• 1
  • 2
2009-04-15, 13:05
Medlem
Draedons avatar
Bor i en 1½-plans villa på 160m2, har idag direkt-el vilket visade sig inte vara så jävla roligt på vintern när det är -25 grader. Har även en luft-luftvärmepump i vardagsrummet, men det är inte direkt någon öppen planlösning så den gör inte mycket mer nytta än att värma vardagsrummet.

Så nu ska det bytas! Steg 1, dra in vattenburet. Så långt är jag med. Men vad för uppvärmning "ska" man ha? Alla verkar ha sina olika favoriter.. Allt i från vedpannor till bergvärme.

Vad har ni? Är ni nöjda? Varför/varför inte? Om DU skulle byta idag, vad skulle du välja? Varför? etc.
Citera
2009-04-15, 13:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Bor i en 1½-plans villa på 160m2, har idag direkt-el vilket visade sig inte vara så jävla roligt på vintern när det är -25 grader. Har även en luft-luftvärmepump i vardagsrummet, men det är inte direkt någon öppen planlösning så den gör inte mycket mer nytta än att värma vardagsrummet.

Så nu ska det bytas! Steg 1, dra in vattenburet. Så långt är jag med. Men vad för uppvärmning "ska" man ha? Alla verkar ha sina olika favoriter.. Allt i från vedpannor till bergvärme.

Vad har ni? Är ni nöjda? Varför/varför inte? Om DU skulle byta idag, vad skulle du välja? Varför? etc.

Mina päron har en kåk på 360m2. Tidigare har dom kört på elpanna, nu skall fanskapet ut och ersättas med luft/vatten. Jag tycker det verkar en bra lösning även i ditt fall.
Själv har jag enplans med helt öppen planlösning. Var vattenburen el när vi flyttade in .Pannan var från 1975. Tog bort den och kör nu med luft/luft. Den har betalt av sig på ett år, tro det eller ej!
Citera
2009-04-15, 13:20
Medlem
Finns så mycket att ta på här.

Ved, pellets innebär eget jobb, rör och radiatorer blir mindre (fysiskt). Är förmodligen det billigaste att värma med, acktank är bra (nödvändigt) mao så tar den utrustningen stor plats.

Olja är knappast ett alternativ i dag, men det är samma förutsättnigar som ovan.

Har du möjlighet till fjärrvärme så skulle nog jag personligen välja det. Rör och radiator storlekar hamnar mellan panna och värmepump.

Har lite dålig koll på värmepumpar generellt men vi jobbar mycket med bergvärme. Här är nackdelen att det blir grova rör och stora raditorer, skall man då dra allt synligt är det inte lika kul. Dålig WAF -faktor.

Mina förslag blir fjärrvärme eler bergvärmepump om du nu skall göra en total omläggning, minst fysiska mått på värmekällan och god ekonomi.
Citera
2009-04-15, 13:21
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte Bergvärme jävligt bra?
Ska betala sig på enbart ett par år också, och om du säljer huset innan det betalat sig så lär det höja värdet en hel del också
Citera
2009-04-15, 15:39
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Finns så mycket att ta på här.

Ved, pellets innebär eget jobb, rör och radiatorer blir mindre (fysiskt). Är förmodligen det billigaste att värma med, acktank är bra (nödvändigt) mao så tar den utrustningen stor plats.

Med pellets ska du INTE ha acktankar. Med ved är det i stort sett tvunget.
Citera
2009-04-15, 17:29
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Med pellets ska du INTE ha acktankar. Med ved är det i stort sett tvunget.
Du kan mycket väl ha acc-tank till pellets och sätter du dessutom upp några solfångare så är det rent av tvunget med tank. Solfångare är otroligt bra för alla som eldar eftersom det ger en eldningsfri sässong och du får upp till 7500:- i bidrag till din anläggning. För den som vill ha både pelletspanna och acc-tank finns biosolpannan, en panna med en tank på 630 liter kompakt och otroligt smidigt.

Jord/berg värme är inte heller dumt, och nu får man göra ROT -avdrag på arbetskostnaderna, så passa på nu!
Citera
2009-04-15, 19:01
Medlem
FordEscis avatar
Någon luft/luft eller luft/vatten är ju kanske inte det optimala med tanke på vintertemperaturerna hos dig. Luft/luft och luft/vatten brukar inte ha någon effektiv verkningsgrad efter 20 minus cirka. Pellets lär vara ganska billigt, men det sotar ner som fan och det är ett evigt sotande för att hålla kanalerna rena. Jag hade kört på jord eller bergvärme. Lycka till! Mvh!
Citera
2009-04-15, 19:28
Medlem
Draedons avatar
Just nu känns det som att det lutar åt bergvärme, pratade med en granne som borrade för några år sedan och är supernöjd.

Min styvfar hävdar dock fortfarande att vedpanna med ett par rejäla acktankar är det enda rätta. "Du är ung och stark, ett par helger med ved är väl inget för dig höhö skrock skrock" låter det. Han har iofs en poäng, det är billigt och lite kroppsarbete har väl ingen dött av. Men det vore skönt med något som skötte sig självt också.

edit: Luft/vatten känns inte aktuellt. Vi hade mellan -25 och -30 grader under några veckor i vintras och länge låg tempen på runt -20. Måste ha något som pallar lite vinter, även om det i år var lite extremt mot tidigare år.
Citera
2009-04-15, 19:43
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Du kan mycket väl ha acc-tank till pellets och sätter du dessutom upp några solfångare så är det rent av tvunget med tank.

Visst kan man. man kan ha acctankar till en jordvärmepump också men det vore ett jävla slöseri med pengar. Visst med solfångare måste man ha det men om man nu inte planerar att ha någon solfångare så är det bara slöseri med energi.
Citera
2009-04-15, 21:50
Medlem
Djurmos avatar
Om du tänker riva runt i kåken och dra vatten så lägg in golvvärme (vattenburen) åtminstone i bottenplan, då har du ett system som är toppen för både värmepump och solvärme då båda dessa system bygger på lägre temperaturer så är radiatorer lite vanskligare, det kräver rejält tilltagna element i så fall.
Om du planerar en rejäl renovering så dra in golvvärme, det blir egentligen inte ett öre dyrare än med radiatorer och du spar energi rätt snabbt i och med att golven blir varma så upplevs rummet inte lika kallt.
Citera
2009-04-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Just nu känns det som att det lutar åt bergvärme, pratade med en granne som borrade för några år sedan och är supernöjd.

Vad är det han är "supernöjd" med? Att det blir varmt? Bergvärmesförespråkare brukar ducka för att prata om investeringen som gör att det tar 10år innan man ser några pengar.
Satsa på vatten/luft. Varför köra ner en slang till +6 i berget när det är +12 på väggen hela vintern?
Citera
2009-04-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Om du tänker riva runt i kåken och dra vatten så lägg in golvvärme (vattenburen) åtminstone i bottenplan, då har du ett system som är toppen för både värmepump och solvärme då båda dessa system bygger på lägre temperaturer så är radiatorer lite vanskligare, det kräver rejält tilltagna element i så fall.
Om du planerar en rejäl renovering så dra in golvvärme, det blir egentligen inte ett öre dyrare än med radiatorer och du spar energi rätt snabbt i och med att golven blir varma så upplevs rummet inte lika kallt.

Tja, isolerar du inte ordentligt så sticker värmen ut direkt vilket gör att det blir dyrare. Annars är golvvärme mysigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in