2009-04-28, 18:04
Medlem
tack för alla svar.

Ingen som vet hur man bygger än ultraljudshögtalare? har googlat utan napp
Citera
2009-04-28, 19:02
Medlem
smygolfs avatar
Ultraljud ?

Leta efter element som ligger över 20K Hz
Men du skadar nog ingen med det men det är bra om du vill kolla foster
Citera
2009-04-28, 19:05
Medlem
smygolfs avatar
googlade
http://www.metro.se/se/article/2008/04/11/07/0835-45/index.xml

Men det är fortfarande höga frekvenser så det går inte genom väggar
Citera
2009-04-28, 23:08
Medlem
d0kt0rns avatar
blir fan nyfiken, vad i helvete ska du ha d till?:P
Citera
2009-04-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygolf
Ultraljud ?

Leta efter element som ligger över 20K Hz
Men du skadar nog ingen med det men det är bra om du vill kolla foster

Vill kunna rikta ljud som skall höras på en uppsamlad punkt en ca 20 meter bort. Ultraljud är så fiffigt att det kan riktas så pass att man inte hör det när man står på sidan av ljudstrålen. Men hur bygger man apparaten? Jag vet att själva "elementet" kan va mkt litet, som en ungsplåt o hyffsat platt. Jag kan inte mer än så. Är ingen ljudexpert alls.

För den som är nyfiken så kan jag inte berätta mer, för då kommer tråden handla om allt annat än det jagundrar över. Nej, jag ska inte ha den som vapen eller annat destruktivt.
Citera
2009-04-29, 17:54
Medlem
smygolfs avatar
Hur bra det sprider hänger ihop med vilken sorts utformning mynningen framför elementet har kontra frekvens.
Läste du det jag skrev om parabolen ? Där pratade man in i parabolen o man var tvungen att vara inom 15 cm rätt.

Hur horn ska formas kontra frekvens har jag inte i huvudet.
Ämnet är ganska stort inom PA/hifisvängen men då är man ute efter välljud med bra spridning i bredd.
Så parabolform är nog en bra väg att testa, elementet måste i så fall spela in i parabolen för att sedan studsa ut.
Citera
2009-04-29, 22:05
Medlem
Citat:
Hur bra det sprider hänger ihop med vilken sorts utformning mynningen framför elementet har kontra frekvens.
Läste du det jag skrev om parabolen ? Där pratade man in i parabolen o man var tvungen att vara inom 15 cm rätt.

Hur horn ska formas kontra frekvens har jag inte i huvudet.
Ämnet är ganska stort inom PA/hifisvängen men då är man ute efter välljud med bra spridning i bredd.
Så parabolform är nog en bra väg att testa, elementet måste i så fall spela in i parabolen för att sedan studsa ut.

ok tack.
jo läste dina inlägg.
Jag såg ju denna youtube-länk någon la in. Där hade en amerikansk uppfinner en mkt platt apparat som var själva högtalaren, som en sköd han hade på armen. Denna sköld hade smal spridningn vad jag kunde förstå, fanns inget korformar alls kring denna "sköld". Men det är iförsig inte det vesentliga, det vesentliga är hur man åstadkommer ultraljudsvågor, det krävs väl kanske speciell mjukvara o förstärkade för detta bortsett från kanske speciella element/högtalare(?)
Citera
2009-04-29, 22:20
Medlem
smygolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattugglan11
ok tack.
jo läste dina inlägg.
Jag såg ju denna youtube-länk någon la in. Där hade en amerikansk uppfinner en mkt platt apparat som var själva högtalaren, som en sköd han hade på armen. Denna sköld hade smal spridningn vad jag kunde förstå, fanns inget korformar alls kring denna "sköld". Men det är iförsig inte det vesentliga, det vesentliga är hur man åstadkommer ultraljudsvågor, det krävs väl kanske speciell mjukvara o förstärkade för detta bortsett från kanske speciella element/högtalare(?)

En sådan mojäng nyttjar antagligen olika fasförskjutningar för att få smalare spridning. Man kan tex trolla bort reflexer från väggar på det sättet (inom hifi)

Men det handlar inte om ultraljud utan om hörbara frekvenser som spelas med hög db.
Den ska inte låta bra utan bara högt o det ger dig lite andra spelregler sas.
Finns ju skapelser som kan blåsa dina trummhinnor från längre avstånd tex.
Så det som producerar ljudet tror jag inte ens kan kallas högtalare utan mer en ljudkälla.

Man kan få ljud ur ganska konstiga saker bara man vill, som plasmadiskant.
Där är det en brinnande låga som ljuder o dessa låter ruggigt bra !!

Jag tror att man måste vara ganska kunnig i hur man kan bygga olika ljudkällor för normala, eller extrema högtalare duger inte.
Dom är byggda för helt andra saker.
Citera
2009-04-30, 21:28
Medlem
Citat:
En sådan mojäng nyttjar antagligen olika fasförskjutningar för att få smalare spridning. Man kan tex trolla bort reflexer från väggar på det sättet (inom hifi)

Men det handlar inte om ultraljud utan om hörbara frekvenser som spelas med hög db.
Den ska inte låta bra utan bara högt o det ger dig lite andra spelregler sas.
Finns ju skapelser som kan blåsa dina trummhinnor från längre avstånd tex.
Så det som producerar ljudet tror jag inte ens kan kallas högtalare utan mer en ljudkälla.

Man kan få ljud ur ganska konstiga saker bara man vill, som plasmadiskant.
Där är det en brinnande låga som ljuder o dessa låter ruggigt bra !!

Jag tror att man måste vara ganska kunnig i hur man kan bygga olika ljudkällor för normala, eller extrema högtalare duger inte.
Dom är byggda för helt andra saker.

Du verkar insatt, jag är rudis på området. Förstår kanske inte heller allt du skrev. Tror min ljudkanontanke får läggas på hyllan :-D
Citera
2009-04-30, 22:38
Medlem
smygolfs avatar
Insatt, njo lite
Problemet ligger i att det inte finns grejer att köpa utan man får bygga själv.
Har du frågor så svarar jag gärna om jag kan.
Citera
2009-05-01, 15:59
Medlem
Citat:
Insatt, njo lite
Problemet ligger i att det inte finns grejer att köpa utan man får bygga själv.
Har du frågor så svarar jag gärna om jag kan.

tack!
Citera
2010-04-20, 22:15
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
http://jaydeespost.jaydees.net/index.php/%E2%80%98sound-cannons%E2%80%99-give-%E2%80%98unmistakable-warning%E2%80%99-innovation-msnbc-com/

Här fanns lite info om frekvenser och ljudstyrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in