• 1
  • 2
2009-04-15, 04:23
Medlem
bluespot13s avatar
Har troligtvis ett ganska simpelt problem men som är väldigt svårt att förklara eftersom jag---- totalt suger på datorer..

Hursomhelst,, jag har vista på datorn..

Ibland så hoppar typ "bildinställningen" när jag spelar film osv.. Sätter jag på en blueray film så blixtrar skärmen till en sekund och så får jag en annan inställning... högst upp i högra hörnet där kryss, minmera, återställ finns visas dessa ikoner i fina små fyrkanter vid denna blixtinställning.. innan det blixtrar till så visas kryss-ikonen lite mer avlång....

Nu har nån inställning skett som gör att ikonerna är små fyrkanter,, detta innebär att processorn går på högvarv och högtalarna blir så varma att de slutar fungera.. Hur återfår jag min gamla inställning?

låter helt mongo det jag skivit,,, och nej, jag är inte full eller hög.. bara kass på datorer...

tack
Citera
2009-04-15, 05:23
Medlem
dobbelinas avatar
He he, högtalarna blir varma av att processorn går på högvarv, den va ny

Dessa små ikoner måste tillhöra programmet du använder för att spela upp.
Kolla i dess inställningar.
Citera
2009-04-15, 08:56
Medlem
Wallstroms avatar
Låter som att datorn byter upplösning. men att det ska göra att datorn går på högvarv och att högtalarna blir varma har jag aldrig hört förut, Iallafall Högerklicka på skrivbordet välj anpassa sedan bildskärmsinställningar, där kan du ändra upplösing
Citera
2009-04-15, 12:34
Medlem
bluespot13s avatar
hehe,, ja ni,,, är som sagt kass på datorer...

Tror kanske jag kan förklara bättre såhär...

Så här ser det ut på min dator,, ser ni högst upp i högra hörnet.. där är ikonerna små fina fyrkanter.. så vill jag inte ha det:
http://www.winvistabeta.com/files%2F...asic-theme.jpg

Såhär vill jag att det ska se ut istället:
http://download4vista.googlepages.co...look_on_XP.jpg

Här är ju krysset mer avlångt...

Senast redigerad av bluespot13 2009-04-15 kl. 12:38.
Citera
2009-04-15, 12:38
Citat:
Ursprungligen postat av bluespot13
hehe,, ja ni,,, är som sagt stig helmer på datorer...

Tror kanske jag kan förklara bättre såhär... Om nån vänlig själ kan googla på vista basic--- klicka sen på bilder.... Bild nummer 10 (den som har en Cd skiva i bilden)-- klicka på den så ser ni ikonerna högst upp i högra hörnet har en annan form är de som jag har... krysset är liksom mer avlångt...

Klickar ni däremot på bild nummer 2 på google så ser krysset ut på ett annat sätt,,, små fyrkantiga ikoner..

Hur byter jag inställning så jag får det mer avlånga krysset... ??

Fan va kass jag är

haha, länka bilderna istället.
Citera
2009-04-15, 12:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Detta har med grafikacceleration att göra.
Citera
2009-04-15, 13:03
Medlem
bluespot13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Detta har med grafikacceleration att göra.

Och hur ändrar jag tillbaka till min gamla inställning?
Citera
2009-04-15, 22:30
Medlem
Så där blir det när Aero-temat inte är aktiverat, t.ex. när det inte finns drivrutiner till grafikkortet. Eller helt enkelt att det stängts av på något sätt.

Testa att (från skrivbordet) högerklicka på "personalize" (eller vad det nu heter på svenska) och välja något av Aero-temana där.

Annars installera nya drivrutiner till grafikkortet
Citera
2009-04-15, 23:21
Medlem
bluespot13s avatar
tack för svaren..

Asså, bilderna som jag länkade är tagna från google och inte från min data-skärm.. Tror inte att det är något fel på grafik kortet..

Det är själva utseendet som jag vill ändra.. Dvs nån inställning..
Citera
2009-04-16, 07:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det låter som att din mediaspelare använder ett grafikläge som inte funkar ihop med Vistas Aero. Du märker det ganska så lätt genom att fönster inte är genomskinliga som förr, att du inte kan bläddra mellan program med Windowstangenten+tab osv. Byt grafikläge i spelaren, byt spelare eller lev med problemet. Du råkar inte köra Mediaplayer Classic?
Citera
2009-04-16, 14:13
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Byt grafikläge i spelaren, byt spelare eller lev med problemet. Du råkar inte köra Mediaplayer Classic?

Alternativt kör följande för att växla tillbaka till Aero:
net stop uxsms
net start uxsms

Enklast är att skapa en BAT-fil med raderna ovan, bara att högerklicka på den och välja "Kör som administratör" när man vill återaktivera Aero.
Citera
2009-04-17, 04:00
Medlem
bluespot13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
. Du råkar inte köra Mediaplayer Classic?

Japp, har denna spelare installerad då jag tycker det är mysigt att titta på blueray filmer.
Är mycket tacksam för alla svar jag fått. Nu är jag kass på allt som har med datorer men har svårt att tänka mig att det skulle vara något fel på grafikkortet då skärpan är perfekt på min dator. Problemet känns mer vara nån inställning som typen "Välj klassisk-meny istället för Start-meny"..

Har provat att ändra standardprogramet för filmer från Mediaplayer Classic till VCL men utan resultat. Ska jag prova att avinstallera mediaspelaren?

Vill även påpeka att bilderna som ja länkade INTE är från min data-skärm utan att det är just designen på bild nr 2 ute efter.

Tack igen för se svar jag fått..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in