• 1
  • 2
2003-10-19, 19:51
Medlem
Porsennas avatar
Som jag tidigare skrivit i det här forumet så har jag inte lyckats få det här med kvinnor eller kamratskap att fungera i livet. Periodvis har jag också tampats med mental ohälsa, medicinerat har jag gjort ett antal gånger.

Jag tycker mig nu ha nått insikten om att jag har ihärdiga problem, men psykiatrin har inte riktigt kunnat fastställa att jag befinner mig i ett sådant tillstånd. Däremot har de av någon anledning diagnostiserat mitt tillstånd som social fobi. Möjligt att det stämmer, men jag tycker att mitt "sinne" formulerar de negativa tankarna längre och mer invecklat än så.

Jag uppskattar att läsa olika publikationer från förbund som hanterar och informerar om psykiska sjukdomar, det ger mig möjligheten att reflektera över de känslor jag upplever varje dag. Jag kommer närmare en fullgod insikt om mitt tillstånd, och turligt nog kan jag föreställa mig att de finns en ljusare sida att nå...

Besökte idag Schizofreniförbundets informativa hemsida, och där fann jag en avdelning som redovisar de vanligaste symtomen för psykoser och schizofreni.

Inledningsvis på sidan går det att läsa att:

"Ofta är de första tecknen före en psykos att individen drar sig tillbaka och blir allt mer isolerad. Parallellt minskar hans förmåga att klara ett arbete eller studier. Det är inte ovanligt att den sjuke söker förklaringar i filosofisk litteratur. Ofta ändrar personen klädsmak, byter vänkrets eller lägger sig till med helt nya vanor som inte tidigare hört till personens identitet. "

När jag skriver det här idag, så har jag varit ledig från studierna i ett halvår. I princip lämnar jag huset två gånger i veckan, och det då jag skall införskaffa mat med mina föräldrar eller gå ut på krogen. Jobb har jag inte orkat söka - kan inte riktigt föreställa mig i arbetslivet - och har inte någon som helst föreställning om vart jag skall ta vägen efter studierna.
Precis som det står, den "filosofiska litteraturen" har dragit ut mig på en utflykt jag sent kommer att glömma. Jag har fortfarande för mycket böcker i mitt hem.
I somras kastades jag faktiskt ut hela bokhyllan och ersatte allt med texter skrivna av Seneca och Epictetus. inledningsvis kände jag mig som en riktig järnman med total känslokontroll, men nu känns det mer som om jag blivit känslokallare och intolerant.
Jag läser och läser, men inget fastnar längre på samma sätt (sidorna flyter runt), och undrar nu egentligen hur jag klarat av att studera?? Giltigheten i ens bedrifter blir lite vacklande.

För ett år sedan hade jag cirka 10-12 bekanta, idag håller jag kanske kontakt med två av dem. Det var mitt val att säga upp bekantskapen - föreställde mig att det var jag som fick agera efter deras viljor och önskemål.
Det känns periodvis som om jag "krigar" med alla, det är ett ställningskrig om respekt när jag möter dem eller andra bekanta som jag känner lokalt; vem skall hälsa först och vem skall kapitulera - det känns som om det är viktiga frågor det där... Löjligt egentligen.
Kvinnorna är jag rädd för, rädd för deras personlighet, vet helt enkelt inte hur de är som människor. Gråter inombords när jag tänker på det. Jag vill älska någon, men kan i mitt sinne inte placera någon kvinna som möjligen kan tänka besvara mina kantiga känslor. Släktingar frågar mig ofta när jag skall träffa någon, de säger sig ha på känn att vissa tjejer på orten spanar in mig.
Jag har ett auktoritärt kroppsspråk, ett inlärt sådant, och det från en fjantig bok om pseudo-vetenskapen kinesik. Många tjejer verkar tro att jag är en dominant kille, och när de gör närmanden så blir de oftast förvirrade och sårade då jag inte besvarar dem. Jag är oftast berusad när det sker.

Jag lyssnade då också mycket på musik, men idag har jag en massa nya "filosofiska övertygelser", så det enda tillfälle jag lyssnar på musik i hemmet är jag när pysslar med "Reason".

Vidare står det:
"En person som drabbas av en psykotisk sjukdom har ofta en avsaknad av sjukdomsinsikt, dvs han upplever sig inte som sjuk."

Det är det jag funderat på länge, ibland kan jag finna mig sittandes stirrande in i meningslösheten, andra gånger kan jag känna mig överdrivet lycklig; en gång frågade Mamma mig om jag tagit något.
Den här berg och dalbanan gör mig förvirrad, är jag sjuk eller inte, samma fråga återkommer hela tiden?

"Röster" är inte lika förekommande idag som tidigare, men när det händer så blir det lika kraftfullt som det tidigare när det var som värst. Jag har inga påhittade vänner med mig, utan jag tycker mig höra folk säga elaka saker. Resultatet av det är jag alltmer formar brutala tankar om vad jag skulle vilja göra med dem. Ibland är jag övertygad om att jag är kapabel att genomföra vilket våldsdåd som helst.

