Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Har fått ett par fina plankor i julklapp av en vän, och tänkte inviga dom till helgen genom att bjuda på middag med bekanta.
Hur gör ni eran planka? Tänkte ha Oxfilé som kött och duchessepotatis att göra mos på. Men alla recept uppskattas, även mer ovanliga. Har aldrig tidigare lagat plankstek och skulle vilja ha alla insider tips

Vanliga grönsaker att ha är väl sparris, tomat osv? Vad för såser kan man tänkas ha? "Bea" känns lite sådär.
Edit: Såg att jag hade placerat tråden i fel forum. Mod får gärna flytta tråden.
Ah, denna sjuttiotalets bortglömda paradrätt. Werner & Werner Vögelis nyskapelse till operakällaren. *snyftar av mathistorisk rörelse*
Marinera grön sparris i citron, en dutta honung, hallonvinäger, vitt vin och salt i fyra timmar innan du bryner dem på hög värme i rapsolja som du först värmt ned en gnutta socker i.
Glöm inte att vira in dina två tomathalvor i redigt med lättbrynt bacon, du ska inte bryna dem mer än att en del fett gått ur, men de ska fortfarande vara så mjuka att de är lätta att vira med.
Snåla inte med grädden och på äggulan i ditt hemlagade mos.
Själv brukar jag köra med en fet tournedos, naturligtvis av ox eller kalvfilé. Jag brukar bryna kanterna, men inte ovan och undersidorna i en het stekpanna, men absolut inte för länge.
Hemlagad grönis är inte dumt.
Smält femtio gram smör.
Tippa i redigt med kalvfond
I med hamrad grönpeppar. Stoppa grönpeppar i en plastpåse och gå lös med snickarhammarn. Krossa den á la Timell. Den ger mest smak på detta sätt.
Låt detta stå på låg värme i fem till tio minuter.
Tillsätt litegrann av mycket finhackad färsk dragon (absolut inte för mycket, då smakar den anisbak)
Tippa i fem deciliter grädde och låt den reducera till hälften på svag värme.
Smaka av och salta vid behov.
Till rekommenderar jag ett blodigt spanskt vin av synnerligen klassisk karaktär. 904 Gran Reserva från La Rioja Alta är himmelsk så här års. Om börsen inte vill hosta upp 274:- så rekommenderar jag Vina Alberdi, också från La Rioja Alta för 129:-
Tänk på att vinerna är hårdlagrade utan svavel och crap, de bör drickas tämligen omgående efter dekantering då de snabbt ändrar karaktär och redan efter två timmar börjar slå mot vinäger. Perfekt vin för två alltså.
Boppa fett i köket med denna klassiska kolesterolbomb
@Corsendonk: *tar fram tjärtunnan och fjädrarna, smetar först in HP grillsås mellan skinkorna på honom* Handstampat mos ska det vara...