Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-17, 08:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag har opererar bort en visdomstand där rötterna satt så illa att jag blev tvungen att göra det på en specialklinik. De skar upp tandköttet och borrade bort en del av tandbenet för att få bort dem. När de var klara fick jag två Ipren och jag trodde att de skojade med mig... Läkaren sade dock att ta de här, får du ont är det bara att ringa så kan jag hämta ut starkare värktabletter.

Jag åkte till jobbet och väntade på värken. Blev naturligtvis väldigt svullen på ena sidan, men någon värk, annat än lite ömhet, fick jag aldrig trots att min operation var ganska rejäl. Baserat på den upplevelsen så säger jag att i en del fall är smärtupplevelsen efter en operation av visdomstanden väldigt lindrig.
Citera
2009-04-17, 10:15
Medlem
De skulle operera bort min, men jag sa att den skulle lagas, den sitter perfekt, och en lagning är billigare än en utdragning, och var tand är guld värd att ha i livet.
Citera
2009-04-17, 13:27
Medlem
tj87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
De skulle operera bort min, men jag sa att den skulle lagas, den sitter perfekt, och en lagning är billigare än en utdragning, och var tand är guld värd att ha i livet.

Min tand är ju inge fel på, inga hål, den är inte heller ivägen för de övriga tänderna, men han tyckte att ja skulle operera bort den för att den låg till konstigt, har lite svårt att komma åt med borstningen och han var ju säker på att det skulle bli hål i framtiden.. Ja litar på honom i alla fall så ja har bokat en tid..
Citera
2009-04-17, 17:18
Medlem
BaldiNs avatar
Skulle vara intressant att veta hur mycket det kostar att plocka ut en visdomstand.
Citera
2009-04-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braathwaate
de har velat ta mina tänder nu i 2år, men jag har inga besvär öht så jag har stoppat dom, mina visdomständer e på sniskan 90 grader med kronan mot inomliggande tand...

Har då inte tänkt ta dom om jag inte får ont

snyggt........not
Citera
2009-04-17, 17:37
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.

Bra talat

Varför dra ut dom om de inte ställer till eller värker.

Man har ju hört om märkliga besvär folk får efter att dragit ut dem.

Magi
Citera
2009-04-18, 09:44
Medlem
tj87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Skulle vara intressant att veta hur mycket det kostar att plocka ut en visdomstand.

jag får betala 2500kr för att operera bort den.. eller ja fick de priset när ja pratade med de sist, antar att det kan bli dyrare om det skulle bli mer komlicerat än vad han tror..
Citera
2009-04-18, 11:15
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Bra talat

Varför dra ut dom om de inte ställer till eller värker.

Man har ju hört om märkliga besvär folk får efter att dragit ut dem.

Magi

Och återigen ett bevis på din selektiva hörsel. Man drar ut tänder på indikation, dvs om de värker eller ställer till. Det har vi sagt.
Sen är det i många fall betydligt svårare att laga en visdomstand + att de i de flesta fallen inte fyller någon funktion. Därmed är det vanligare att ta bort visdomständer än tex framtänder.

Sök efter operationsfilmer från visdomstandkirurgi på youtube och förstå att det ibland är lite mer komplicerat än att bara "slipa ned och fylla igen."
Citera
2009-04-18, 16:12
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj87
jag får betala 2500kr för att operera bort den.. eller ja fick de priset när ja pratade med de sist, antar att det kan bli dyrare om det skulle bli mer komlicerat än vad han tror..

När är det dax?
Citera
2009-04-18, 17:22
Medlem
tj87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
När är det dax?

Det är inte dags förens den 28 maj så ja har tid att lugna ner mig på :P det är en tidig morgon så ja kommer förhoppningsvis vara lite trött med ^^ tror det hjälper en aning..

Hur är det med jobb för er som opererat bort visdoms tand? Har ni jobbat samma dag/dagen efter? man bör kanske ta ledigt samma dag i alla fall..
Citera
2009-04-18, 18:01
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj87
Det är inte dags förens den 28 maj så ja har tid att lugna ner mig på :P det är en tidig morgon så ja kommer förhoppningsvis vara lite trött med ^^ tror det hjälper en aning..

Hur är det med jobb för er som opererat bort visdoms tand? Har ni jobbat samma dag/dagen efter? man bör kanske ta ledigt samma dag i alla fall..

Det går säkert att jobba, själv gick jag i gymnasiet. Men det är ju endå säkert att föredra att ta ledigt och åka hem o vila.
Citera
2009-04-18, 21:35
Medlem
Låt mig redogöra för hur det gick till för mig. Historien är inte på något sätt en överdrift.

Jag var tvungen att dra ut två visdomständer i underkäken. Drog mig flera år för att ta tag i det, men till slut insåg jag att jag var tvungen, särskilt som någon skrämde mig och sa att man kan få infektion i dom som kan sätta sig i hjärtat eller liknande.

Jag fick remiss till södersjukhuset och det var med tunga steg jag begav mig dit. Jag visste dock inte hur illa det skulle vara.

Satt i väntrummet i vad som kändes som en evighet och blev till slut äntligen inkallad och började känna mig något lugnare. Nu är jag i händerna på proffs tänkte jag.

La mig ner på britsen och operationen började. Fick en stor dos bedövningsmedel och adrenalinet sköt direkt till hjärtat som började arbeta hårt med extra hjälp från stresshormonerna. Det började bli obehagligt och klaustrofobin tog grepp om mig.

Nu började man dra, hacka, borra, slå, dra hårdare och jag började känna smärta. Fler bedövningsdoser, hjärtat slår så hårt att jag tror att det snart ska stanna. Mer slit, borrande, svärande och kämpande. En till dos bedövningsmedel och jag är fullständigt dyngsur på ryggen och hjärtat slår så hårt att till och med sköterskorna reagerar. Tanden sitter krokigt till och man får kalla in en annan tandläkare att rådfråga och hjälpa till att bända. Fy fan vad illa. Efter 2 timmar är så tanden äntligen ute och lättnaden är enorm även om jag fortfarande är fylld av ångest.

Jag får sätta mig upp, är givetvis mäktigt yr och britsen är genomblöt liksom min rygg. Känner mig svimfärdig men lyckas ställa mig upp. Jag ser i spegeln att jag har fått ett blåmärke på kinden och har ingen känsel i halva skallen.

Får sätta mig ner utanför operationssalen och tilldeles 2 smärtstillande piller som jag snabbt får i mig. Jag frågar oroligt sköterskan om det finns risk för att någon nerv skadats eftersom det gick så våldsamt till varpå hon svarar att hon inte vet. Mer än så säger hon inte.

Jag skickas hem och det är egentligen då det värsta börjar. Under 2 veckor kan jag inte få i mig annat än nyponsoppa och smärtan är så faslig och frustrerande att jag får lust att skära halsen av mig själv. Särskilt hemskt när mat hamnar i gropen efter tanden. Fy fan vilket smärta.

Kul när man sedan får en kallelse att upprepa exakt samma sak igen med den andra tanden.

Jag är jävligt glad att jag har det gjort. Min flickvän sa till och med att hon hellre föder barn än går igenom det jag gått igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in