"Synupplevelserna" har ökat med åren, olika situationer förstärks, och ibland när jag ligger i sängen kan jag tycka mig se olika skepnader och ansikten i exempelvis gardinerna... Visserligen kan det vara resultatet av ett halvsovande tillstånd. Men när jag var tolv upplevde jag den första vanföreställningen någonsin, jag tyckte att min hud på benen höll på att ersättas av ödlehud. Jag berättade då hur det var för morsan, och hon körde mig till läkaren.

Jag tycker mig också tro att andra människor kan läsa av mina tankar, och när jag känner denna olustkänsla så tänker jag direkt på en massa sjuka saker (tvångsmässigt), och dessa tankar brukar vara riktigt jobbiga. Ibland blir de så jobbiga att jag av smärtan uttrycker ett tyst och ångestfyllt "neej!" eller "faann!". Det bara snurrar runt i huvudet och jag vet inte riktigt var jag skall ta vägen...

Det finns fler saker som gnager mig, men på något sätt känner jag mig alltmer utanför samhället. Jag vill inte bli någon uteliggare eller eremit som lever på socialbidrag.

Jag vill ordna upp det här nu, jag vill återvända till livet igen. Hur skall jag bäst förklara mitt tillstånd för läkarna, och verkligen få hjälp med det här en gång för alla?

Självmord har jag förkastat som utväg, den uppgiften lägger jag i naturens händer. Jag är övertygad om att jag måste bort från det här tillståndet.

http://www.schizofreniforbundet.org..../psykoser.html
Citera
2003-10-19, 21:22
Bannlyst
Jag förstod inte riktigt det där med "röster" - hör du periodvis röster som inte finns eller menar du att du missuppfattar vad folk säger och genast tror det värsta?
Ifall du ibland hör röster är ju ditt problem nån sorts psykos (kanske cyklisk) , fast du tycks ju samtidigt ja en extrem sjukdomsinsikt som inte är så vanlig vid psykostillstånd. Vad jag läst (är bara lekman på området) så kan sk "Borderline"-personer ha en ganska stor självinsikt, men samtidigt ha små tendenser till psykotiska genombrott emellanåt (fast inte ofta) - det som kännetecknar borderlinermänniskorna är svårigheter i sociala relationer samt dålig ångesttolerans.
Citera
2003-10-19, 21:28
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Hur gammal e du? schizofreni som du kanske redan vet bryter ju oftast ut innan 20 års åldern, men röster synupplevelser känner jag mkt igen från min pojkvän (han e schizo). men när han e psykostisk då e d inte så att han saknar sjukdomsinsikt han e bokstavligt talat galen. som längst har han varit inne i en psykos i 6 månader och han kan fortfarande inte förstå d, han vet d endast genom att andra har sagt till honom. även när han kommit ut ur en psykos förstår han enbart genom att man sagt att han betett sig konstigt då att han varit psykotisk, han minns dem oftast inte.

förklara för en läkare som du skrev här. jag tycker d var en mkt tydlig förklaring av dina känslor. skriv ner d och ge till läkaren om du tycker att d skulle vara svårt att säga d. hoppas att du får ordning på saker och ting eftersom du verkligen verkar vilja d. lycka till!
Citera
2003-10-19, 21:43
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag förstod inte riktigt det där med "röster" - hör du periodvis röster som inte finns eller menar du att du missuppfattar vad folk säger och genast tror det värsta?
Ifall du ibland hör röster är ju ditt problem nån sorts psykos (kanske cyklisk) , fast du tycks ju samtidigt ja en extrem sjukdomsinsikt som inte är så vanlig vid psykostillstånd. Vad jag läst (är bara lekman på området) så kan sk "Borderline"-personer ha en ganska stor självinsikt, men samtidigt ha små tendenser till psykotiska genombrott emellanåt (fast inte ofta) - det som kännetecknar borderlinermänniskorna är svårigheter i sociala relationer samt dålig ångesttolerans.

De pratar och jag kan se hur deras munnar formar de ord jag "vill" höra. Så fort detta händer, så försöker jag intala mig att de bara är mina föreställningar som drar mina tankar till ångesten. Men, det lever alltid ett "OM" i tankevärlden, "de kan ju ha sagt det jag hört??!!".
Jag är inte lika uppslukad som tidigare, då var det mer konstant, nu sker återfallen inte lika ofta. Jag känner att jag är på rätt väg, men kampen är inte över ännu.
Citera
2003-10-19, 21:49
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Hur gammal e du? schizofreni som du kanske redan vet bryter ju oftast ut innan 20 års åldern, men röster synupplevelser känner jag mkt igen från min pojkvän (han e schizo). men när han e psykostisk då e d inte så att han saknar sjukdomsinsikt han e bokstavligt talat galen. som längst har han varit inne i en psykos i 6 månader och han kan fortfarande inte förstå d, han vet d endast genom att andra har sagt till honom. även när han kommit ut ur en psykos förstår han enbart genom att man sagt att han betett sig konstigt då att han varit psykotisk, han minns dem oftast inte.

förklara för en läkare som du skrev här. jag tycker d var en mkt tydlig förklaring av dina känslor. skriv ner d och ge till läkaren om du tycker att d skulle vara svårt att säga d. hoppas att du får ordning på saker och ting eftersom du verkligen verkar vilja d. lycka till!

