2009-04-15, 09:48
Medlem
Har ett stort problem som inte ens HP-supporten kunde hjälpa mig med.

Igår fick jag ett virus vilket idag ledde till att jag behövde installera om OS eftersom data execution prevention hindrade mig från att logga in. Detta gjorde jag med en backupskiva jag skapade själv samma dag jag köpte datorn. Samtidigt valde jag att, enl instruktioner på skärmen göra en backup av de filer jag har på datorn.

När jag sedan installerat om allt så finns en del filer (de från andra användare på datorn) kvar men mina filer är borta. Samtidigt kollade jag hur mkt data som fanns kvar på HD, till min förvåning så fann jag att HD var sprängfylld med data (ungefär som den varit innan) Men i den backup-mapp som skapats fanns inte mina filer. Jag gjorde manuella sökningar efter specifika filer men de hittades inte i hela datorn. När jag sen gör en virussökning så ser man ju vilka filer som genomsöks i realtid samt var dessa ligger....och likt förbannat så ser jag filnamen på alla mina dokumentsfiler som ska ligga i backupmappen. Men när jag försöker komma in i den mappen så står det: C:\My Backup -datum- är inte tillgänglig, åtkomst nekad. (jag är admin så det är inget sånt)

Så problemet är att filerna finns, men jag kommer inte åt dem! Vore mycket tacksam för hjälp med detta! Finns det nån chans att få tag i filerna eller är det bara att formatera allting??

Tack på förhand!
Citera
2009-04-15, 10:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad jag förstår så handlar det om rättigheter.

Vilket operativsystem använder du?

Se om denna länk kan hjälpa dig.

http://windowshelp.microsoft.com/Win...973031053.mspx
Citera
2009-04-15, 10:27
Medlem
Tack för tipset, men det verkar inte vara det som är problemet. Har XP.
Citera
2009-04-15, 11:24
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeD!em
Tack för tipset, men det verkar inte vara det som är problemet. Har XP.
Har du provat det som stod på den länken? Högerklicka på mappen > egenskaper > säkerhet. Det ska funka alltså, har haft samma problem själv.
Citera
2009-04-15, 17:31
Medlem
De alternativ jag får upp under egenskaper är Allmänt/Dela ut/Anpassa. Under Dela ut finns Lokal delning och säkerhet där det står att man kan dra mappen till delade dokument...men det är typ allt jag kan välja på (och det går inte heller)...
Citera
2009-04-15, 18:46
Medlem
Det löste sig! Men kruxet var att komma på att man måste starta i felsäkert läge för att kunna ändra ägande av mappar
Tack för hjälpen!
Citera
2009-04-15, 18:50
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Det löste sig! Men kruxet var att komma på att man måste starta i felsäkert läge för att kunna ändra ägande av mappar
Tack för hjälpen!

Kan även avmarkera "Använd förenklad fildelning" i mappalternativ
Citera
2009-04-15, 18:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tack för hjälpen!

Så är det under Windows XP Home, Pro fixar det på en gång, helt sjukt av Microsoft!
Citera
2009-04-15, 19:04
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så är det under Windows XP Home, Pro fixar det på en gång, helt sjukt av Microsoft!

Jo lite små konstigt, de anser väl att ändra rättigheter på filer behöver bara företag göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in