2009-04-15, 20:12
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Hej på er,

Som rubriken säger, jag undrar om ni tycker att jag räknas som en svensk eller inte?

Lite backgrund om mig, Min pappa är svensk och min mamma är arab, jag är föd och har bott utomlands nästan hela mitt liv (~15 år), och totalt så har jag bott ~7 år i Sverige, inte i rad.

Om hela ditt liv uppgår till ungefär 15 år så får du inte vara på Flashback, det är 18årsgräns här. Sen så är det så att för att tas som svensk så måste du ha
1) svenskt namn
2) svenskt utseende (dvs inte mörkt hår eller bruna/mörka ögon, svensk ansiktsform osv)
3) svenskt beteende (iofs kanske du kan komma undan med blattebeteende om du säger att du är ett bokstavsbarn).

Det spelar ingen roll vad du själv tycker vad du är för något. Det det handlar om är om främmande människor tycker du är svensk. Skriker blattarna "jävla svenne" efter dig? Brukar snuten ta sig en extra titt på dig när de åker förbi? Brukar andra blattar säga "akta det är gris i den pizzan" rent spontant till dig när du äter buffe på pizza hut? Av döma av vad du skrivit i tråden är du en svartmuskig halvarab med svag språklig begåvning, så tja, jag tror inte folk tror att du är svensk.

En sak jag har noterat när jag umgåtts/pratat med rashalvor är att svenska personlighetsdrag verkar vara recessiva för det mesta. Det betyder att i allmänhet så brukar halvan bete sig som sin främmande förälder. Du är ännu såpass ung att din hjärna inte växt färdigt - du är faktiskt i ett stadium då din hjärna växer och omformaterar sig rätt så friskt - och när du blir äldre så kommer du garanterat att mer och mer bete dig som en typisk blatte. Du kan vrida och vända på det hur du vill men du kan inte undfly ditt arv.
Citera
2009-04-15, 20:13
Medlem
Extremrealists avatar
Enligt mig så är du svensk om du har ett svenskt medborgarskap eller är född i Sverige. Visst så räknas du även som svensk om du bott här i kanske 20 år och pratar flytande svenska. Men det gör du uppenbarligen inte.

Slutsats: Nej
Citera
2009-04-15, 20:48
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Hej på er,

Som rubriken säger, jag undrar om ni tycker att jag räknas som en svensk eller inte?

Lite backgrund om mig, Min pappa är svensk och min mamma är arab, jag är föd och har bott utomlands nästan hela mitt liv (~15 år), och totalt så har jag bott ~7 år i Sverige, inte i rad.

Sen jag föddes så hade jag en svensk pass, fick ingen annan nationalitet tills nu, när jag åker på semester till min mammas land så betalar jag visa och allt annat som en turist.

Och som ni kanske har märkt, mitt svenska är inte mitt mest utvecklat språk.

Räknas jag som svensk?

Du räknas som omyndig. Ca 15 år? Har du inte läst reglerna?
Citera
2009-04-15, 21:13
Bannlyst
Man är riktig svensk om man har två infödda svenskar som förälder enligt mej oavsett var du är född.

Ursprungligen gick medborgarskapet genom blodsband och oberoende var du var född enligt hur tyskar och nordbor resonerar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medborgarskap

Anglosaxare resonerar annorlunda men vi andra som tyskar och nordbor har det genom blodsbandsband.

Då kan man bo i flera generationer i ett land utan att tas upp i folkgemenskapen och få medborgarskap.

I Tyskland har gör för mej att man ännu kan få tyskt medborgarskap om man kan påvisa tyskt ursprung även om man aldrig satt sin fot i Tyskland.

Om du föds i Tyskland eller norden har du inte automatisk medborgarskap i våra länder utan får efter dina föräldrars medborgarskap.

Personligen räknar jag inte invandrare som fått meborgarskap som riktiga svenskar och de som har en förälder med utländskt ursprung räknar jag som nån slags mellanting av nåt slag.

Själv räknar jag mej inte som helt svensk, då min släktforskning visar att jag har mitt ursprung främst från skåne samt i mindre del från södra halland och södra skåne. Skåne blev svenskt 1658 och mina förfäder hade slagits för danskarna.

Mitt ursprung är främst de gamla danska landskapen och har historiskt hört dit.
Senast redigerad av vinkel 2009-04-15 kl. 21:16.
Citera
2009-04-15, 21:28
Bannlyst
Sverige [redigera]
Medborgarskap är ett rättsligt bindande förhållande som uppstår mellan en stat (Sverige) och en individ (medborgare). Svensk medborgare kan man bli genom födelse, adoption, förälders giftermål (legitimation), ansökan (naturalisation). Det mest påtagliga beviset på det svenska medborgarskapet är det svenska passet och att man som svensk medborgare har en ovillkorlig rätt att vistas i Sverige. Men om man är född i Sverige men har föräldrar som är födda utomlands så är man inte svensk, eftersom man följs av familjens land.

