2009-04-16, 00:56
Medlem
Kayas avatar
God kväll,

Jag har sökt runt med hittar ingen tråd som hjälper mig, det är väl ingen annan som haft samma idiotproblem som jag har...

Jag har en My Book Essential Edition 500GB USB 2.0, dock formaterade jag inte hårddisken innan jag la över mina filer. Glad i hågen och dum i huvudet som jag var över min nya hårddisk.

Det fungerade dock helt smärtfritt i några dag, men nu hittar inte datorn hårddisken. Mer exakt säger datorn: Skivinmatning. Datorn kan inte läsa den inmatade skivan.

När jag går in på skivvertyg ser jag den men jag kan varken kontrollera eller reparera hårddisken. Finns det ngt sätt att fixa det, så filerna ligger på hårddisken utan att raderas? Jag hade kvar alla mina filer i datorn i några dagar, men eftersom det fungerade bra raderade jag dem sen. Tyvärr!

Den info som finns i Skivvertyg är:

Skivbeskrivning : WD 5000AAV External Media
Total kapacitet : 465,8 GB (500 107 862 016 byte)
Anslutningsbuss : USB
Skrivstatus : Läs- och skrivbar
Anslutningstyp : Extern
S.M.A.R.T.-status : Stöds inte
Schema för partitionskarta : Huvudstartpost (MBR)

Tror den är MS-DOS (FAT) 32-formaterad, men inte helt säker. Den är iaf fabriksformaterd.

Således är frågan om det går att fixa så att jag kommer åt filerna? Utan att behöva formatera (och radera?) filerna? Eller att formatera utan filerna försvinner... Ja, ni förstår problematiken.

Mycket tacksam för svar!
Citera
2009-04-16, 01:14
Avslutad
Du får inte upp någon mera info i ditt medelande? Min externa började spöka för några veckor sedan men då var det mapp strukturen som slutat fungera och om du har det problemet så är det nog ganska lätt löst men i övrigt kan du kanske testa hdd´n på en annan dator och se om det går bättre där.
Citera
2009-04-16, 07:27
Medlem
SNIFF2s avatar
Gå in på /Volumes via Terminalen och kolla om det har skapats en mapp som av någon anledning med samma namn som din externa hårddisk. Om så är fallet, ta bort den mappen när hårddisken inte är ansluten till datorn och anslut den på nytt! Det borde åtgärda problemet.

Tips, kolla så att det inte är några filer i mappen som du kanske vill spara.

Använd följande i terminalen för att ta bort mappen i /Volumes, externa hårddisken får inte vara ansluten till datorn.

Citat:
cd /Volumes
ls
*kolla om mappen ligger där med samma namn som din ext hdd.*
ls mappnamn , för att se om det finns något i mappen som är av intresse!
sudo rm -rf mappnamn , för att ta bort den om du inte har något av intresse i den.
Citera
2009-04-16, 12:26
Medlem
Xpers avatar
Mac suger, kör in skiten i en PC & Gör såhär.

Open Command Prompt.
Type:
diskpart

At the DISKPART prompt, type:
rescan

list disk
Make note of the disk number of the disk you want to import.

select disk n

import

Sen ska den finnas under "Den här datorn"
Citera
2009-04-16, 12:39
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xper

Open Command Prompt.
Type:
diskpart

rescan

list disk

select disk n

import

Du vet alltså inte. Bra där.
Citera
2009-04-16, 12:48
Medlem
Citat:

Open Command Prompt.
Type:
diskpart

rescan

list disk

select disk n

import

Citera
2009-04-16, 12:50
Medlem
Xpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Du vet alltså inte. Bra där.

Är inte bra på Mac, men varför skulle han inte kolla på en PC? om han får kontakt med hårddsiken?
Citera
2009-04-16, 13:04
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Är inte bra på Mac, men varför skulle han inte kolla på en PC? om han får kontakt med hårddsiken?

