2009-04-15, 13:29
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
det är roligt hur svenskar tror att de kan bestämma vem som är svensk och vem som inte är svensk. Den största frågan är "Varför i helvete skulle du vilja vara en svenne"? är de bättre än alla andra eller?

Är du svensk medborgare och kan språket då räcker det enligt lag , du behöver inte bryr dig mycket om vad flashback fjortisarna säger.

De bestämmer inte ett skit, jag barra tycker det är internsant att se vad de tycker och vilka krav de har på att en individ ska räknas som svensk, hit tills så har ingen sagt nåt som:
#. Han måste skicka 200 kr varje månad till mitt bank konto.
Fast jag är säker att nån kommer gå så här långt. ^^

Jag själv känner mig som en svensk och är stolt över det, men ser inget fel eller negative på att man tillhör ett annat ras, som många här tycker inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av growboss
Du är vad du är, halv svensk halv arab. Punkt.

Sen att dessa pajasar här inte tycker det är en annan sak.

Tack för svaret.
Citera
2009-04-15, 13:37
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Bullshit. Om du är född av svenska föräldrar utomlands är du svensk. Om du är född av somaliska föräldrar i Sverige är du somalier.
Är du född av muslimska kusiner från Syriens berg så är du Jok3rn

Räcker det med en av föräldrarna eller måste det vara båda enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av tkkn
Du är svensk medborgare. Det räcker. Sen är det upp till dig huruvida du är svensk eller inte. Vad hobbyrasisterna säger på Flashback är så gott som oväsentligt i verkligheten. Men sluta bekymra dig för frågeställningen ''Är jag svensk?'' och fokusera istället på att ta vara på dina kulturella arv.

Som sagt, det är inget som jag är bekymrad över, jag tycker bara att det är internsant vad folk här tycker och varför tycker de det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns en hel del forskning på det här med hur etnicitet uppfattas. I princip är det enkelt: En person tillhör etniciteten X om a) h*n gör anspråk på att tillhöra den, och b) dessa anspråk godtas av majoriteten av dem som otvivelaktigt tillhör etniciteten.

Kort sagt: etniskt svensk - till skillnad från svensk medborgare - är man om man uppfattar sig själv som etnisk svensk, och de flesta andra svenskar köper att man är svensk.

Med detta sagt är det inte alldeles självklart att just Flashbacks I&I-forum det allra bästa stället att få reda på vad "de flesta andra svenskar" accepterar och inte accepterar i termer av svenskhet.

Om jag presenterar mig som svensk, köper du det?

Sant, det var inte det smartaste ställen och fråga men det är internsant ändå
Citera
2009-04-15, 13:45
Bannlyst
[quote=DainBramaged]Räcker det med en av föräldrarna eller måste det vara båda enligt dig?

OT: Svaret var på hans inlägg inte din fråga.
OnT: Du är båda men hör hemma i det land där du känner att du passar bäst in.
Citera
2009-04-15, 14:01
Medlem
The-Rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Själv klart det handlar mer om det, men jag känner mig kopplat till Sverige mer an nåt annat land eller kultur, jag var här när jag gick på dagis, i landet jag föddes i så kommer jag ihåg ingenting alts, jag var för ung, och i det andra arab landet som jag utväxt i (12 år), så kan jag inte åka dit om jag vill för min pappas arbets kontrakt gick slut och vi har inget annat i detta landet och gör plus att vi fick inte nationalitet eller passet, och aven om jag för åka ditt så ska jag inte göra det för mitt mentalitet passar inte in i deras samhälle. och då åkte vi tillbaks hem till Sverige.

Jag försöker inte bli äkta svensk, och det vill jag inte bli som en ras, jag tycker att min längd och min mörk hår är ganska snygg, och jag är stolt för gen mixen jag har i mig, anledningen bakom frågan är att jag vill veta vad ni tycker och hur ni känner om att är svensk eller inte.

Tack för ditt svar!
det är så svårt och förklara du är ju svensk medborgare men svenskar är ju ett folk,men du verkar vara mer svensk en dom flesta andra invandrare du har ju sunt tänkande i allafall, så hade jag känt dig så kanske jag hade tyckt att du var ganska så svensk, känner faktiskt en invandrare han är adopterad han betersig svensk och är för våra svenska traditioner men han är den enda som jag har accepterat som "svensk", men som jag säjer han kan ju aldrig bli genetiskt svensk ändå,
Citera
2009-04-15, 14:11
Medlem
Montbarss avatar
Vanligtvis brukar man ärva etniciteten från faderns sida. Om du har en svensk pappa och en utländsk mamma så kan du ses som svensk. Sen är väl frågan i vilken kultur du känner dig hemma i. Om du trivs bäst och känner dig hemma i Sverige och den svenska kulturen så tror jag nog de allra flesta svenskar ser dig som svensk.
Citera
2009-04-15, 15:27
Avslutad
Säger man "Tack så mycket!" och "Varför det?" så ofta som du gör, så är man svensk i mina ögon.
Citera
2009-04-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Säger man "Tack så mycket!" och "Varför det?" så ofta som du gör, så är man svensk i mina ögon.
Du menar väl engelsk?

Vi svenskar är knappast så artiga.
Citera
2009-04-15, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Du menar väl engelsk?

Vi svenskar är knappast så artiga.

Nä, inte ni i den yngre generationen (typ 18 och däromkring)

Det var bättre förr, vet du.
Senast redigerad av Undseende 2009-04-15 kl. 16:03.
Citera
2009-04-15, 17:38
Bannlyst
Svensk är man när man beter sig som en svensk, man värdesätter våra svenska traditioner och vår svenska kultur.

Etniciteten är relativt ointressant.

Är man en hängiven muslim tycker jag inte att man är svensk faktiskt...
Citera
2009-04-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Nä, inte ni i den yngre generationen (typ 18 och däromkring)

Det var bättre förr, vet du.
Ja, ni 50-åringar är rätt artiga.

Kanske aningen mer OnT:
Jag har aldrig mött en svensk under 60 som säger tack så ofta. men jag har aldrig mött en engelsman över arton som säger det mindre ofta.
Citera
2009-04-15, 19:02
Medlem
TranceFormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
det är roligt hur svenskar tror att de kan bestämma vem som är svensk och vem som inte är svensk. Den största frågan är "Varför i helvete skulle du vilja vara en svenne"? är de bättre än alla andra eller?

Är du svensk medborgare och kan språket då räcker det enligt lag , du behöver inte bryr dig mycket om vad flashback fjortisarna säger.
Så om jag får turkisk pass och kan tala turkiska - så är jag utan problem turk?

Det tror jag verkligen inte....
Citera
2009-04-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Hej på er,

mitt svenska är inte mitt mest utvecklat språk.

Räknas jag som svensk?

No, shit!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in