2009-04-15, 19:45
Medlem
Hej!

Jag vill tillverka en ljudkanon som skall skicka ut ljud eller ljudvågor.
Ljudet skall kunna riktias och koncentreras så mkt det går så att jag kan få en liten uppsamlingspunk på det riktade området, samt att så lite ljud som möjligt inte hörs runt om. Ljudet behöver inte vara så jättehögt utan räcker med om det får mottagningsområdet att vibrera av ljudvågorna.

Jag har sett på tv när man tävlar i mest decibel i bilar, dessa monsterbyggen levererar massa decibel/watt(?) men låter inte ett dugg utan man ser bara hur det fladdar i åskådarnas kläder av ljudvågorna vilket ser coolt ut.

-Fråga 1, hur kan man spela upp basfrekventa ljudvågor utan att spela upp hörbart ljud?

-Fråga 2, Hur skall jag utforma denna ljudkanon? (oavsett om ljudvårgorna skall höras eller inte) Jag ser framför mig ett kraftigare rör på ca en meter, i ena änden ett basmebran. Krav är att ljud ska knappt höras om man står vid sidan om kanonen, samt att det får inte va för mkt vibrationer i själva kanonen.

Citera
2009-04-15, 20:15
Bannlyst
Oj, verkar aningen avancerat, jag har ingen aning själv men för ett tag sedan såg jag en dokumentär på Discovery Channel där de byggde en liknande sak.
Det var i ljudvågor i alla fall och då användes det militärt.
Nästan så här:

http://blog.wired.com/photos/uncategorized/2008/03/31/sound_cannon.jpg

?
Citera
2009-04-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoblab
Oj, verkar aningen avancerat, jag har ingen aning själv men för ett tag sedan såg jag en dokumentär på Discovery Channel där de byggde en liknande sak.
Det var i ljudvågor i alla fall och då användes det militärt.
Nästan så här:

http://blog.wired.com/photos/uncategorized/2008/03/31/sound_cannon.jpg

?

Jag är inte ute efter en detaljerad förklaring utan grundprinciperna. Syftet är heller inte att använde det som ett vapen Men det var en intressant mackapär som du länkade till, teoretiskt förmodligen något som jag är ute efter.
Senast redigerad av nattugglan11 2009-04-15 kl. 20:22. Anledning: stavning
Citera
2009-04-15, 22:02
Medlem
smygolfs avatar
Citat:
-Fråga 1, hur kan man spela upp basfrekventa ljudvågor utan att spela upp hörbart ljud?
Gå väldigt långt ner i frekvens skulle fungera men det sätter ganska stora krav på grejerna.

Citat:
-Fråga 2, Hur skall jag utforma denna ljudkanon? (oavsett om ljudvårgorna skall höras eller inte) Jag ser framför mig ett kraftigare rör på ca en meter, i ena änden ett basmebran. Krav är att ljud ska knappt höras om man står vid sidan om kanonen, samt att det får inte va för mkt vibrationer i själva kanonen.

Hur man skulle konstruera mynningen beror helt på frekvens. Har man 2 större paraboler (typ 2 met) som har 50 meter mellan varandra så kan du utan problem tala i mellan dom. Kommer du utanför "sweetspot" så hör du nada.

*edit*
kanske hjälper dig ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Horn_speaker
Senast redigerad av smygolf 2009-04-15 kl. 22:05.
Citera
2009-04-16, 10:52
Medlem
Vappas avatar
Låga frekvenser (bas) är rundstrålande, och väldigt svårt att rikta. Ju högre upp i frekvens du kommer destå mer riktat blir ljudet. Det finns vissa bashögtalare som med hjälp av utsläckning bakåt kan spela med högre effektivitet framåt.

Försök att kasta en sten i vattnet så att ringarna bara sprider sig åt ett håll
Citera
2009-04-16, 15:17
Medlem
smygolfs avatar
vill man ha effektivitet då är det bara att bygga ett bashorn.
Där får man av konstruktionen ganska riktningskänsligt ljud även i basen.
Men hur det teoretiska lyder vet jag inte.

Vet även PA tillverkare som har lyckats att få ner rundstrålningen. http://www.nexo-sa.com/asp/catalogue/catalogue.asp?linkid=279

Så bas inte alltid rundstrålande men det har inte med ämnet att göra!
Citera
2009-04-16, 15:41
Bannlyst
Vad ska du ha "ljudkanonen" till?
Citera
2009-04-16, 16:16
Medlem
Vappas avatar
smygolf->
Ett bashorn ökar verkningsgraden, men basen kommer fortfarande att vara rundstrålande.

Genom att använda flera element som arbetar ur fas, kan man släcka ut ljud i en viss riktning, normalt sett bakåt, och på detta vis öka volymen utan att riskera rundgång och störande reflektioner.
Citera
2009-04-16, 20:26
Medlem
smygolfs avatar
Citat:
smygolf->
Ett bashorn ökar verkningsgraden, men basen kommer fortfarande att vara rundstrålande.

Jag håller inte med men har inte den tekniska kunskapen att argumentera för/emot det Vad jag vet är att hornmynningens utformning o vilket sorts horn det är styr o ställer. Det gäller alltså inte universallt för alla horn.

Citat:
Genom att använda flera element som arbetar ur fas, kan man släcka ut ljud i en viss riktning, normalt sett bakåt, och på detta vis öka volymen utan att riskera rundgång och störande reflektioner.

Att ha en dipol i basen är vettigt på många sätt då många rumsresonanser släcks ut. Rundgång gäller ju enbart om man har en mick eller skivspelare med i kedjan. Och har man det då är det direktljudet som är problemet.
Citera
2009-04-17, 17:03
Medlem
läst

nu har jag läst era inlägg, även på andra forum o på googel.

basljud är alltså svåra att få någon riktning på. Ljusa ljud är mer rikbara. har nu fattat att ultraljud är egetligen det jag är ute efter, det kan man verkligen rikta och sjuta iväg :-D Men inte basljud utan ljusare toner eller mellantoner kanske.

Hur bygger man ultraljudshögtalare? ...I värsta fall får jag bygga en icke-utltraljudskanon med en mellanregisterelement som en kompromiss o se om det fungerar.
Citera
2009-04-17, 18:28
Medlem
smygolfs avatar
vill du bara att den ska föra riktigt med oväsen så passar mellanreg bäst då vårat är känsligast där.
Men är du ute efter knock då måste du lägre ner i frekvens.

I vilket fall som så borde du upp över 130 db vilket inte är så lätt om kanonen ska vara portabel.
Citera
2009-04-19, 16:20
Medlem
Se till att du spelar starkare än vad ljud kan fortplantas i luft så är det inga problem att vare sig rikta ljudet eller att någon hör något. Denna gräns i luft ligger runt 184dB om jag inte minns fel.
Dock finns några praktiskt problem med detta. Du kommer få ett helvete när du ska försöka hitta element och dyligt för detta. Dessutom riskerar du att bli döv om du inte riktigt klarar det och stannar på 170dB eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in