Nu har jag kört Data Rescue II och det fungerade, tack för hjälpen! Tyvärr så är alla filerna omdöpa till typ Film1, Film2, Bild1, Bild2 osv men man kan inte få allt. Bara att börja namnge 250gb filer rätt
Jag har en extern USB hårddisk som är formaterad i "Mac OSX Extended."
Hårddisken är på 2TB och jag har fyllt den med massa filmer, program och annat.
Den har alltid fungerat, alltså när jag kopplar in den till datorn (den externa usb-hårddisken)
så dyker den upp på skrivbordet och jag kommer åt informationen.
Nyligen när jag kopplade in den till datorn så hittar inte datorn den, de dyker inte upp något.
Inne i Disk Utility finner jag den inte heller. Kopplade den till en PC, och den hittade en flyttbar hårddisk, men man kan inte komma åt den, då den säger något med att de inte finns nån hårddisk.
Iofs är den formaterad i Mac OSX så varför ska Windows finna den?
har installerat MacDrive 8 på Windows burken och kopplar in den externa hårddisken, men finner inget heller. Hårddisken lyser och allt, den verka fungera, men hittas inte i OSX och i Windows dyker den upp som flyttbar men funkar inte.
Vad kan problemet vara? Jag vill helst inte förlora information och annat.
Jag kan inte heller ens formatera den om jag nu skulle göra det, inget verka fungera.
Gå in på /Volumes via Terminalen och kolla om det har skapats en mapp som av någon anledning med samma namn som din externa hårddisk. Om så är fallet, ta bort den mappen när hårddisken inte är ansluten till datorn och anslut den på nytt! Det borde åtgärda problemet.
Tips, kolla så att det inte är några filer i mappen som du kanske vill spara.
Använd följande i terminalen för att ta bort mappen i /Volumes, externa hårddisken får inte vara ansluten till datorn.
Jag har samma problem som TS och var väldigt nära att att testa din metod fullt ut, men fick en massa varningar. Är du säker på att det inte kan radera viktiga filer?
Min externa HD åkte i golvet inatt under tiden den var kopplad till datorn. Sedan dess har det blivit problem minst sagt.
- Macbooken hittar inte HDn alls, den dyker upp varken i Finder eller Skivverktyg.
- Den verkar inte spinna när man kopplar in, däremot har den inte heller några konstiga/missljud för sig (väldigt tyst).
- Den gröna HDD lampan på kabinetten lyser så länge den är kopplad till datorn, men ej den röda Power lampan som ska blinka till lite vanligtvis.
Kan man bena ner till vilket typ av problem det skulle kunna vara utifrån detta, t ex att bara kabinetten är trasig? För i så fall traskar jag bara iväg till t ex Kjell & Co för att köpa nytt.
Jag har förstås förhoppningen att HDn har klarat sig och att man slipper punga ut 10 papp för att lämna in på "expert-service".
Senast redigerad av Tidsresenaren 2016-10-04 kl. 09:16.