
Tänk på att du numera bara är studiemedelsberättigad för 6 års studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in