2009-04-16, 11:05
Medlem
Hej, hittade ingen ren tråd som handlar om Gävle högskola.
Har sökt fastighetsmäklare där, det ska tydligen vara den bästa skolan på den utbildningen, även äldsta. Men hur bra är standarden på undervisningen i skolan? Hur bra är lärarna? Hur är studentlivet? Är det någon som läst fastighetsmäklare i Gävle och kan berätta hur det är? Haha och sista frågan, är det någon som har koll på vad snittbetyget brukar ligga på för att komma in?
Citera
2009-04-16, 12:04
Medlem
Marxamas avatar
Jag har studerat matematik och datavetenskap där, och det har aldrig varit några problem annat än att jag kände att kraven som ställdes i kurserna var lite väl dåliga. Bra lokaler, bra lärare, studentlivet vet jag inget om eftersom att jag har ett riktigt liv. Statistik för lägsta antagningspoäng hittar du lätt på www.vhs.se, men räkna med att det säkert kommer vara lite högre i år iochmed att det tydligen är rekordmånga som börjar plugga nu.
Citera
2009-06-04, 12:07
Medlem
Även jag har planer att plugga till fastighetsmäklare i Gävle. Någon som gått den utbildningen som kan ge synpunkter? Eller någon som kan kommentera på studentlivet, saker man kan göra i Gävle (förutom att tutta på den där bocken då) osv?
Citera
2009-06-04, 13:56
Medlem
Frangsters avatar
Att vara fastighetsmäklare när man var liten pojk var alltid betingat med "en-jävla-massa-stålar", men hur ser det ut egentligen. Någon som har lite uppgifter ang. snittlönen för en fastighetsmäklare?
Citera
2009-06-04, 14:29
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Att vara fastighetsmäklare när man var liten pojk var alltid betingat med "en-jävla-massa-stålar", men hur ser det ut egentligen. Någon som har lite uppgifter ang. snittlönen för en fastighetsmäklare?
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Fastighetsmaklare-1071

Beror väl lite på var man jobbar också. Har hört att det ska vara ganska svårt att få jobb som mäklare också.
Citera
2009-06-04, 15:18
Medlem
GodisPrinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist
Har sökt fastighetsmäklare där, det ska tydligen vara den bästa skolan på den utbildningen, även äldsta. Men hur bra är standarden på undervisningen i skolan? Hur bra är lärarna? Hur är studentlivet? Är det någon som läst fastighetsmäklare i Gävle och kan berätta hur det är? Haha och sista frågan, är det någon som har koll på vad snittbetyget brukar ligga på för att komma in?

Den bästa skolan för den utbildningen?
Inte en chans. Kolla bara intagningspoängen, den sämsta som kom in hade 0.1 på HP, hur man nu lyckas med det.

Jämfört med:
Borås: 1.0
Malmö: 0.8

Okej inga direkta 2.0, men i Gävle kommer alla som skrivit ett högskoleprov in.

I Borås är det mycket hemtentor men bra kvalitet.
I Malmö lånar de in en del föreläsare från Lunds Universitet, i tex fastighetsrätt. Vilket höjer kvalitén ytterligare.

I Gävle finns det bara ett treårigt mäklarprogram (180p) men man behöver bara läsa två år (120) för att få licens.
Det är ingen av firmorna som bryr sig om du har lite exta lull lull kompetens när du går ut.

Så jag tycker det verkar onödigt att läsa ett år extra för en Fil. Kand. när man har planerat att mäkla.

Citat:
Edit: Snittbetyg för Gävle Hösten 2008
BF 4
BG 13
HP 0.1
Senast redigerad av GodisPrinsen 2009-06-04 kl. 15:22.
Citera
2009-06-04, 15:50
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Edit: Snittbetyg för Gävle Hösten 2008
BF 4
BG 13
HP 0.1
Va? Det där kan inte stämma. När min syster sökte in hösten 2006 låg det på 17.5 eller nåt.

Kollade upp det på VHS och det låg på 15.75 HT08.
Citera
2009-06-04, 18:11
Medlem
thegossipgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist

Fått linjen.. lätt att ta poäng men lärarna har knappt koll. Satsa på den i Malmö om du vill ha kvalitet (gick där första året men flyttade tillbaka till stockholm)
Citera
2009-06-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Va? Det där kan inte stämma. När min syster sökte in hösten 2006 låg det på 17.5 eller nåt.

Kollade upp det på VHS och det låg på 15.75 HT08.

Är det fastighetsmäklarprogrammet på Högskolan i Gävle vi pratar om?

I så fall så var det HT08:

Gymnasiebetyg: 13,2
Högskoleprovet: 0,1

Edit:

Detta är alltså vid antagning 2.
Senast redigerad av Kalmar2004 2009-06-04 kl. 19:05.
Citera
2009-06-04, 21:12
Medlem
Solstolens avatar
Återstår väl att se vad snittet blir denna höst, något som kan vara värt att notera att det var färre som sökte programmet denna höst. 231 sökte det i första hand och 713 totalt sett. Hösten 08 var det 251 stycken som sökte det i första hand och 730 totalt sett, inga jätteskillnader kanske, men ändå!

Så man kan ju tänka sig att snittet sjunker lite denna höst. Men det vet man ju inte, alla kanske sitter på 20.00/2.0
Citera
2009-06-06, 21:26
Medlem
Alltså, finns det någon som har gått och kan berätta hur det gick till?
Citera
2009-06-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prot.HSP72
Alltså, finns det någon som har gått och kan berätta hur det gick till?

Yes det här hade varit ovärderligt att veta, någon med erfarenhet? Jag hade intrycket av att Gävles utbildning var bäst men av det jag läst verkar Malmö bättre nu. Decisions, decisions.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in