Utländska medborgare som har permanent uppehållstillstånd (PUT) och är folkbokförda i Sverige har, i princip, samma rättigheter och skyldigheter som svenska medborgare. Det finns dock vissa skillnader. Bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet och bara svenska medborgare har rösträtt till riksdagsvalen. Man kan inte heller bli invald i riksdagen om man är utländsk medborgare.
Citera
2009-04-15, 21:44
Medlem
1. En svensk person är en person som har svenskt medborgarskap. Du är en hel svensk person.

2. En etnisk-svensk person är en person som har förfäder i Sverige från 1800 talet. Du är en halv etnisk svensk person.

3. Beter man sig som en dålig arab så är man en dålig arab oavsett ovanstående. Hur beter du dig?
Citera
2009-04-15, 22:07
Bannlyst
Mina föräldrar är Libanesen men dem kom till Sverige för ca 20år sedan och jag är född är i Sverige, jag är snart 18år, jag räknar mig själv som en svensk person för att jag växt upp med svenskar bara. Hur räknar ni mig då?
Citera
2009-04-15, 22:45
Medlem
Jomazis avatar
Nyckeln heter "kulturell identitet", vilken kultur man känner att man hör hemma i.

Skulle jag som svensk skaffa barn med en utländsk kvinna så skulle barnen troligen rent kulturellt bli svenskar om de växte upp i Sverige, och Spanjorer/Italienare/Kongoleser om de växte upp i moderns hemland, samtidigt som de troligen skulle känna sig som "halvsvenskar" oavsett boplats.

Sen är kulturell identitet även något man delvis kan välja, även om de flesta nästan helt följer de normer som gäller där man växt upp. En Svensk man som byter namn till Mohammed Al-Islam och skaffar helskägg bör kanske anses avvika såpass ifrån normen att han inte kan anses tillhöra den svenska kulturen. Överhuvudtaget är västerlänningar med våra olika sociala strata, geografiska variationer och långvariga påverkan av olika subkulturer en mycket blandad kompott, i jämförelse med vilken variationen inom ex. mellanöstern blir mycket liten.

Ska vi definiera blatten så blir det dock enklare. Han/hon är minst 50% etniskt icke-svensk och är på grund av antingen unkna värderingar ifrån hemlandet (MENA) eller förortssubkultur (Balkaneser) totalt ointresserad av att passa in i det svenska samhället, vilket han ser ner på samtidigt som han antingen beter sig som ett drägg själv eller är apologet för hans "landsmän" som beter sig som svin.

Överhuvudtaget kännetecknas blatten av narcissism i form utav grandiosa idéer om den egna personen, som innebär att stereotypen "alfahanne" eller "farlig mafioso" eller en kombo av de båda väljs som ideal. Ett djupt förakt för alla "mesiga svenskar" bildar den kontrast man behöver för att känna sig trygg i sin blatteidentitet.

Blattigheten varierar beroende på uppväxtmiljö och föräldrarnas nationalitet, ifrån vilka man kan beräkna en "sannolikhet" att personen ifråga utvecklar egentlig blattism. Det finns alltså personer av alla möjliga nationaliteter som inte kan räknas som blattar. Författaren till detta inlägg växte upp med en Rumän och en halvitalienare som båda bodde i ett "lungt" medelklassområde men på eget bevåg bestämde sig för att bli blattar komplett med brytning, umgänge med "landsmän" och det så kallade "hyenaflocksbeteendet" som är så karakteristiskt för individer drabbade av blattism.

EDIT: LelloZ - troligen sk "naturaliserad" invandrare, icke-blatte enligt definitionen ovan.
Senast redigerad av Jomazi 2009-04-15 kl. 22:48.
Citera
2009-04-15, 23:12
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Hej på er,

Sen jag föddes så hade jag en svensk pass, fick ingen annan nationalitet tills nu, när jag åker på semester till min mammas land så betalar jag visa och allt annat som en turist.

Och som ni kanske har märkt, mitt svenska är inte mitt mest utvecklat språk.

Räknas jag som svensk?

Tycker du själv att du är svensk?
Känner du till något om Sverige?
Känner du någon kulturell tillhörighet till Sverige?

Du får helt enkelt försöka bestämma dig själv. Men jag skulle nog se dig som en arab/halvarab. Det beror på hur bra din svenska blir.
Citera
2009-04-15, 23:22
Bannlyst
Jag heter inte Ali, Muhammed. jag heter Elias men blir ändå kallad för svart skalle
Citera
2009-04-15, 23:24
Bannlyst
Citat:
Jag skriv det snabbt, det som jag menade är att jag har och har haft en svensk pass sen jag föddes, som sagt, jag är inte så bra på svenska.
Oroa dig inte. Inom sinom tid kommer blatte-dragen att bryta fram på allvar. Du är fortfarande ung och har framtiden för dig. Om 2-5 år så kommer du vara en blandning av Babianen och Jok3r. Lycka till!
Citera
2009-04-15, 23:29
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LelloZ
Jag heter inte Ali, Muhammed. jag heter Elias men blir ändå kallad för svart skalle

Som jag skrev tidigare, så kan du tycka vad du vill, det intressanta är vad andra människor tycker vad du är, och eftersom de kallar dig för svartskalle så anser de uppenbarligen att du inte är en svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in