Citat:
Ursprungligen postat av Kaya
God kväll,
Jag har sökt runt med hittar ingen tråd som hjälper mig, det är väl ingen annan som haft samma idiotproblem som jag har...
Jag har en My Book Essential Edition 500GB USB 2.0, dock formaterade jag inte hårddisken innan jag la över mina filer. Glad i hågen och dum i huvudet som jag var över min nya hårddisk.
Det fungerade dock helt smärtfritt i några dag, men nu hittar inte datorn hårddisken. Mer exakt säger datorn: Skivinmatning. Datorn kan inte läsa den inmatade skivan.
När jag går in på skivvertyg ser jag den men jag kan varken kontrollera eller reparera hårddisken. Finns det ngt sätt att fixa det, så filerna ligger på hårddisken utan att raderas? Jag hade kvar alla mina filer i datorn i några dagar, men eftersom det fungerade bra raderade jag dem sen. Tyvärr!
Den info som finns i Skivvertyg är:
Skivbeskrivning : WD 5000AAV External Media
Total kapacitet : 465,8 GB (500 107 862 016 byte)
Anslutningsbuss : USB
Skrivstatus : Läs- och skrivbar
Anslutningstyp : Extern
S.M.A.R.T.-status : Stöds inte
Schema för partitionskarta : Huvudstartpost (MBR)
Tror den är MS-DOS (FAT) 32-formaterad, men inte helt säker. Den är iaf fabriksformaterd.
Således är frågan om det går att fixa så att jag kommer åt filerna? Utan att behöva formatera (och radera?) filerna? Eller att formatera utan filerna försvinner... Ja, ni förstår problematiken.
Mycket tacksam för svar!
Börja med att göra ett blocktest på disken med hjälp av Drive Genius
http://www.prosofteng.com/products/drive_genius.php
Blocktestet ingår i demoversionen så du behöver inte köpa det. I programmet så är det "Scan" du ska välja, sen väljer du disken och väntar några timmar..
Du kommer se hur den räknar upp vartenda block på disken, det går ganska snabbt och ska inte stanna. Stannar det så är disken trasig.
Få ut filerna är lite klurigare efter som den är FAT-formaterad, men du kan prova med Data Rescue 2, som också är från Prosoft.
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php
Vi kör det på jobbet och det fungerar bra om disken inte är så jätteskadad eller hel. Det kostar en tusenlapp men går säkert att pirata..
Om det inte fungerar så vet jag tyvärr inte, men google är bra, annars kan en formatering få disken att fungera igen. Men då försvinner ju filerna.