Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-15, 00:18
Medlem
Jag hade oxå jättemycket problem med en av mina visdomständer, i flera år gick jag och var nervös för operation.
Min hade stannat halv vägs upp så det bildade en ficka där det samlades illaluktande "skit". Det som fick mig att till slut att ta mod till mig och boka tid för op var när jag var på resa till indien och fick tandinfektion-hu, det var inge kul, fick springa runt på indiska apotek och leta medicin, blev allergisk mot deras medicin m.m så det var ett mindre helvete i två veckor.
Till dina frågor: jag bad att få en lugnande "röd saft" läste här i fl om nån som hade bett om att få röd saft- prova att sök på det här, hette nåt på M tror jag. Men den var inte röd när jag fick den, men den fick mig lugn och den tog bort värsta ångesten.
På mig drog dom aldrig bort hela tanden, dom slipade ner den för att den var så nära nerven vilket kunde leda till ansiktsförlaming.
Det gjorde inte ett dugg ont, inte efter heller, när dom opererade mig hade jag min mp3 på fullt ös med adrenalinhöjande musik, ett kanon tips! Pröva, man hör inte ett dugg av borrljud m.m
jag åt värktabletter varje 3-4 tim i ca 2 dagar, kunde bara äta typ stuvade makaroner första veckan och bara gapa ca 3-5 cm, men det bättre och bättre för varje dag.
Jag bröt ihop när jag kom in till min kirurg för att jag hade hört så många skräck historier, men som han sa, det överdrivs så mycket, den ena ska vara värre än den andra, och det är bara dom värsta historierna man hör.
Min " håla" är nu läkt mer eller mindre och känns bra. Hoppas du fått lite mer hjälp på vägen.
Lycka till!
Citera
2009-04-15, 01:04
Medlem
Jag tror man kan få Midazolam (Dormicum) ganska lätt om man berättar att man är väldigt orolig.
Jag har fått det två gånger och det gör att man totalt tappar tidsuppfattningen, men bryr sej inte vad dom gör med en och du kommer just inte ihåg nånting av hela proceduren.
Det är en liten röd drink som ska smaka nån saft men som smakar ganska äckligt och för den drinken får man betala en tusenlapp extra ungefär men det är det värt!
Citera
2009-04-15, 02:09
Medlem
de har velat ta mina tänder nu i 2år, men jag har inga besvär öht så jag har stoppat dom, mina visdomständer e på sniskan 90 grader med kronan mot inomliggande tand...

Har då inte tänkt ta dom om jag inte får ont
Citera
2009-04-15, 09:34
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
-
Jag har hört att vissa tandläkare vill spara rötterna så att de kan användas som fäste till bryggor odyl när man blir gammal.

Du kanske ska ringa runt till tandläkare o hitta en som bara lagar visdomstanden så att den inte ligger mot någonstans o ställer till det.
De borde ju kunna slipa av toppen o laga toppen med plast så att karies inte kommer åt kanten då den kanske kan ligga nere i tandköttet.

Jag har läst artiklar i tidningar som jag nu inte kan hitta där tandläkare sparade folks visdomstands rötter.
Men här är två där den ena säger att en tandläkare gett rådet att behålla visdomständerna för framtida bruk.

http://www.privattandlakarna.se/forum/inlagg.asp?ForumtypID=2&XID=7436&SidID=26
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=574586

Och om en tandläkare sa detta 2007 så är det nog ganska relevant information.

Ring runt o fråga.

Magi
-
Sekundärkaries, hört talas om det? Lagar du en tand har du karies där igen som ett brev på posten efter några år. Det finns inget material som kan ersätta tandens eget. Hur ska du kunna laga en tand som ligger an mot gingivan i fel vinkel? Hur ska du kunna få plats? Hålla torrt? Få på matrisband? Tror du att man bara kan slipa ner tanden? Pulpan då? Det märks att du inte har en aning om hur en tand anatomiskt ser ut eller hur det kan se ut när den ligger retinerad. Att försöka laga en visdomstand är inte det lättsste. Oftast är hygienen dålig så det blöder bara man tittar på gingivan. Tottläggning, glöm det, spiralsugen når inte bak, tungan väller över och patienten klöks.

