• 1
  • 2
2003-10-19, 17:56
Medlem
Nyinkpt taklampa. I taket plus - minus samt jord-sladdar. I lampan enbart plus samt minussladd. Vad gra med jordsladden br den fstas i ngn skruv eller kan man strunta i att anvnda sig av den? Var ju ett tag sen man hade hstadieteknik
Citera
2003-10-19, 18:08
Medlem
Skulle jag ocks vilja veta. Jag har mixtrat med att koppla lampsladdar en gng i mitt liv och det slutade med att halva huset slocknade nr jag stoppade i kontakten. Tror det hade ngot med jordsladden att gra.
Citera
2003-10-19, 18:46
Medlem
irrblosss avatar
Plus och minus? Har du likstrm hemma? Det var nog fas, nolla och jord. Jag skulle inte skyddsjorda lampan sjlv iaf. Har du inget lamputtag i taket? Kp ett jordat uttag isfall s kan du fsta jordkabeln i uttaget, och sedan skruvar du p en tvpolskontakt p lampan som passar i det jordade uttaget.

Citat:
Ursprungligen postat av HA.
Nyinkpt taklampa. I taket plus - minus samt jord-sladdar. I lampan enbart plus samt minussladd. Vad gra med jordsladden br den fstas i ngn skruv eller kan man strunta i att anvnda sig av den? Var ju ett tag sen man hade hstadieteknik
Citera
2003-10-19, 18:51
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:

Du kan ledigt strunta i jordsladden. Tejpa ver ledarna och stoppa undan den lite snyggt bara.

/Johan
Citera
2003-10-19, 19:12
Bannlyst
Jordning

Lampan som Du beskriver skall vara jordad i rum dr det finns jordade uttag. I vardagsrum och sovrum med ojordade uttag skall lampan inte jordas och kan drfr anslutas till ett ojordat uttag.
Citera
2003-10-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Plus och minus? Har du likstrm hemma? Det var nog fas, nolla och jord. Jag skulle inte skyddsjorda lampan sjlv iaf. Har du inget lamputtag i taket? Kp ett jordat uttag isfall s kan du fsta jordkabeln i uttaget, och sedan skruvar du p en tvpolskontakt p lampan som passar i det jordade uttaget.

He he ... fas, nolla och jord heter det ju s klart

Frn brjan s var uttaget i taket jordat med en prydlig kontakt men pga fstanordning fr lampan s r det snyggare att plocka bort kontakten och direktansluta via "sockerbiten" som sitter p lampan. P det sttet s blir jordsladden "ver"....
Citera
2003-10-19, 20:10
Medlem
PumpOmatics avatar
En sak att tnka p.
Om apparaten/utrustningen m.m. har ett litet tecken som ser ut som en fyrkant i en fyrkant s behver man inte jorda.

Mixtrar ni med el och inte vet riktigt vad ni hller p med s kan jag rekomendera en jordfelsbrytare. Den rddar mnga liv.
Men det r ingen garanti. Det gr att grilla med den x.
Citera
2003-10-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpOmatic
En sak att tnka p.
Om apparaten/utrustningen m.m. har ett litet tecken som ser ut som en fyrkant i en fyrkant s behver man inte jorda.

Mixtrar ni med el och inte vet riktigt vad ni hller p med s kan jag rekomendera en jordfelsbrytare. Den rddar mnga liv.
Men det r ingen garanti. Det gr att grilla med den x.

Instmmer med vad du sger PumpOmatic. Men man br nog inte brja mixtra med elinstallationer om man inte vet vad hur man skall gra.

r du osker lt en fackman ( du har skert en polare som kan) gra jobbet.
Inte fr att detta jobb r s svrt utan mer fr att konsekvenserna av en felaktig installation r rtt allvarliga (fara fr liv och hlsa).
Citera
2003-10-23, 11:29
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Frn brjan s var uttaget i taket jordat med en prydlig kontakt men pga fstanordning fr lampan s r det snyggare att plocka bort kontakten och direktansluta via "sockerbiten" som sitter p lampan. P det sttet s blir jordsladden "ver"....

Om lampan/armaturen r av metall br du fsta jordsladden (gul-grn) i ngon skruv. Nollan (bl) och fasen (oftast svart, ibland vit eller grn) fster du i sockerbiten i lampan. Spelar ingen roll hur den sitter i sockerbiten.
Citera
2003-11-03, 23:07
Medlem
Var vad det nu som stod i boken... "Ndig knnedom.."
Citera
2003-11-04, 21:55
Medlem
PumpOmatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddebe
Var vad det nu som stod i boken... "Ndig knnedom.."

M.A.O. OM du fuckar upp och det blir seisa fel (personskador, brand m.m.) s r du skurk.
r det felfritt s r det OK, bara att pula vidare.

// Kabelapa
Citera
2003-11-05, 01:41
Medlem
Klipp bort metallen som r framme p jordsladden och koppla in fasen och nolllan i sockerbiten!!! Man behver inte jorden i taket eftersom du troligtvis inte kommer utstta taket fr vatten eller vara dr och slita i kablarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in