På något sätt har jag alltid lyckats kontrollera mitt handlande. Däremot kan jag några månader efter ett återfall, tycka att mitt beteende varit missriktat och onödigt. I skolan skapade jag problem för mina klasskamrater, och det då jag drog mig undan från dem i korridoren och i åhörarsalen. Jag brukar fråga mig varför jag handlade som jag gjorde, oftast känner jag dåligt samvete för att jag skapat oro hos klasskamrater och vänner. Jag svävar hela tiden mellan rationalitet och irrationalitet.
Citera
2003-10-20, 20:57
Medlem
Ereboss avatar
Man... you're Fucked! med ett stort F

kasnke en LSD-terapi skulle hjälpa dig. Fast det är förbjudet i Sverige (men kanske på privat väg).

Om ingen proffesionell psykologi (va fan det nu än är) har hjälpt så kan jag ge dig ett jordnära-råd en gammal man gav mig när jag var knasig. "Hitta en fitta". I ditt fall är det just det som är problemet.

Kankse ska du leta upp en psykologi student av det kvinliga könet...AHa! Där har vi det... Hon kommer fastna för dig... förstå dig -i alla fall försöka.

lycka till!
Citera
2003-10-20, 22:13
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erebos
Man... you're Fucked! med ett stort F

kasnke en LSD-terapi skulle hjälpa dig. Fast det är förbjudet i Sverige (men kanske på privat väg).

Om ingen proffesionell psykologi (va fan det nu än är) har hjälpt så kan jag ge dig ett jordnära-råd en gammal man gav mig när jag var knasig. "Hitta en fitta". I ditt fall är det just det som är problemet.

Kankse ska du leta upp en psykologi student av det kvinliga könet...AHa! Där har vi det... Hon kommer fastna för dig... förstå dig -i alla fall försöka.

lycka till!

Ja, det skulle vara något det. Hon kanske skulle vara överseende med mina problem.
LSD verkar både vara omskakande och vilseledande. Jag vill inte få för mig att jag kan flyga eller stoppa tåg med enbart min kroppsvikt.

Psykologistudentskor...hmm.. Får väl kasta mig in på skolans interna nätverk och leta mejladresser.

Lycka till du med!
Citera
2003-10-21, 08:05
Medlem
XenuHubbards avatar
Sok professionell hjalp.
Det later hart, men nar jag misstankte att blindtarmen var inflammerad sa fragade inte jag vad jag skulle gora pa ett Internet-forum.

Vad du letar efter ar svar. Jag antar att det vore skonast att hora att "du e helt normal, ta dig en bira", osv. Jag ger dig inget sadant svar.

Du har uppenbarligen varit orolig nog for att kolla upp symptomen, och sa vidare. Da borde du nog ga vidare till en psykolog. For om vi ska vara arliga; det spelar ingen roll vad vi skriver har, eller hur? Bira och en brud kommer knappast vara svaret pa dina problem.

Du ville nog helst fa hora att du ar hyfsat normal. Jag tanker inte saga att du ar det. Men det behover inte betyda att du kommer bli en uteliggare som mumlar for dig sjalv heller.

Vill man fa ordentliga svar, sa ska man ga till folk som kan svara.

Rakt pa sak, kanske, men det ar ofta det som behovs.

Lycka till, och se for i helvete till att du masar dig vidare till en expert nagonstans. Du kommer inte att kunna andas ut forran dess i alla fall. Det vet du nog.
Citera
2003-10-21, 09:53
Medlem
moles avatar
Vad jag kan se här så lider du av nått åt det schizofrena hållet
Har bekanta som beter sig precis som du
Det här med rösterna verkar osso stämma
Sök hjälp med inriktning på schizofreni
Hoppas det blir bra
Citera
2003-10-21, 10:25
Medlem
Emp-snubbes avatar
om du tror...........

om du tror att du lider av en psykos så när det är konstaterat så är det bara att skita i det och leva ett vanligt liv.

Alla har sina egna sidor och man ska inte alltid lita på vad en hjärn skrynklare säger
Citera
2003-10-21, 10:27
Bannlyst
man ska inte alltid lyssna på vad andra "vanliga" människor säger heller.. :_p
Citera
2003-10-21, 13:19
Medlem
-luftwaffe-s avatar
porsenna, om du visste hur många som tror sig vara sjuka när dom läser om symptomen i olika läkarböcker. Bl a min far trodde sig vara schizo...fast han är fullkomligt frisk..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in