Jag har läst artiklar där folk påstår att de botats från sin cancer av att äta broccoli men inte sitter jag på detta forum och hänvisar till sån idioti.
Citera
2009-04-15, 10:49
Medlem
tj87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruccola
Jag hade oxå jättemycket problem med en av mina visdomständer, i flera år gick jag och var nervös för operation.
Min hade stannat halv vägs upp så det bildade en ficka där det samlades illaluktande "skit". Det som fick mig att till slut att ta mod till mig och boka tid för op var när jag var på resa till indien och fick tandinfektion-hu, det var inge kul, fick springa runt på indiska apotek och leta medicin, blev allergisk mot deras medicin m.m så det var ett mindre helvete i två veckor.
Till dina frågor: jag bad att få en lugnande "röd saft" läste här i fl om nån som hade bett om att få röd saft- prova att sök på det här, hette nåt på M tror jag. Men den var inte röd när jag fick den, men den fick mig lugn och den tog bort värsta ångesten.
På mig drog dom aldrig bort hela tanden, dom slipade ner den för att den var så nära nerven vilket kunde leda till ansiktsförlaming.
Det gjorde inte ett dugg ont, inte efter heller, när dom opererade mig hade jag min mp3 på fullt ös med adrenalinhöjande musik, ett kanon tips! Pröva, man hör inte ett dugg av borrljud m.m
jag åt värktabletter varje 3-4 tim i ca 2 dagar, kunde bara äta typ stuvade makaroner första veckan och bara gapa ca 3-5 cm, men det bättre och bättre för varje dag.
Jag bröt ihop när jag kom in till min kirurg för att jag hade hört så många skräck historier, men som han sa, det överdrivs så mycket, den ena ska vara värre än den andra, och det är bara dom värsta historierna man hör.
Min " håla" är nu läkt mer eller mindre och känns bra. Hoppas du fått lite mer hjälp på vägen.
Lycka till!

Tack så mycket för svaret,
Musik är ju en bra ide, det hade ja inte ens tänkt på men det kan ju hjälpa då ja är så nervös för tandläkarljud ^^
ja valde att göra det på en torsdag så ja bara behöver vara ledig från jobbet på fredagen sen har ja helgen på mig att läka och vara kladdig med maten :P
Ja har med hört en del historier och blivit skrämd en hel del :O

Citat:
Ursprungligen postat av hkkla
Jag tror man kan få Midazolam (Dormicum) ganska lätt om man berättar att man är väldigt orolig.
Jag har fått det två gånger och det gör att man totalt tappar tidsuppfattningen, men bryr sej inte vad dom gör med en och du kommer just inte ihåg nånting av hela proceduren.
Det är en liten röd drink som ska smaka nån saft men som smakar ganska äckligt och för den drinken får man betala en tusenlapp extra ungefär men det är det värt!

Låter ju bra

Citat:
Ursprungligen postat av Braathwaate
de har velat ta mina tänder nu i 2år, men jag har inga besvär öht så jag har stoppat dom, mina visdomständer e på sniskan 90 grader med kronan mot inomliggande tand...

Har då inte tänkt ta dom om jag inte får ont

Så hade ja med tänkt men nu när ja bytte tandläkare så övertalade han mig att ta bort den innan ja skulle få problem..
Citera
2009-04-15, 11:01
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Sekundärkaries, hört talas om det? Lagar du en tand har du karies där igen som ett brev på posten efter några år. Det finns inget material som kan ersätta tandens eget. Hur ska du kunna laga en tand som ligger an mot gingivan i fel vinkel? Hur ska du kunna få plats? Hålla torrt? Få på matrisband? Tror du att man bara kan slipa ner tanden? Pulpan då? Det märks att du inte har en aning om hur en tand anatomiskt ser ut eller hur det kan se ut när den ligger retinerad. Att försöka laga en visdomstand är inte det lättsste. Oftast är hygienen dålig så det blöder bara man tittar på gingivan. Tottläggning, glöm det, spiralsugen når inte bak, tungan väller över och patienten klöks.

Jag har läst artiklar där folk påstår att de botats från sin cancer av att äta broccoli men inte sitter jag på detta forum och hänvisar till sån idioti.

-
Jag vet ingenting om tänder.
Men jag informerar om att det ibland går att spara rötterna pga att jag läst detta och jag har själv fått frågan av min tandläkare och då bad jag honom laga den, vilket han gjorde.

Jag ber bara folk diskutera möjligheten med tandläkare.

Det finns ingen anledning för dig att kränka och förtala folk för att jag tar mig rätten att informera.

Den som sa det han var det......

Magi
-
Citera
2009-04-15, 17:40
Medlem
mmas avatar
Låt inte folk skrämma upp dig, var realistisk.

Du ska operera dig, klart att det ingår smärta. För min del tycker jag sprutorna var lite obehagliga, är inte så förtjust i dom, men under själva ingreppet gör det inte ont då du är bedövad, men det är obehagligt att höra hur dom fipplar i munnen, min tand fick dom bända isär och bryta av för att få ut, det ekade i hela huvudet, men som sagt ingen fysisk smärta.
Lätt att säga, men försök slappna av, vet inte om ma nfår det.. men det kanske vore nått att ha med en mp3spelare med musik?

Jag har dragit 1 visdomstand och opererat dom andra, dom jag fick operera satt väldigt dåligt till så det blev ganska stora ingrepp. Efteråt var jag rejält svullen och självklart var man öm, vilket ju säger sig själv.

