• 2
  • 3
2020-07-07, 22:16
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Glöm inte att bränna in plankorna.

~Paul~

Ja det är viktigt, och vädra gärna.
Har bränt mina helt bruna.

Jag oljar även in plankan innan jag sätter grejjerna på den.
Det ger en extra god rökig smak.
Skit fint. Raps olja par droppar, sen pensla lite hastigt ut det jämt över hela plankan.
Lätt diskat sen även

Se även vad jag skrev i slutet på sida 2 nyss
Citera
2021-01-22, 17:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Ser att många skrivit om baconlindade sparrisar. Är rätt övertygad om att det ska vara baconlindade haricoverts. Sparris (vit) serverades som garnityr på filé Oscar som var en av de tre flaggskeppen back in the old days. Den sista rätten var filé mignon black and white.

Dessutom ska det vara bearnaisesås till plankstek, andra såser är bara otyg.
Exakt, baconlindat ska det vara. En annan detalj som glömts bort är att tomathalvorna ska vara strösslade med parmensan innan de kastas in i salamandern. Riktig parmensan, sen ska tomaterna delas i stjärnform inte vara delade rakt utav. Det är inte för utseendets skull utan för gräddningen. Likadant som varför pommes ska vara räfflade.Smaklig måltid.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-01-22 kl. 17:32.
Citera
2023-10-31, 23:38
Bannlyst
Det här kan vara ett bra tips se på faktiskt gällande god plankstek hemma

PLANKSTEK | ROY NADER och GILLIS båda har varit med i Sveriges mästerkock.
Båda har stor kunskap och passion till mat.

Väldigt sevärd, bra inspelat

Nyinspelad får någon vecka sedan bara

RIKTIG KLASSIKER! Ja, det är plankstek verkligen och idag ska jag och Gillis laga två stycken - en med kött och en med fisk. Vi börjar i bästa Hötorgshallen där vi plockar med oss en riktigt fin biff, en filé av finaste marulken och lite franskt smör. Självklart gör vi också våra egna plankor. Inga genvägar här!

https://youtu.be/iH8Scdk_0Kk

Några comments de fått av många

Roy, Gillis och plankstek. Det kan inte bli bättre! Det här är matlagningsprogram på högsta nivå! 😍

Öppnar inte du en restaurang Roy så måste det räknas som något brott mot mänskligheten eller nåt vid det här laget 😂 Helt fantastiskt som alltid!

Så jävla grymt att jag måste kommentera igen! Lagade plankstek igår och det får bli nästa helg igen, bästa avsnittet på länge!

Wow! Löjligt mäktiga plankor! Helt underbart ❤

Så tveka inte, tryck på länken och njut
Citera
2025-10-31, 08:44
Medlem
SmarterThanYous avatar
Jag är intresserad av att introducera den här extremt svenska maträtten till en bekant i Tokyo, han gillade prinsesstårta med inte lakrits och smågodis så han är lite dum i huvudet.

Är det någon som försökt kränga den till jänkarna?

Jag tror det blir nästa exportsuccé isf. Fatta en planka på wagu med ekplankor från någon gammal whiskeytunna.

Blir ännu mer miljonär direkt, synd att jag hatar resturangbrachen men iaf.

Det är the swedish motherfucking ur-comfort eats, är det någon som vet om det gått på export någonstans?

Snor någon idén förväntar jag mig att få äta gratis plus en, OK? Vi säger så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in