Men vafan. Du vet ju inte ens om ditt tips funkar. TS kanske inte har tillgång till en PC? TS kanske vill att hårddisken ska fungera på en Mac och inte någon PC? TS kanske vill veta hur h*n ska lösa problemet utan en jävla smartass-kommentar från någon som inte ens kan Mac?

I fortsättningen kan du ju hålla dig här om du ändå inte bidrar med något matnyttigt:

https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=290
Citera
2009-04-16, 13:15
Medlem
Xpers avatar
Grejen var att han postade tråden i hårdvara också, men den tråden blev låst pga dubbla trådar. Så tänkte att jag postar skiten här med, men vill han inte ha hjäälp. Så visst.

Varför sitter du här och kommenterar när du inte sitter på något svar? STFU!
Citera
2009-04-16, 13:43
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Grejen var att han postade tråden i hårdvara också, men den tråden blev låst pga dubbla trådar. Så tänkte att jag postar skiten här med, men vill han inte ha hjäälp. Så visst.

Varför sitter du här och kommenterar när du inte sitter på något svar? STFU!

Därför att jag är intresserad av en eventuell lösning på problemet såklart ditt våp. Du bidrog inte med en lösning och du dillar om Windows i en tråd om Mac. Jag använder Mac. Gör du? Nej.

Nog med OT nu.
Citera
2009-04-16, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaya
God kväll,

Jag har sökt runt med hittar ingen tråd som hjälper mig, det är väl ingen annan som haft samma idiotproblem som jag har...

Jag har en My Book Essential Edition 500GB USB 2.0, dock formaterade jag inte hårddisken innan jag la över mina filer. Glad i hågen och dum i huvudet som jag var över min nya hårddisk.

Det fungerade dock helt smärtfritt i några dag, men nu hittar inte datorn hårddisken. Mer exakt säger datorn: Skivinmatning. Datorn kan inte läsa den inmatade skivan.

När jag går in på skivvertyg ser jag den men jag kan varken kontrollera eller reparera hårddisken. Finns det ngt sätt att fixa det, så filerna ligger på hårddisken utan att raderas? Jag hade kvar alla mina filer i datorn i några dagar, men eftersom det fungerade bra raderade jag dem sen. Tyvärr!

Den info som finns i Skivvertyg är:

Skivbeskrivning : WD 5000AAV External Media
Total kapacitet : 465,8 GB (500 107 862 016 byte)
Anslutningsbuss : USB
Skrivstatus : Läs- och skrivbar
Anslutningstyp : Extern
S.M.A.R.T.-status : Stöds inte
Schema för partitionskarta : Huvudstartpost (MBR)

Tror den är MS-DOS (FAT) 32-formaterad, men inte helt säker. Den är iaf fabriksformaterd.

Således är frågan om det går att fixa så att jag kommer åt filerna? Utan att behöva formatera (och radera?) filerna? Eller att formatera utan filerna försvinner... Ja, ni förstår problematiken.

Mycket tacksam för svar!
Börja med att göra ett blocktest på disken med hjälp av Drive Genius
http://www.prosofteng.com/products/drive_genius.php
Blocktestet ingår i demoversionen så du behöver inte köpa det. I programmet så är det "Scan" du ska välja, sen väljer du disken och väntar några timmar..
Du kommer se hur den räknar upp vartenda block på disken, det går ganska snabbt och ska inte stanna. Stannar det så är disken trasig.

Få ut filerna är lite klurigare efter som den är FAT-formaterad, men du kan prova med Data Rescue 2, som också är från Prosoft.
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php
Vi kör det på jobbet och det fungerar bra om disken inte är så jätteskadad eller hel. Det kostar en tusenlapp men går säkert att pirata..
Om det inte fungerar så vet jag tyvärr inte, men google är bra, annars kan en formatering få disken att fungera igen. Men då försvinner ju filerna.
Citera
2009-04-16, 15:48
Medlem
Kayas avatar
Tack emilsund!

Ska genast forska lite i detta. Serial seeker är min vän .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in