Men inte i "veckor" som nån skriver, utan ont så det är besvärligt hade jag bara ett par dagar.

Lycka till, tänk att man ofta gör en mycket större grej av det än det är.

PS jag har kvar en av tänderna, inga vackra saker, rötter som spretar åt alla håll =)
Citera
2009-04-15, 18:39
Medlem
tj87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Låt inte folk skrämma upp dig, var realistisk.

Du ska operera dig, klart att det ingår smärta. För min del tycker jag sprutorna var lite obehagliga, är inte så förtjust i dom, men under själva ingreppet gör det inte ont då du är bedövad, men det är obehagligt att höra hur dom fipplar i munnen, min tand fick dom bända isär och bryta av för att få ut, det ekade i hela huvudet, men som sagt ingen fysisk smärta.
Lätt att säga, men försök slappna av, vet inte om ma nfår det.. men det kanske vore nått att ha med en mp3spelare med musik?

Jag har dragit 1 visdomstand och opererat dom andra, dom jag fick operera satt väldigt dåligt till så det blev ganska stora ingrepp. Efteråt var jag rejält svullen och självklart var man öm, vilket ju säger sig själv.

Men inte i "veckor" som nån skriver, utan ont så det är besvärligt hade jag bara ett par dagar.

Lycka till, tänk att man ofta gör en mycket större grej av det än det är.

PS jag har kvar en av tänderna, inga vackra saker, rötter som spretar åt alla håll =)

tack för svaret..

Du lugnade mig en hel del i alla fall :P
får hoppas att det går över snabbt då ja är rätt gnällig av mig när ja har ont :P tänker i första hand på mina stackars kompisar som kommer få höra hur synd det är om mig ^^
Aja nog ska det gå bra alltid.. är ju lite mer än en månad kvar så ja hinner nog lugna ner mig lite

Jasså man får behålla tänderna med :P roligt att se hur de ser ut..
Citera
2009-04-16, 15:58
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay

Tänkte också kommentera, men det är ju helt lönlöst. Snubben saknar förmåga att ta till sig information. Misstänker att han är ett troll.
Citera
2009-04-16, 19:22
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Tänkte också kommentera, men det är ju helt lönlöst. Snubben saknar förmåga att ta till sig information. Misstänker att han är ett troll.

Ja jag ska ge upp nu
Citera
2009-04-16, 19:32
Medlem
Jensofswedens avatar
Angående värktabletter fick jag citodon när jag inte kunde sova på natten och smärtan var så jag inte stod ut. Citodon tog bort precis all smärta och gav ett sällsamt välmående. 20 minuter efter jag tagit 2 tabletter och den skitjobbiga smärtan försvann och jag mådde perfa var helt underbart.

Haha seriöst folk, så farligt är det inte med visdomständer förutom att man kan gå runt med rätt jobbig smärta ibland efter operation ett hyffsat tag.

Har själv fått tänder både dragna och krossade och utsugna under operation på oral-klinik, så man har varit med
Citera
2009-04-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj87
Jag har fått tid till att operera bort en visdomstand i underkäken, orsaken är den att den växer emot tanden bredvid, (svårt att komma åt och göra rent så risken är ju stor för hål).

Jag är extreemt super nervös och hatar att gå till tandläkaren för vanlig undersökning bara, ja är livrädd för att det ska göra ont och för att något ska gå fel..

mina frågor är:

1. ja vet att ont är olika för alla, men för dig som gjort det hur upplevde du det? hade du ont?

2. Får man lugnande och i så fall vad?

3. hur länge har man ont efteråt?

4. Kan tandläkaren skriva ut värktabletter?

5. någon som vet hur operationen går tillväga?

Hoppas någon lyckas lugna mig :P

1. Det gjorde mer ont dagarna efter operationen. Under själva operationen kändes det ingenting på grund av all bedövning. Har för mig att jag fick 5 sprutor totalt.

2. Fick inget lugnande.

3. Ett par veckor

4. Nej det är receptfria som gäller om man inte tidigare lider av tex. kronisk värk. Jag fick ipren.

5. På mig började de med att ge mig alla sprutor, sedan får man bita i en stor gummigrej hela operationen för att det ska vara stabilt och inte röra sig en massa.

Sen skar han i tandköttet med en skalpell för att blotta tandroten. Efter det tog han någon mejsel och högg bort roten och tanden och allt.

Sedan sys det igen fint och man får ett litet bandage att bita på.

Lycka till

Edit: Jag hade musik på under operationen, men det låter så jävla mycket av deras verktyg etc att man hörde knappt ett skit även fast man hade på högsta volym.
Senast redigerad av KhemSedjet 2009-04-16 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in